Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 9465
  پرینتخانه » تیتر یک, سیاسی تاریخ انتشار : 13 می 2020 - 17:43 |
در جلسه هیات دولت مطرح شد

تاکید رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم

در جلسه هیات دولت مطرح شد تاکید رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم بعد از مشخص شدن تمام زوایای آن تاکید کرد. به گزارش مشهدنیوز،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران […]

تاکید رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم

در جلسه هیات دولت مطرح شد

تاکید رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم

رییس جمهور بر روشن شدن علت سانحه کنارک و بیان آن برای مردم بعد از مشخص شدن تمام زوایای آن تاکید کرد.

به گزارش مشهدنیوز،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران شیوع بیماری ویروس کرونا را آزمونی الهی عنوان کرد و گفت: احساس می‌کنم علت اینکه در حادثه ویروس کرونا جایگاه ملت ایران با تمام ملت های جهان متفاوت است و ما در همه جا شاهد کمک های مردم به یکدیگر هستیم و کار کادر درمانی ما نیز ممتاز است و در هیچ جا فداکاری و ایثاری که در ایران است یافت نمی‌شود، ریشه در فرهنگ دینی ما دارد.

وی افزود: ما در روزهای سخت تاریخی امروز قرار داریم اما مردم ما با شهامت، متانت و آرامش زندگی می‌کنند؛ این آرامش مردم بسیار مهم است و اینکه جلوی فروشگاه‌ها صف نمی‌ایستند و اینکه مردم از یکدیگر دستگیری می‌کنند از همان ریشه ای است که به امیرالمومنین (ع) و خاندان ایشان باز میگردد.

رئیس جمهوری با تشکر از مردم به دلیل مراعات دستورالعملهای بهداشتی به برگزاری مراسم احیای شب قدر با رعایت پروتکلهای اعلامی اشاره و اظهار کرد: دیشب برای ساعاتی مساجد ما برای مراسم احیا باز شد؛ از قبل نگرانی های درباره بازگشایی مساجد وجود داشت اما دیشب دیدیم که مراسمی ویژه برگزار شد و دل ها دیشب از هر شب ۱۹ رمضان دیگری سوخته تر بود و مردم  از شب قدر دیگری متاثر بودند. مردم در جاهایی که رفتند همه اصول را رعایت کردند و تمدن ایران و سرمایه اجتماعی را نشان دادند؛ در کجای دنیا است که مردم بدون قوه قهریه، با توصیه کارشناسان و وزارت بهداشت به دستورالعمل‌ها عمل کنند و هم عبادت خدا را بجای آوردند و هم اصول بهداشتی را رعایت کنند؟

روحانی با اشاره به ویژه برنامه های رسانه ملی به مناسبت شب‌های قدر خاطر نشان کرد: چقدر خوب که صدا و سیمای ما با دوربین‌های خود حال معنوی را به مردم منتقل کردند؛ دیشب مردم در اماکن زیارتی نبودند اما دلهایشان در این اماکن بود و این جای تشکر دارد. به نظر من اینها در تاریخ ماندگار می‌شوند
همانطور که رهبری فرمودند آنچه در این روزها واقع می‌شود باید ثبت و نقل شود؛ مانند دفاع مقدس این روزها و متانت ها و فداکاری‌ها باید در تاریخ ما ماندگار شود.

وی در ادامه با اشاره به وقوع حادثه برای شناور کنارک  و به شهادت رسیدن تعدادی از کارکنان نیروی دریایی ارتش با گرامیداشت یاد شهدای نیروی دریایی ارتش، گفت: برای ما بسیار جای تأثر و تأسف بود که جوانان غیور دریایی خود را در یک حادثه‌ای دلخراش از دست دادیم؛ برای ما شنیدن و تحمل این خبر بسیار سخت بود. به صراحت و با تواضع به خانواده شهدا می‌گویم که همه هیات دولت را سهیم در عمل خود و شریک در این مصیبت بدانند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دلایل این موضوع بعدها بررسی و روشن می‌شود و زمانی که همه زوایا روشن شد، باید برای مردم بیان شود، خاطر نشان کرد: کارکنان نیروی دریایی ارتش نه برای تفریح که برای تامین امنیت به دریا رفتند و رزمایش داشتند؛ آنها برای توانمندتر شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران خالصانه به صحنه رفتند و مظلومانه به شهادت رسیدند؛ بسیار مهم است که در ماه رمضان روی آبهای نواحی برای امنیت مردم فداکارانه حضور داشته باشند.

روحانی گفت: رزم و شهادت در آب جایگاه ویژه‌ای در روایات ما دارد و اجر آن ده برابر رزم در زمین است؛ ما باید در کنار این خانواده های عزیز باشیم. امیدواریم اینگونه حوادث در تمرینات نظامی و آزمایش‌های ما به حداقل کاهش یابد و بتوانیم نظم دقیق نری را در اینگونه موارد مورد مراعات قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرایط امروز کشور و تحولات بازار، اظهار کرد: در این ایام که کشور با ویروس بیکاری کرونا مواجه است، کار بزرگی انجام شده و همه اعم از مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیر دولتی و رسانه‌ها در میدان حضور داشتند، اما بار بسیار سنگینی بعنوان وظیفه بر دوش دولت بود؛ خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داد؛ هر کسی و هر دولتی و هر جمعی مورد آزمایش های سنگینی قرار نمی‌گیرد.

رئیس جمهوری ادامه داد: ملت و دولت ایران امروز در یک آزمایش سخت و بی نظیر قرار گرفتند؛ درست است در این بیماری ملت های دیگری هم هستند، اما هیچ ملتی نیست که دو سال زیر تحریم های سخت باشد و در این شرایط با ویروس کرونا مواجه شود. ما دو سال است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفته ایم: به یاد ندارم که کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد که تا این حد ضد بشر  و بی‌رحم و ناتوان باشد.

روحانی با بیان اینکه وقتی به وزیر خارجه این رژیم(آمریکا) نگاه می‌کنیم، گویا در عمرش الفبای سیاست را نخوانده است، تصریح کرد: بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا سر کار است؛ کدام حکومت  را سراغ دارید که در یک کشور خارجی یک فرمانده عالی رتبه نظامی ما را ترور کند؛ آمریکا همیشه تروریست بوده و همیشه علیه ملت های مظلوم کار کرده‌است اما تا این حد بی سابقه است که در زمان بیماری کرونا و ویروس عالم گیر حتی برای ورود دارو باز هم مشکلات ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بجز یکی دو همسایه، سایر همسایه های جمهوری اسلامی ایران کشورهای خوبی هستند، افزود: اطراف ما و مرتجعین جنوب ما نیز واقعا بی نظیر هستند؛ ما  نه پدری آنچنان در تاریخ دیدیم و نه پسری آنچنان دیدیم که امروز می‌بینیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه خداوند را شاکریم که مارا لایق این امتحان دانسته است، خاطر نشان کرد: تمام دولت و قوا و مسئولین؛ از بالاترین مقام که رهبری است تا آن کارمند کوچک همه در معرض آزمون الهی قرار گرفته‌ایم.

روحانی اظهار کرد: به مردم میگویم که مسئولین و خادمان شما در دولت با همه توان در این حدود ۳ ماه شبانه روز تلاش کردند؛ از وزارت بهداشت که تمام کادر پزشکی اش تا وزارت کشور با تمام توان در سراسر کشور تا وزارت صنعت که بار سنگین پشتیبانی رابر دوش داشته، همه در این مدت مشغول به خدمت رسانی به مردم بوده‌اند.

وی همچنین با اشاره تلویحی به برکناری رضا رحمانی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تشکر کنم از همه کسانی که تا دو روز پیش در این وزارت‌خانه (وزارت‌خانه صنعت معدن و تجات )کار می‌کردند و همه کسانی که از دو روز پیش کار خود را آغاز کردند. امروز ۴ وزارتخانه در یک وزارتخانه جمع شده است؛ اداره این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است و ما از تمام کسانی که در گذشته تلاش کردند، تشکر می‌کنیم. امروز که بار مسئولیت بر دوش برادر عزیز ما آقای مدرس خیابانی قرار گرفته همه باید اورا یاری کنیم تا شاهد شرایط بهتری باشیم. وزارت صمت هم باید بهداشت و درمان را پشتیبانی کند و هم باید بازار، صادرات و واردات را پشتیبانی کند.

رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه وزارتخانه های ارشاد، خارجه، راه و سایر وزرای اقتصادی نیز در کرونا شریک و سهیم بودند، اظهار کرد: امروز که سازمان برنامه و بودجه و بانکها به صحنه آمده‌اند و پرداخت تسهیلات برای کسب و کارهایی که با مشکل مواجه شدند آغاز شده است  به مسئولان مربوطه تاکید می‌کنم که کاری کنید در ماه خرداد به همه مشاغل تسهیلات لازم پرداخت شود.

روحانی با تاکید بر لزوم فراهم شدن شرایط برای فروش سهام عدالت به سهل‌ترین وجه ممکن، به مصوبه روز سه شنبه شورای‌عالی بورس اشاره کرد و گفت: خوشحال شدم که شورای‌عالی بورس دیروز تصویب کرد که بانکها می‌توانند در این زمینه به کمک بیایند؛ هر کسی که خواست سهام خود را بفروشد، می‌تواند به بانک مورد علاقه خود وکالت دهد و آن بانک در روز مقرر در بورس سهام فرد را می‌فروشد و پول آن را به صاحب سهام باز می‌گرداند.

وی با بیان اینکه این روزها روزهای سختی برای مردم است، تاکید کرد: برخی از مردم دکتر بیماری شدند، برخی اقوام خود را از دست دادند و این افراد با مظلومیت دنیا را ترک کردند؛ ایام عید به سختی بر مردم گذشت و ماه رمضان به سختی برای مردم می‌گذرد؛ همه جای دنیا اینگونه است اما مسائل عاطفی در کشور ما شدیدتر از جاهای دیگر است؛ در این شرایط همه باید تلاش کنیم که فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.این فشار مضاعف قیمت اجناس در بازار است؛ باید تلاش کنیم که جلوی افزایش قیمت کالاها گرفته شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اقدام برخی در سوءاستفاده از شرایط گفت: دیدیم که عده ای حتی در ماسک، دستکش و مواد غذایی مردم هم سوء استفاده کردند؛  در این شرایط از دستگاه های مسئول خواهش می‌کنم همه توان خود را بکار بگیرند و همه نظارت ها و دقت هایی که باید انجام شود، رعایت شود. همه باید تلاش کنیم تا با سختی کمتری بتوانیم این روزها را بگذرانیم. مطمئن هستم که از این روزهای سخت می‌گذریم و کارآفرینان ما شرایط را می‌دانند و با غیرت ملی خود تا آخرین دلار را به بانک مرکزی برمی‌گردانند و ان‌شاءالله  جهش تولید در کشور محقق خواهد شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت امیر المؤمنین(ع) علی(ع) و با اشاره به اهمیت استفاده از برکات لیالی قدر و احیاء در شب‌های نزول قرآن ، گفت:  حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ بشر بود و این ندا به گوش مردم رسید که پایه‌های هدایت ریخت و ویران شد.

رئیس جمهوری افزود: چگونه یک انسان می‌تواند به مقام و جایگاهی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادت او معادل با فرو ریختن بنای هدایت جامعه باشد.

وی اظهارکرد: کسی این حادثه را بوجود آورد که علی‌الظاهر به خداوند معتقد و مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند، اما در عین حال جهل دینی، تحجر و افراط این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و این درس بزرگی برای همه است که دین‌دار بودن و شریعت‌مدار بودن، بدون تعقل، تفکر، عدالت و تعادل و میانه‌روی و دوری از تحجر نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند.

روحانی ادامه داد: اگر انسان اعتقادی داشته باشد و آن اعتقاد درست و در چارچوب نباشد، همان جهل دینی می‌تواند باعث انحراف او شده و بزرگترین لطمه را به جامعه بشری و دنیای اسلام وارد کند.

رئیس جمهوری با اشاره به وصیت امیرالمومنین (ع) برای مدارا با قاتل خویش، این عدالت را بی مثال در تاریخ دانست و گفت: وصیت امیرالمؤمنین(ع) این است که بخاطر کشته شدن من خونریزی بپا نکنید، جامعه را بهم نریزید؛ دو دستگی درست نکنید؛ جنگ بوجود نیاورید؛ او یک ضربه زده و شما هم باید یک ضربه به او بزنید.

روحانی خاطرنشان کرد: ما به چنین مولا، امام و مقتدایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که تمام زندگی‌اش عرفان، انسانیت، حقوق انسان‌ها، مدارای با مردم، دستگیری از فقرا و ایتام، شهامت در میدان نبرد در برابر دشمن و بهترین بیان حکیمانه برای هدایت مردم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه عشق به امیرالمومنین(ع) جایگاهی ویژه در قلوب ایرانیان دارد، اظهار داشت: جایگاه ملت ایران در این حادثه ویروس کرونا، بواسطه همین ارادت و عشق با تمام ملت های جهان متفاوت است؛ این همه انفاق، دستگیری، بسته‌های معیشتی، کمک‌های مردمی در همه جای کشور نشان آن است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.