۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 8338
  پرینتخانه » آسیا،خاورمیانه تاریخ انتشار : 08 فوریه 2020 - 13:43 |

عراقی‌ها به دولت یک هفته فرصت دادند/ آخرین وضعیت میادین تحصن نجف و بغداد

عراقی‌ها به دولت یک هفته فرصت دادند/ آخرین وضعیت میادین تحصن نجف و بغداد جنبش مردمی عراق اعلام کرد، در صورتی که مقامات ظرف یک هفته همه‌پرسی برای انتخاب نخست وزیر دولت جدید برگزار نکنند، اعتراضات در سراسر این کشور را تشدید خواهند کرد. به گزارش مشهدنیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، معن الجابری، هماهنگ‌کننده اعتراضات استان […]

عراقی‌ها به دولت یک هفته فرصت دادند/ آخرین وضعیت میادین تحصن نجف و بغداد

عراقی‌ها به دولت یک هفته فرصت دادند/ آخرین وضعیت میادین تحصن نجف و بغداد

جنبش مردمی عراق اعلام کرد، در صورتی که مقامات ظرف یک هفته همه‌پرسی برای انتخاب نخست وزیر دولت جدید برگزار نکنند، اعتراضات در سراسر این کشور را تشدید خواهند کرد.

به گزارش مشهدنیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، معن الجابری، هماهنگ‌کننده اعتراضات استان ذی‌قار در جنوب عراق گفت، تحصن‌کنندگان این استان با سایر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و نیز میدان التحریر بغداد توافق کردند که برای پست نخست وزیری همه‌پرسی برگزار شود.

وی افزود، میادین تحصن توافق کردند که به دولت، کمیسیون انتخابات و دستگاه قضایی عراق یک هفته فرصت دهند تا سازوکار برگزاری همه‌پرسی را اعلام کنند.

الجابری ادامه داد، میادین تحصن نامزدی چهره‌های غیرجنجالی و غیرحزبی را که همسو با دستورات مرجعیت دینی نجف است و درباره این چهره‌ها اجماع ملی وجود دارد، برعهده خواهند گرفت و سپس برای طرح اسامی در همه‌پرسی، آن را به دولت ارائه خواهد کرد.

مقدمه‌چینی برای برگزاری همه‌پرسی بسیار زمان‌بر است و این باعث می‌شود در حال حاضر گزینه‌ای بعید به نظر برسد اما ظاهرا این درخواست برای اعمال فشار به گروه‌های سیاسی به منظور طرح جایگزین محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق است که از حمایت مردمی برخوردار است.

همچنین کامل الجبوری، هماهنگ‌کننده تظاهرات استان دیالی گفت، رایزنی‌ها از شامگاه جمعه میان میادین تحصن در بغداد و سایر استان‌ها در مرکز و جنوب کشور انجام و روی برگزاری همه‌پرسی برای پایان دادن به بحران تعیین نخست وزیر توافق شد.

وی ادامه داد، اگر دولت و طرف‌های ذی‌ربط مطالبات معترضان را در نظر نگیرند، اعتراضات گسترده‌ای از سراسر استان‌ها به سمت منطقه سبز در بغداد راه افتاده و معترضان این منطقه را محاصره کرده و مقامات را مجبور خواهند کرد، دستورالعمل‌های معترضان را به عنوان منبع مشروع هرگونه روند سیاسی اجرایی کنند.

از سوی دیگر آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق خشونتی را که به کشته شدن یک معترض در نجف منجر شد، محکوم و اعلام کرد، دولت جدید باید از اعتماد و پشتیبانی مردم برخوردار باشد.

همچنین کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل سرکوب معترضان مخالف دولت و طبقه سیاسی حاکم عراق توسط حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر این کشور را محکوم و نسبت به تشدید خشونت در نجف و کربلا ابراز نگرانی کرد.

مارتا هورتادو، سخنگوی کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به تشدید خشونت در شهر نجف ابراز نگرانی کرد چرا که حامیان صدر پنجم ژانویه به سمت معترضان اقدام به تیراندازی کردند.

در این بیانیه آمده است، این حادثه بار دیگر نگرانی‌های جدی را درباره ناتوانی دولت در پایبندی به حفاظت از تظاهرکنندگان در مقابل حملات شبه‌نظامیان براساس قوانین بین‌المللی برمی‌انگیزد.

حامیان صدر معروف به کلاه‌آبی‌ها روز چهارشنبه به میدان “الصدرین” مرکز تظاهرات در استان نجف یورش برده و چادرهای تحصن را به آتش‌ کشیده و به سمت تحصن‌کنندگان تیراندازی کردند.

هورتادو گفت، حامیان صدر با تفنگ، باتوم و سلاح سرد به تظاهرکنندگان در شهر کربلا حمله کردند و سپس پلیس ضد شورش وارد عمل شد.

این مسؤول بین‌المللی از دولت عراق خواست امنیت شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را تضمین کند.

اقدامات خشونت‌آمیز در نجف و کربلا از روز دوشنبه بخشی از حمله گسترده حامیان صدر با هدف سرکوب معترضان و به دستور شخص مقتدی صدر است. این حمله پس از آن آغاز شد که معترضان با نخست وزیری محمد توفیق علاوی که تحت حمایت صدر است، مخالفت کردند.

به نقل از سومریه نیوز،‌ صالح محمد العراقی از نزدیکان رهبر جریان صدر عراق در پیامی خطاب به نیروهای امنیتی، وزیر کشور و دفاع خواستار برخورد جدی با فتنه انگیزان و تحریک‌کنندگان برای ایجاد تفرقه شد.

وی خطاب به مسؤولان مذکور نوشت: شما باید مسؤولیت خود را در برابر خداوند، میهن، مرجعیت دینی، مردم و انقلابی‌ها برعهده بگیرد و از مسؤولیت خود شانه خالی نکنید. شما باید هر چه سریعتر برای برقراری امنیت و برخورد قاطع با خرابکاران، فاسدان، نفوذی‌ها و خواستاران خشونت، ناقضان قوانین، کسانی که مسیرها را می‌بندند، فتنه انگیزان، تحریک کنندگان برای ایجاد تفرقه علاوه بر جامعه حتی در شبکه‌های اجتماعی زمام امور را به دست بگیرید.

العراقی ادامه داد: شما باید با یک رهبری متمرکز و شجاعانه بدون مداخله احزاب و فراکسیون‌ها از مرزها و اوضاع عراق حفاظت کرده و مانع از مداخلات شوید.

همچنین یک منبع در پلیس عراق از وضعیت امنیتی در میادین مختلف بغداد خبر داد.

وی گفت: تعداد کمی از تظاهرکنندگان در میدان التحریر حضور دارند و وضعیت امنیتی در این میدان خوب است. به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود نیمی از معترضان در دو میدان الوثبه و الخلانی، مرکز درگیری‌های مقطعی میان نیروهای امنیتی و معترضان حضور دارند.

همچنین یک منبع امنیتی در استان نجف از برپایی مجدد چادرهای تحصن توسط تظاهرکنندگان با حفاظت نیروهای امنیتی این استان خبر داد.

پیش از این هم یک منبع امنیتی گزارش داده بود نیروهای امنیتی به همراه تظاهرکنندگان وارد میدان الصدرین در استان نجف شدند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.