Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 9351
  پرینتخانه » سینما تاریخ انتشار : 24 آوریل 2020 - 11:48 |
رییس هیات مدیره خانه سینما:

لفظ اشتباه “عیدی” / شناسایی هنرمندانی که زندگی‌شان واقعا در خطر است

رییس هیات مدیره خانه سینما: لفظ اشتباه “عیدی” / شناسایی هنرمندانی که زندگی‌شان واقعا در خطر است رییس هیات مدیره خانه سینما با تشریح چگونگی حمایت از سینماگرانی که در پی شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند از راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی کسانی که در اولویت کمک باید قرار بگیرند خبر داد. به گزارش مشهدنیوز، از […]

لفظ اشتباه “عیدی” / شناسایی هنرمندانی که زندگی‌شان واقعا در خطر است

رییس هیات مدیره خانه سینما:

لفظ اشتباه “عیدی” / شناسایی هنرمندانی که زندگی‌شان واقعا در خطر است

رییس هیات مدیره خانه سینما با تشریح چگونگی حمایت از سینماگرانی که در پی شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند از راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی کسانی که در اولویت کمک باید قرار بگیرند خبر داد.

به گزارش مشهدنیوز، از زمانی که مسجل شد توقف فعالیت‌ها در حوزه سینما بخاطر شیوع کرونا برای مدتی نامشخص باید ادامه داشته باشد، مهم‌ترین دغدغه‌ای که برای بسیاری از اهالی سینما به وجود آمد، بیکاری ناشی از تعطیلی سینماها و پروژه‌های فیلمبرداری و به دنبال آن نداشتن منیع درآمد در شب عید و ماه‌های بعد از آن بود. در این مدت خبرهای مختلفی در موضوع بیمه و ارائه تسهیلات منتشر شده ولی از عملیاتی شدن جدی آن‌ها جزئیات زیادی در دست نیست، ضمن اینکه ماجرای عیدی اعضای خانه سینما همانند سال قبل حاشیه‌ساز شده است، هر چند دست‌اندکاران خانه سینما تاکید دارند این «عیدی» نیست بلکه کمک هزینه معیشتی است.

همایون اسعدیان درباره حاشیه‌های این «عیدی» و نیز تسهیلاتی که با ادامه‌دار بودن روزهای کرونایی در اختیار اعضای خانه سینما قرار می‌گیرد، توضیحاتی ارائه کرد.

او ابتدا با اشاره به زمان اعلام رسمی مشاهده شدن موارد ابتلا به کرونا در کشور و فوت شدن تعدادی از هموطنان گفت: با شیوع ویروس طبیعتاً اقشار و اصناف مختلفی در کشور دچار آسیب شدند که یکی از آن‌ها عرصه فرهنگ و هنر و در نظر ما به طور مشخص سینما بود. تعطیلی سینماها، توقف اکران و همچنین تعطیلی پروژه‌های سینمایی ما را مثل بخش‌های دیگر کشور در شرایط بغرنج قرارداد و ضرورت داشت نه فقط برای آن مقطع، بلکه برای یک بازه زمانی چند ماهه در سازمان سینمایی و خانه سینما به این موضوع فکر شود. جدا از آنچه سازمان سینمایی انجام می‌داد، ما هم در خانه سینما این مسئله را پیگیری کردیم تا بتوانیم اعتباری را به عنوان کمک هزینه معیشتی برای نیازمندان خانه سینما در شب عید فراهم کنیم. البته یک کار مهم دیگر این بود که باید برای حفظ جان اعضای خانه سینما هم اقدام می‌کردیم و بر همین اساس از طریق کارگروه کرونا که در خانه سینما تشکیل شد، پیگیری لازم صورت گرفت تا فیلم‌هایی که حتی فقط یک هفته از فیلمبرداری‌شان باقی مانده بود متوقف شوند و خوشبختانه این کار انجام شد. این مسئله برای سریال‌ها نیز دنبال شد ولی بعضی پروژه‌ها بخاطر مناسبتی بودن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجبور به ادامه کار بودند.

وی ادامه داد: کار دیگری که توسط هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما پیگیری می‌شد به مسائل اقتصادی اعضا مربوط بود. این همان کمک هزینه معیشتی بود که توانستیم موافقت برای  پرداخت آن را شب عید بگیریم. این کمک هزینه معیشتی عمدتاً از طریق بودجه تخصیصی به خانه ‌سینما و بر اساس تفاهمنامه سال ۹۸ و ۹۹ فراهم شد و ما فقط باید با وزارت ارشاد به این تفاهم رسیدیم که آن را در این ردیف بودجه برای کمک به اعضا هزینه کنیم، درواقع این طور نبوده که بودجه از جای دیگر تأمین شده باشد.

اسعدیان افزود:‌ نکته دیگری هم که از ابتدا مدنظر هیات مدیره بود و بابت این قضیه مورد اتهام‌های زیادی واقع می‌شویم این است که اگر خانه سینما بتواند پولی برای کمک معیشتی به اعضایش فراهم کند باید به آن بخش از سینماگران حرفه‌ای عضو خانه سینما که نیازمند هستند تعلق بگیرد. این بحث‌هایی که مدتی است حاشیه‌ساز شده و عموماً کسانی درباره آن صحبت می‌کنند که نیاز مالی ندارند، نوعی عوام فریبی است مخصوصا اینکه حرف‌ها بیشتر از جانب کسانی مطرح می‌شود که مثلاً یا کارمند هستند یا هیات علمی، و می‌گویند هر چه هست باید به طور مساوی میان اعضای خانه سینما تقسیم شود. در حالی که ما معتقدیم از میان ۵ هزار عضو خانه سینما که براساس آمارگیری‌های جدید تصور می‌کنیم از این تعداد بیشتر باشند، باید نیازمندان سینما را شناسایی کنیم چون بین کسانی که یک جا کارمند هستند و شب عید بخاطر همان کارمندی، عیدی می‌گیرند با دوستانی که واقعاً شب عید لنگ پول بوده‌اند و هنوز هم مشکل دارند باید فرق وجود داشته باشد. این تصمیم قطعی هیات مدیره است و ان شاالله هر کمکی بتوانیم جذب کنیم اولویت با نیازمندان است.

به گفته وی برای این کار لسیتی تهیه شده و تاکنون ۱۸ صنف اسامی خود را داده‌اند و تقریباً ۲ هزار نفر کمک معیشتی را دریافت کرده‌اند. چند صنف دیگر هم باقی مانده‌اند که اسامی آن‌ها در حال تکمیل شدن است و پرداخت کمک معیشتی به آن‌ها نیز انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: این مسیر تاکنون خوب پیش رفته، اما از نظر ما آن بخشی بد بود که تفاهم‌نامه تازه ۲۸ اسفند به سرانجام رسید و امکان پرداخت به صنوف در آن زمان برای خانه سینما فراهم نشد. البته به محض اینکه تعطیلات پایان رسید پرداخت را شروع کردیم و هنوز هم ادامه دارد.

رییس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به اینکه آیا مبلغ پرداختی میان افراد مختلف متفاوت است؟ گفت: با توجه به اینکه سال گذشته هم در این‌ باره جوسازی شد لازم است اول اشاره کنم که این لفظ «عیدی» اشتباه استفاده می‌شود، چون هیچ گاه مسئله عیدی در خانه سینما مطرح نبوده و این یک کمک هزینه معیشتی بوده است. اگر روزی وزارت ارشاد اعلام کند به مناسبت سال نو برای همه اعضای سینما هدیه‌ای میفرستد آن موقع باید برای همه ارسال شود اما اگر قرار است در شرایط اقتصادی فعلی بودجه‌ای از خانه سینما و با کمک ارشاد تامین شود اولویت اصلی هیات مدیره خانه سینما، نیازمندان خانه است. اگر دولت‌های گذشته این اشتباه را کرده‌اند که یارانه را به همه مردم اختصاص دادند قرار نیست ما همان اشتباه را تکرار کنیم. اساساً دادن عیدی به اعضای خانه سینما رسمی بود که زمان تعطیلی خانه سینما به عنوان یک  بودجه 10 میلیاردی در اختیار جامعه صنفی تهیه کنندگان و شورای ساماندهی صنوف قرار دادند که کارت‌های ۷۰۰ هزار تومانی عیدی در خیابان ایرانشهر می‌دادند و آن بلوا به پا شد. آخر هم حدود ۴ میلیارد تومان توزیع و مابقی آن معلوم نبود چه شد. درواقع قبل از آن چنین چیزی نداشتیم اما این مسئله جا افتاد در حالی که به نظر من لفظ عیدی برای هنرمندان توهین‌آمیز است.

اسعدیان با اشاره به حاشیه‌هایی که سال گذشته در همین موضوع کمک هزینه و عیدی پیش آمد و اعضای هیئت مدیره به صورت جمعی یا تکی دراین باره توضیح دادند و اینکه امسال باز هم تقریبا همان گروه سال گذشته در حال اعتراض هستند که تکلیف عیدی میلیاردی خانه سینما مشخص نشده است، گفت: سال گذشته در این موضوع بازرسی کل کشور بررسی‌هایی را انجام داد و برهمان اساس امسال موظف شدیم دیگر کمک‌ها را به صورت کارت هدیه در اختیار کسی قرار ندهیم، بلکه به حساب شخصی افراد واریز شود و بعد هم لیست را در اختیار وزارت ارشاد قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هر سال معمولا پس از پایان تعطیلات نوروز پروژه‌ها از سر گرفته می‌شدند، ادامه داد: امسال به خاطر کرونا شرایط کاملاً متفاوت است و پیش‌بینی ما این بود که باید به فکر ماه‌های آینده دوستان هم باشیم. در این بین وزارت ارشاد برای سالن‌های سینمایی فکری خواهد کرد ولی مسئله ما افرادی هستند که با حقوق حداقلی کارگری در سینما فعالیت می‌کردند و باید به فکرشان باشیم. در این راستا از تعطیلات عید پیگیری‌هایی را انجام دادیم که تا به حال رسانه‌ای هم نشده بودند چون باید به نتیجه قطعی می‌رسیدیم. به این ترتیب فکر می‌کنم در یکی دو ماه آینده به اعضای نیازمند خانه سینما بتوانیم خدمات خوبی ارائه کنیم که به مرور این نتایج را اعلام خواهیم کرد.

او درباره جزئیات این کار گفت: به عنوان مثال کار گروهی از طرف هیأت مدیره خانه سینما و چند نماینده صنف مشخص خواهد شد که نحوه تخصیص زیر نظر آن‌ها صورت گیرد. همچنین سینماگران نیازمند را تا به حال بر اساس اطلاعات ارائه شده صنوف از گذشته، شناسایی می‌کردیم ولی این روش می‌تواند مورد اعتراض واقع شود که چطور به درستی فرد نیازمند مشخص شده است، به همین دلیل برای شناسایی اولیه نیازمندان، اولویت‌هایی را باید تعیین می‌کردیم که شامل تحت پوشش بیمه بودن از طریق خانه سینما، تاهل، مستاجر بودن و بررسی سابقه صنفی می‌شود. برای جمع‌آوری اطلاعات، به جز وزارت ارشاد و سایتی که برای ثبت نام هنرمندان معرفی کرده، خانه سینما هم سامانه‌ای را راه اندازی کرده و به روسای صنوف اعلام کردیم که اعضا تا ۱۳ اردیبهشت در این سامانه اطلاعاتی را که مورد نیاز ماست ثبت کنند. این سامانه قابلیت دارد که سال به سال بروزرسانی شود و جالب است که در چند ساعت اولیه شروع به کار این سامانه ۵۰۰ نفر آن را تکمیل کردند و بقیه تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را وارد کنند. ما با این سامانه حتما به بانک اطلاعاتی خوبی می رسیم.

اسعدیان در پاسخ به اینکه چطور اطلاعات افراد راستی‌آزمایی می‌شود؟ گفت: ما درصدی از خطا را هم درنظر می‌گیریم اما قطعاً این درصد خطا نسبت به گذشته برای ما و نیز هیات مدیره آینده، خیلی پایین خواهد بود. البته فرض ما بر این است که حتما اطلاعات درست درج می‌شود چون علاوه براینکه بررسی خود را انجام می‌دهیم، افراد موقع ثبت اطلاعات،  متعهد می‌شوند و تبعات حقوقی آن را هم برعهده می‌گیرند. همچنین دوستانی که در این سامانه اطلاعات خود را وارد نکنند از نظر ما به معنی این است که نیازی نداشتند و خود به خود از لیست نیازمندان خارج می‌شوند.

او تاکید کرد: از آنجا که شرایط کرونایی احتمالا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت، باید به یک اطلاعات دقیقی برسیم تا کسانی را که زندگی‌شان واقعا در خطر است بشناسیم. این کار سبب می‌شود اگر امکان مالی هم تهیه کردیم این طور نباشد که یک شبه آن را در اختیار قرار دهیم، بلکه به مرور در این چند ماهی که با این وضعیت درگیر هستیم حمایت لازم را انجام دهیم.

اسعدیان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره وضعیت بیمه سینماگران در شرایط فعلی توضیح داد: قبل از عید صندوق اعتباری هنر پذیرفت که هزینه حق بیمه سه ماه اول امسال را برای کمک به اهالی سینما و هنرهای دیگر تقبل کند تا در این شرایط مجبور نباشند حق بیمه پرداخت کنند. ما هم شب عید این مسئله را به دوستان اعلام کردیم ولی بعد از تعطیلات گفت‌وگوهایی صورت گرفت که شبهه ایجاد کرد و به نظر رسید قرار است این مسئله منتفی شود در حالی که اصلا اینطور نیست و صندوف اعتباری هنر همچنان بر سر وعده خود هست. ضمن اینکه آقای شریعتمداری وزیر تعاون و رفاه امور اجتماعی هم اعلام کردند مهلت اعتبار دفترچه‌های بیمه تا پایان اردیبهشت تمدید می‌شود و به دلیل فرصتی که برای ابلاغ این مسئله لازم بود، ناهماهنگی‌هایی پیش آمد که برخی اعضای خانه مجبور به پرداخت مبالغی شده بودند و ما گفتیم بیایند ما به آن‌ها بازپس می‌دهیم تا بعد خودمان از بیمه بگیریم و همین سبب شد این تصور پیش آید که هر آنچه وعده داده شده بود منتفی شده است در حالی که خانه سینما هیچ مسئولیتی در این باره نداشت و فقط هر چه اعلام می‌شد را اطلاع‌رسانی کردیم با این حال تاکید می‌کنم که اعضای خانه سینما هیچ نگرانی در این باره نداشته باشند.

 

انتهای پیام/

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.