Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 3893
  پرینتخانه » تیتر یک, سیاست خارجی تاریخ انتشار : 03 مارس 2019 - 10:39 |
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران خارجه در ابوظبی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران خارجه در ابوظبی علیه ایران سخنگوی وزارت امور خارجه از ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی علیه ایران خبر داد. به گزارش مشهدنیوز،      بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح […]

ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران خارجه در ابوظبی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران خارجه در ابوظبی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه از ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی علیه ایران خبر داد.

به گزارش مشهدنیوز،      بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اتفاقات نشست پایانی وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در ابوظبی، گفت: در نشست پایانی وزرای کشورهای عضو سازمان که به طور معمول اسناد بررسی و تصویب می شود، وزیر امور خارجه امارات با ارایه متنی تحت عنوان «بیانیه ابوظبی» قصد داشت بدون کسب نظرات و دیدگاه های سایر هیات های حاضر، این متن را بعنوان بیانیه نهایی نشست معرفی و به تصویب برساند که این نحوه اداره جلسه بلافاصله مورد اعتراض هیات اعزامی از تهران و همچنین پاکستان قرار گرفت.

قاسمی افزود: با وجود اعتراض هیات کشورمان و برخی دیگر از هیات ها، وزیر امور خارجه امارات با سوء استفاده از شرایط میزبانی و در اقدامی خلاف تمامی موازین شناخته شده، با بی توجهی به اعتراض های به عمل آمده قصد داشت امیال خود را به این نشست تحمیل کند و به زعم خود این متن را تصویب و نهایی اعلام کرد. به دنبال این اقدام طرف اماراتی، و بویژه با توجه به اینکه در متن ارایه شده توسط هیات اماراتی، ادعای واهی این کشور در مورد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ آورده شده بود با اعتراض شدید و به هنگام هیات ایرانی و متعاقب آن ترک جلسه اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد که همین موضوع موجب متشنج شدن این  نشست، پایان جلسه و خروج تدریجی دیگر هیات ها و در نتیجه ناکامی امارات در تحقق هدف از پیش تعیین شده و خواسته نامشروعش شد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه «هیات کشورمان با طرح اعتراضات خود، متن پیشنهادی امارات بعنوان بیانیه پایانی را بی اعتبار دانسته است» گفت: این اتفاقات پیش از مراسم اختتامیه نشست رخ داد و همین موضوع باعث عدم برگزاری مراسم اختتامیه به روال معمول اینگونه نشست های بین المللی شد. از نظر جمهوری اسلامی ایران بیانیه ارایه شده در روز پایانی این نشست از سوی هیات اماراتی فاقد اعتبار حقوقی و غیرقابل استناد است و همانگونه که گفته شد وزیر امور خارجه امارات در اقدامی ناپخته و غیر حرفه ای و کاملا بدوی، قصد تحمیل این بیانیه خود ساخته به نشست را داشت که در آن ناکام ماند.

قاسمی بار دیگر تاکید کرد: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ موضوعی است که هیچ شک و تردیدی در مورد آن وجود ندارد و اینگونه تلاش ها و اقدامات نسنجیده و بی نتیجه، تاثیری بر حق حاکمیت کشورمان بر آنها نداشته و نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران هرگز ذره ای از حق حاکمیت تاریخی و قطعی خود بر این جزایر عقب نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.