Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 11604
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 20 نوامبر 2020 - 21:29 |

چاپ ۳ بعدی قلب در ابعاد واقعی با مواد شبه بافت قلب

چاپ ۳ بعدی قلب در ابعاد واقعی با مواد شبه بافت قلب محققان دانشگاه “کارنگی ملون” در مطالعه اخیرشان موفق به چاپ سه بعدی مدلی دقیق از قلب در ابعاد واقعی شده‌اند. به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از گیزمگ، اگر قصد انجام جراحی قلب باز روی شخصی را دارید، مطمئناً این مدل به شما کمک خواهد […]

چاپ ۳ بعدی قلب در ابعاد واقعی با مواد شبه بافت قلب

چاپ ۳ بعدی قلب در ابعاد واقعی با مواد شبه بافت قلب

محققان دانشگاه “کارنگی ملون” در مطالعه اخیرشان موفق به چاپ سه بعدی مدلی دقیق از قلب در ابعاد واقعی شده‌اند.

به گزارش مشهدنیوز/ و به نقل از گیزمگ، اگر قصد انجام جراحی قلب باز روی شخصی را دارید، مطمئناً این مدل به شما کمک خواهد کرد تا ابتدا آن عمل آزمایشی را روی مدل ۳ بعدی قلب انجام دهید.

در حال حاضر محققان برای ساخت یک مدل ۳ بعدی از قلب انسان از اسکن ام آر آی استفاده می‌کنند اما این مدل‌ها معمولاً از لاستیک یا پلاستیک سخت ساخته می‌شوند و گرچه پزشکان می‌توانند آنها را از زوایای مختلف بررسی کنند، اما نمی‌توانند عمل واقعی جراحی را روی آنها انجام دهند.

حال در مطالعه اخیر محققان با کمک روش “فرش”(FRESH) موفق به انجام این کار شده‌اند. این قلب در آزمایشگاه پروفسور “آدام فاینبرگ” از دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده است. این قلب از یک جوهرزیستی ساخته شده از یک پلیمر طبیعی معروف به آلژینات استفاده می‌کند. این جوهر زیستی از یک سوزن در حال حرکت به داخل یک حمام هیدروژل(hydrogel bath) که هنگام چاپ مدل، پلیمر نرم را در جای خود نگه می‌دارد، ایجاد می‌شود. پس از اتمام فرآیند چاپ، هیدروژل از طریق اعمال گرما ذوب شده و مدل ایجاد می‌شود.

اگرچه قبلاً از این فناوری برای ایجاد مدل‌های کوچک اعضای بدن استفاده شده بود، اما این اولین بار است که برای چاپ مدل یک بافت در اندازه واقعی استفاده می‌شود. گفته می‌شود که مدل ۳ بعدی ایجاد شده از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و عملکرد قلب واقعی انسان را تقلید می‌کند و می‌تواند به روشی مشابه بریده و بخیه شود.

فاینبرگ گفت: ما هم اکنون مدلی توسعه داده‌ایم که پزشکان می‌توانند بر روی آن عمل آزمایشی انجام دهند. جراح می‌تواند آن را دستکاری کند و آن مدل نیز همانند یک بافت واقعی به او واکنش نشان می‌دهد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “ACS Biomaterials Science and Engineering” منتشر شده است.

انتهای پیام/

نویسنده : سمیه زحمت کش
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.