Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 11993
  پرینتخانه » آسیا،خاورمیانه, تیتر یک تاریخ انتشار : 05 فوریه 2021 - 14:00 |
با روی کار آمدن بایدن، چه تغییراتی در ترکیب حاکمیتی عربستان رخ خواهد داد؟

بن سلمان و آرزوهایی که نقش برآب شدند!

با روی کار آمدن بایدن، چه تغییراتی در ترکیب حاکمیتی عربستان رخ خواهد داد؟ بن سلمان و آرزوهایی که نقش برآب شدند! یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به صحبت‌های اخیر جو بایدن رییس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که دیگر واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت نخواهد کرد؟ گفت: اظهارات اخیر جو […]

بن سلمان و آرزوهایی که نقش برآب شدند!

با روی کار آمدن بایدن، چه تغییراتی در ترکیب حاکمیتی عربستان رخ خواهد داد؟

بن سلمان و آرزوهایی که نقش برآب شدند!

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به صحبت‌های اخیر جو بایدن رییس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که دیگر واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت نخواهد کرد؟ گفت: اظهارات اخیر جو بایدن حاوی سیگنال‌های خطرناکی است که از سوی کاخ سفید به سمت ریاض ارسال می‌شود مبنی بر این‌که دوران دونالد ترامپ به پایان رسیده، دوران یکه‌تازی عربستان سعودی به اتمام رسیده و محمد بن سلمان روزهای سختی را در پیش رو دارد.

به گزارش مشهدنیوز ، حسن هانی زاده با بیان این‌که اظهارنظرهای اخیر جو بایدن در ارتباط با سیاست آمریکا در مورد جنگ یمن و پایان حمایت واشنگتن از حامیان جنگ یمن نشان می‌دهد که تغییراتی در رویکرد سیاسی ایالات متحده آمریکا نسبت به عربستان سعودی به وجود آمده است، اظهار کرد: در واقع جو بایدن تاکید دارد که جنگ یمن باید به زودی پایان یابد و عربستان سعودی به حملات خود در این منطقه پایان دهد.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از موضوعات کلیدی در این عرصه بحث موازنه قدرت در منطقه است، خاطر نشان کرد: دولت جو بایدن بی‌رغبتی خود را برای فروش سلاح به عربستان سعودی و همپیمانان آن در منطقه اعلام کرده و به نوعی براین موضوع تاکید داشته که از سوی آمریکا سلاح بیشتری در اختیار عربستان سعودی قرار نمی‌گیرد و این نشان دهنده این است که به تدریج شاهد تغییراتی در رویکرد آمریکا نسبت به عربستان سعودی و محمد بن سلمان خواهیم بود.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که اظهارات اخیر جو بایدن سیگنال‌های خطرناکی است که از سوی کاخ سفید به ریاض ارسال شده است، تصریح کرد: این سیگنال‌ها حاوی این پیام به آل سعود است که دوران دونالد ترامپ به پایان رسیده است، دوران یکه‌تازی عربستان سعودی در منطقه به اتمام رسیده و محمد بن سلمان روزهای سختی را در پیش‌رو دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر این‌که جو بایدن به تدریج حلقه فشار نسبت به حاکمیت کنونی عربستان سعودی را تنگ‌تر می‌کند، ادامه داد: به نظر می‌رسد که جو بایدن می‌خواهد تغییرات اساسی در پیکره حاکمیت عربستان سعودی ایجاد کند و این امکان وجود دارد که آمریکا درصدد برآید که محمد بن سلمان را برکنار کرده و محمد بن نایف را که اکنون در حبس خانگی است بار دیگر در مسند امور قرار دهد. از طرفی دیگر با توجه به شکایت فرزندان جمال قاشقچی از محمد بن سلمان به خاطر قتل پدرشان در دادگاه‌های آمریکا، این گمانه‌زنی جود دارد که دادگاه فدرال آمریکا محمد بن سلمان را برای محاکمه فرا خواند.

هانی‌زاده با بیان این‌که احتمالا روزهای سختی در انتظار عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد جو بایدن می‌خواهد در ترکیب حاکمیتی عربستان سعودی تغییراتی را ایجاد کند چرا که نگاه جو بایدن نسبت به حاکمیت کنونی عربستان سعودی چندان مثبت نیست.

وی در مورد صحبت‌های جو بایدن مبنی بر این‌که آمریکا از تمامیت ارضی عربستان سعودی در برابر حملات احتمالی حمایت کرده و به این موضوع پایبند خواهد بود، اظهار کرد: این را نباید فراموش کنیم که عربستان سعودی همپیمان اصلی آمریکا و اسرائیل در منطقه است. حفظ عربستان سعودی برای آمریکا مهم است و در همین چارچوب بر موضوع دفاع از عربستان سعودی تاکید دارد البته همان طور که گفته شد با توجه به نوع موضع‌ گیری‌ها، تیم جدید آمریکا از جمله جو بایدن نگرش مثبتی به حاکمیت کنونی عربستان سعودی ندارد.

انتهای پیام/

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.