Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 9073
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 18 مارس 2020 - 14:03 |

کاخ‌سفید طرح کمک نقدی مستقیم به آمریکایی‌ها برای کرونا را ارایه کرد

کاخ‌سفید طرح کمک نقدی مستقیم به آمریکایی‌ها برای کرونا را ارایه کرد استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته کاخ‌سفید طرحی در پاسخ به مشکلات معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مساعده نقدی برای شهروندان آمریکایی به کنگره ارایه کرده است. در صورت نهایی شدن دولت بنا دارد ظرف دو هفته آینده چک‌های حمایتی را […]

کاخ‌سفید طرح کمک نقدی مستقیم به آمریکایی‌ها برای کرونا را ارایه کرد

کاخ‌سفید طرح کمک نقدی مستقیم به آمریکایی‌ها برای کرونا را ارایه کرد

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته کاخ‌سفید طرحی در پاسخ به مشکلات معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و مساعده نقدی برای شهروندان آمریکایی به کنگره ارایه کرده است. در صورت نهایی شدن دولت بنا دارد ظرف دو هفته آینده چک‌های حمایتی را از طریق پست برای همه آمریکایی‌ها ارسال کند. همزمان شمار جان باختگان کرونا ۲۰۱۹ در آمریکا از مرز ۱۰۰ نفر گذشت.

به گزارش مشهدنیوز، منوچین روز سه‌شنبه، در کاخ سفید و در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری در کنار او ایستاده بود، به خبرنگاران گفت: “ما در پی آنیم که فورا ارسال این چک‌ها را آغاز کنیم.”

کمک نقدی بخشی از طرح جامع کاخ‌سفید برای مقابله با مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا است که دولت آمریکا می‌گوید شامل یک بسته بودجه‌ای ۱۰۰۰ میلیارد (یک تریلیون) دلاری است و اکنون دولت و کنگره در حال رایزنی درباره جزئیات آن هستند.

این تازه‌ترین تصمیم دولت دونالد ترامپ برای کاستن از خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که روز سه‌شنبه آمار مبتلایان به آن در آمریکا به ۵۲۰۰ نفر رسید.

مقام‌های آمریکایی در حال پیدا کردن بهترین روش برای تزریق بسته‌های حمایتی هستند چرا که اقدامات سراسری برای توقف آمد و شدهای روزانه و تعطیلی مدارس، رستوران‌ها، مغازه‌ها صدها میلیون آمریکایی را خانه‌نشین کرده و بزرگترین اقتصاد جهان را به حالت سکون کشانده است.

به گزارش بی.بی.سی کلیه ۵۰ ایالت آمریکا اکنون مواردی از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

ایالت نوادا در غرب این کشور هم دستور بستن قمارخانه‌ها، رستوران‌ها و کلیه کسب و کارهای غیرضروری را داده است.

هرچند شماری از کازینوها قبلا کار را متوقف کرده‌اند اما دستور تازه باعث خوابیدن بخش عمده فعالیت‌ها در شهر لاس وگاس خواهد شد.

این دستور از ظهر روز چهارشنبه اجرا می‌شود و فعلا برای ۳۰ روز اجرا خواهد شد.

در یک هفته گذشته طرحی که اندرو ینگ٬ نامزد کنار کشیده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها آن را بارها در مناظره‌های تلویزیونی تبلیغ کرده بود، طرفداران فراوان پیدا کرده و چند سناتور و چهره برجسته سیاسی و مدیریتی از آن حمایت کرده‌اند.

این که برای هر آمریکایی یک چک هزار دلاری به طور ماهانه و بدون قید و شرط ارسال شود. الگویی از طرح‌های مشابهی که در چند کشور اسکاندیناوی طی یک دهه گذشته به اجرا گذشته شده و از آن به عنوان “درآمد پایه همگانی” – Universal Basic Income – یاد می‌شود.

میت رامنی٬ سناتور جمهوری خواه و نامزد قبلی این حزب در سال ۲۰۱۲ که انتخابات را به باراک اوباما باخت٬ آخرین چهره سیاسی معروف است که روز گذشته٬ دوشنبه٬ به جمع حامیان طرح اندرو ینگ پیوست.

طرحی که به نظر می‌رسد اکنون مورد توجه دونالد ترامپ هم قرار گرفته است- دست کم نسخه فوری و موقت آن. طرحی بلندپروازانه که بخشی از بسته پیشنهادی ۱۰۰۰ میلیارد دلاری کاخ‌سفید به کنگره است و در صورت تصویب ۲۵۰ میلیارد دلار آن به صورت چک‌های فردی به آدرس پستی شهروندان این کشور ارسال خواهد شد. طرحی که هم می‌تواند از نگرانی میلیون‌ها آمریکایی بکاهد و هم در سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است می‌تواند همه آمریکایی‌ها را “راضی و حامی” کند.

استیو منوچن همچنین گفته در طرح ارایه شده دولت چندین میلیارد دلار کمک حمایتی به خطوط هواپیمایی آمریکا هم در نظر گرفته شده است. صنعتی که از زمان گسترش جهانی ویروس کرونا “زمین‌گیر” شده است.

در این طرح دولت همچنین موافقت کرده که مهلت پرداخت مالیات‌ها را ۹۰ روز (سه ماه) تمدید کند.

ترامپ ابتدا پیشنهاد بخشش مالیات بر حقوق را طرح کرده بود؛ یعنی کارفرمایان مجاز باشند در فیش حقوقی آتی کارمندان خود مبلغ معمول مالیات بر درآمد را کسر نکنند.

اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی این پیشنهاد را نقد کردند و گفتند فرآیند اجرایی شدن چنین طرحی آهسته خواهد بود و همزمان کسانی که به علت تعطیلی کارخانجات و فروشگاه ها شغل روزمزد خود را از دست می دهند از فواید چنین طرحی بهره مند نخواهند شد در حالی که ممکن است آنها آسیب‌پذیرترین قشر جامعه آمریکایی باشند.

جیسون فورمن، اقتصاددان در دانشگاه هاروارد که از مشاوران ارشد باراک اوباما هم بوده از این طرح استقبال کرده و گفته: “این به مردم اجازه می دهد که مجبور نباشند کار کنند. آنها را از هراس عقب افتادن اجاره خانه و دیگر قبوض ماهیانه نجات می‌دهد. ضمن این که هزار راه برای خرج کردن این پول بدون نیاز به خارج شدن از خانه وجود دارد.”

بسته حمایتی دولت آمریکا در حالی ارایه شده که بازارهای سهام این کشور بدترین روزهای خود پس از رکود جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ را می‌گذرانند و صابون اخراج‌ها و تعدیل کارگران از همین حالا به تن صدها هزار کارگر ساده آمریکایی خورده است.

ریچارد موراویتز، نایب رئیس مودی، نهاد اقتصادی و اعتباری مرجع در آمریکا، گفته دامنه تبعات اقتصادی کرونا به مدت زمان این بحران بستگی دارد.

مدت زمانی که هنوز کسی برای آن نقطه پایانی متصور نیست. دونالد ترامپ روز گذشته، دوشنبه، گفت که مشاوران او از ماه‌های ژوئیه و اوت و “بلکه بیشتر” سخن به میان آورده‌اند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا ۲۰۱۹ در ایالات متحده روز سه شنبه، ۱۷ مارس، به ۵۲۰۰ نفر رسید و شمار جان باختگان آن هم از مرز ۱۰۰ نفر گذشت.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.