Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 3076
  پرینتخانه » گردشگری و میراث تاریخ انتشار : 16 فوریه 2019 - 15:42 |

آمریکا تهدید مستقیم گردشگری ایران را آغاز کرد

آمریکا تهدید مستقیم گردشگری ایران را آغاز کرد آمریکا سه سال پیش با تغییر قانون معافیت ویزا، به شکلی غیرمستقیم سعی کرد گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار دهد، اگرچه موفقیت چندانی بدست نیاورد اما به تازگی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی همسایگان ایران، علنی و مستقیم آژانس‌های […]

آمریکا تهدید مستقیم گردشگری ایران را آغاز کرد

آمریکا تهدید مستقیم گردشگری ایران را آغاز کرد

آمریکا سه سال پیش با تغییر قانون معافیت ویزا، به شکلی غیرمستقیم سعی کرد گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار دهد، اگرچه موفقیت چندانی بدست نیاورد اما به تازگی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی همسایگان ایران، علنی و مستقیم آژانس‌های گردشگری را تحت فشار قرار می‌دهند و تهدید می‌کنند که به ایران توریست نفرستند.

به گزارش مشهدنیوز،  در آمریکا قانونی به نام معافیت ویزا برای اتباع ۳۸ کشور که ۲۳ کشور آن جزو اتحادیه اروپا هستند وجود دارد که بیش از ۳۵ سال پیش وضع شد. بر این اساس اتباع این کشورها می‌توانند بدون دریافت ویزا ۹۰ روز در خاک آمریکا بمانند. در مقابل، این کشورها نیز امتیاز مشابهی را قائل شده بودند اما در سال ۲۰۱۶ اعضای کنگره ایلات متحده آمریکا به قانون بودجه بندی را اضافه کرد که به موجب آن افرادی که بعد از سال ۲۰۱۱ به شش کشور مسلمانِ ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن سفر کرده‌اند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.

این سیاست آن‌چنان که آمریکا گمان می‌کرد در سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران تأثیر چندانی نداشته است. در سالی (۱۳۹۴) که فرمان محدودیت ویزا از سوی دولت آمریکا صادر شد طبق آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۸ تبعه خارجی به ایران سفر کردند که در سال بعد این آمار حدود ۵ درصد کمتر شد و شمار مسافران و اتباع خارجی که به ایران آمدند به ۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ نفر رسید که البته به گفته توراپراتورهای ایرانی و خارجی، علت این افت را بیشتر باید در قیمت بالای تورهای آن زمان ایران جست‌وجو کرد تا در سیاست‌های آمریکا، چرا که در سال ۹۶ گردشگری ایران دوباره روی نمودار صعود قرار گرفت و با ورود ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ مسافر و تبعه خارجی به ایران ۴.۳۳ درصد رشد در گردشگری رقم خورد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گزارش کرده در ۹ ماه نخست سال ۹۷ که همزمان با خروج یکجانبه آمریکا از برجام شد، گردشگری با ۵۶ درصد رشد روبرو بوده است.

اینک آمریکا بازی جدیدی را با ایران آغاز کرده است. هرچند که به زعم کارشناسان بین‌المللی، گردشگری تنها بخشی است که اگر قواعد آن درست اجرا شود قابل تحریم نیست، اما گزارش‌های تأیید شده‌ای حکایت از آغاز دست‌اندازی مستقیم دولت آمریکا در صنعت گردشگری ایران دارد.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع را تأیید کرد  گفت: نام نمی‌برم اما گزارش‌های مستندی از چند کشور داریم که کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا با توراپراتورهای آن کشورها تماس گرفته‌اند که اگر به ایران توریست بفرستند برای ورود به خاک ایالت متحده و صدور ویزای آن حتماً با مشکل مواجه خواهند شد.

او که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما در این شرایط که برخی عزمشان را علیه ایران جزم کرده‌اند، سعی می‌کنیم نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار کنیم و کشورهای بیشتری را به خود جذب کنیم که حتی برخی از آن‌ها مثل ترکیه، افغانستان، پاکستان و اندونزی در نمایشگاه امسال حضور متفاوتی را به نمایش گذاشتند.

تیموری همچنین گفت: اطلاع دارم این نمایشگاه در خارج از کشور در برخی رسانه‌ها خیلی مثبت و خوب تبلیغ شده است که این نشان می‌دهد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.