Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 12306
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 فوریه 2021 - 15:07 |

آخرین تصمیمات محدودیت‌های کرونایی برای سفر‌های نوروز

در آستانه نوروز سال ۹۹ بود که ویروس جان سخت کرونا، حال و هوای عیدمان را ویروسی کرد و با آمدنش ماسک، ضدعفونی کننده، اضطراب، مرگ و میر و … را به ارمغان آورد. بر هم خوردن نظم زندگی عادی مردم و برگزار نشدن رسوم آیینی نوروز برای مردم سخت بود، اما اعمال محدودیت‌ها به ویژه در […]

آخرین تصمیمات محدودیت‌های کرونایی برای سفر‌های نوروز

در آستانه نوروز سال ۹۹ بود که ویروس جان سخت کرونا، حال و هوای عیدمان را ویروسی کرد و با آمدنش ماسک، ضدعفونی کننده، اضطراب، مرگ و میر و … را به ارمغان آورد.

بر هم خوردن نظم زندگی عادی مردم و برگزار نشدن رسوم آیینی نوروز برای مردم سخت بود، اما اعمال محدودیت‌ها به ویژه در حوزه سفر‌های بین شهری بیشتر به مذاق مردم خوش نیامد.

مسئولان بلافاصله پس از آگاهی کامل از وضعیت جدی کرونا اقدامات مختلف و مفیدی را انجام دادند و محدودیت‌هایی را اعمال کردند که مهمترین آن‌ها، ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر‌های نوروزی بود که صرف‌نظر از اهمالی که در ابتدای طرح از سوی مردم با آن مواجه شدیم، نتایج نسبتا خوبی داشت.

تا کنون حدود ۷۰ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور ثبت شده و در استان‌های مختلف مشاهده شده است. با توجه به تعطیلات نوروزی پیش رو، مهمترین مسئله اجتناب از سفر‌های نوروزی است، اما مسئولان در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت گردشگری و سفر‌های نوروزی با توجه به شیوع کرونا، اظهار کرد: تصمیم گرفته شده چنانچه روند نزولی بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهر‌های آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم با رعایت شیوه نامه‌های کنترل شده برخی سفر‌ها را داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اگر درگیر خیز چهارم بیماری شدیم تمام این برنامه‌ها باطل شده و تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

او همچنین تصریح کرد: اگر وضعیت شهر‌ها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری بازمی‌گردد.

رییسی درباره شرط سفر‌های نوروزی گفت: شرط انجام سفر‌های نوروزی بستگی به آن دارد که خیز چهارم کرونا در کشور شروع شده باشد یا نه؛ در واقع اینکه شهر‌ها و استان‌های مسافرپذیر چه رنگی باشند، در مجوز سفر‌های نوروزی تعیین کننده خواهد بود و قرمز و نارنجی شدن شهر‌ها مانع سفر خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اگر شهر‌های مسافرپذیر در وضعیت زرد یا آبی باقی بمانند، ۴ حالت برای سفرهای نوروزی در نظر گرفته ایم، نخست افرادی که با ثبت نام در تور‌های گردشگری سفر می‌کنند که در این حالت ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی و هتل‌ها مشخص بوده و همه موارد قابل کنترل است.

رییسی ادامه داد: در حالت دوم فرد از طریق تور‌های گردشگری در مقصد هتلی را رزرو کرده، اما با ماشین شخصی به شهر مقصد سفر می‌کند، در حالت سوم فرد با ماشین شخصی به ویلا یا منزل اقوام و بستگان در شهر دیگر سفر می‌کند و در حالت چهارم فرد با اتوبوس یا وسایل نقلیه عمومی یا ماشین شخصی در پارک یا محل‌های قابل اقامت چادر می‌زند که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم حالت چهارم رخ دهد. معضل اصلی حالت سوم است که کنترل شرایط در این حالت به سختی صورت خواهد گرفت. به طور کلی در شهر‌های نارنجی و قرمز از ورود خودرو‌هایی با پلاک‌های غیر بومی جلوگیری خواهد شد.

سفر

اظهار نظر‌ها حاکی از این است که مسئولان برای جبران شرایط سخت سال گذشته که هم در حوزه اقتصادی و هم گردشگری ضرر‌های زیادی به بار آورد، در صدد فراهم کردن شرایطی برای سفر‌های امن نوروزی هستند.

کلیت طرح سفر ایمن در ستاد مقابله با کرونا تصویب شده است

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم گیری‌های صورت گرفته در کمیته‌های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی برای تردد بین شهر‌ی در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است، گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا سفر‌های نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است، اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفر‌های ایمن، اعضای ستاد کرونا را برای انجام سفر‌ها در قالب تور‌های مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متقاعد کرده است.

او در ادامه بیان کرد: در خصوص سفر‌های نوروزی جلساتی با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در آن نشست‌ها به صورت مفصل موضوعات را بررسی کردیم. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ما دو مدل سفر را پیشنهاد دادیم که می‌تواند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور اجرایی شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: مدل اول سفر با تور است؛ در این مدل گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتما در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند کرد که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

او ادامه داد: در مدل دوم، افراد با تور سفر نمی‌کنند، اما در سفر به شهر مقصد حتما باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت کنند تا تمام شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شده و سلامتی مردم حفظ شود.

تیموری بیان کرد: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها و … ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.

مسافرت

تیموری گفت: کلیت طرح سفر ایمن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و پیش از آن نیز در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تایید شده و قرار است سفر‌ها طبقه بندی شوند که این فرآیند در اختیار و مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بخشی از سفر‌ها به صورت برنامه ریزی شده و با تور خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز اجرا می‌شود؛ این بخش را از طریق سامانه ثبت تور می‌توان مدیریت و کنترل کرد. این سامانه مدت‌ها است که راه اندازی شده و فقط نیروی انتظامی باید به آن اضافه شود تا از طریق کد رهگیری که برای هر تور صادر می‌شود، سفر‌های گروهی رصد شود. در این کد که روی وسلیه نقلیه نصب می‌شود، نام راهنما، آژانس و اتومبیل نیز مشخص است. اگر توری این کد را نداشته باشد، پلیس اجازه حرکت نمی‌دهد. این اقدام نه تنها از فعالیت تور‌های بدون مجوز جلوگیری خواهد کرد بلکه نظارت بر تور‌های دارای مجوز را نیز آسان می‌کند.

گویا تدابیری اندیشیده شده تا برگزاری سفر‌های نوروزی به امن‌ترین و آسان‌ترین شکل ممکن برگزارشود، اما با توجه به افزایش شیوع کرونای انگلیسی در کشور این تصمیمات، در زمان خودش، عملی خواهد شد؟

متخصصان، محققان، کادر درمان و مسئولان وزارت بهداشت از آغاز شیوع و همه گیری کرونا، بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی و به ویژه پرهیز از سفر‌های برون شهری تاکید داشتند که متاسفانه با هربار ساده انگاری این مسئله و سفر‌های مردم در ایام تعطیلات با خیز‌های جدید ویروس مواجه می‌شدیم تا جایی که گاه بیمارستان‌ها ظرفیت خالی برای پذیرش بیمار نداشتند؛ این مسائل منجر شده تا مسئولان، تدابیر جدی برای امنیت سفر‌های نوروزی هموطنان در نظر بگیرند.

فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از اعلام موافقت ستاد ملی کرونا با برقراری سفر‌های نوروزی خبر داد و گفت: در جلسه‌هایی که با حضور معاون گردشگری کشور و مدیران ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها برگزار شد، انجام سفر‌های نوروزی در سراسر کشور در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

او ادامه داد: امکان تردد خودرو‌های شخصی در ایام نوروز پیش رو نیز در صورت داشتن محل اسکان شخصی در مقصد مورد نظر با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح و ارائه مدارک معتبر امکان پذیر خواهد بود.

در این بین صحبت‌هایی در مورد کاهش محدودیت‌های نوروزی مطرح است که توسط ستاد مقابله با کرونا در دست بررسی است.

جزئیات نحوه انجام سفر‌های نوروزی در حال بررسی است

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فعلا موافقتی با انجام سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ صورت نگرفته است، گفت: جزئیات تسهیل سفر‌های نوروزی در ستاد ملی کرونا در دست بررسی است و قرار است با توجه به تعطیلات آخر سال و نوروز برخی سفر‌های ضروری انجام شود.

او افزود: چند سناریوی متفاوت از جمله کاهش محدودیت‌های کرونایی برای عید نوروز مطرح است که تصمیم گیری درمورد آن‌ها با ستاد ملی است. تا کنون خبر دقیقی در مورد اعمال محدودیت‌های نوروزی اعلام نشده است و صحبت‌ها و نظرات مسئولان، از تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه سفر‌های نوروزی خبر می‌دهد.

ممنوعیت سفر‌های نوروزی به شهر‌های قرمز و نارنجی تا کنون قطعی‌ترین تصمیم بوده است که تمام مسئولان مربوطه بر آن اتفاق نظر داشته اند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، از تهیه شیوه نامه‌هایی برای سفر‌های نوروزی خبر داد و گفت: قرار شد سفر‌ها در قالب تور‌ انجام بگیرد یا اگر قرار است به صورت شخصی سفری انجام گیرد، مقصد معین شود.

او تصریح کرد: در ایام عید نوروز سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و تنها در مناطق زرد و آبی، آن هم به شرط دادن تست کرونا، سفر امکان پذیر است و اگر تست فردی مثبت باشد باید از سفر کردن آن شخص جلوگیری شود و (ساعت ممنوعیت) تردد‌ها نیز یک ساعت کاهش یابد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.