۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 7322
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2019 - 11:48 |
یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

احکام دستگاه قضایی عربستان نمی‌تواند بن سلمان را از قتل خاشقجی تبرئه کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: احکام دستگاه قضایی عربستان نمی‌تواند بن سلمان را از قتل خاشقجی تبرئه کند یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی عربستان درباره عاملان قتل خاشقچی نمی‌تواند بن سلمان را از دست داشتن در این قتل تبرئه کند. به گزارش مشهدنیوز، حسن عابدینی درباره احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه […]

احکام دستگاه قضایی عربستان نمی‌تواند بن سلمان را از قتل خاشقجی تبرئه کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

احکام دستگاه قضایی عربستان نمی‌تواند بن سلمان را از قتل خاشقجی تبرئه کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی عربستان درباره عاملان قتل خاشقچی نمی‌تواند بن سلمان را از دست داشتن در این قتل تبرئه کند.

به گزارش مشهدنیوز، حسن عابدینی درباره احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان قتل خاشقچی گفت: قتل خاشقچی به عنوان یک منتقد معتدل، رژیم سعودی را با یک بحران جدی هویتی مواجه کرده به گونه ای که طی بیش از یکسال گذشته نتوانسته با کمک دلارهای نفتی و امپراطوری رسانه ای خود تصویر خدشه دار شده سعودی‌ها را ترمیم کند.
وی افزود: اطلاعاتی که منتشر شد دال بر این بود که رژیم سعودی به صورت رسمی و در بالاترین مقام ها پشت این قتل بود، زیرا خاشقچی از آمریکا به ترکیه آورده می شود و از آنجا به درون کنسولگری کشانده شده و به قتل می رسد و آخرین نواری که از بگومگو با افراد داخل سفارت منتشر شده دال بر این بوده که تصمیم قتل از جای دیگری گرفته شده است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین اظهار کرد: البته طی 48 ساعت ابتدایی قتل این موضوع انکار شد اما پس از آن تصاویری منتشر شد که گروهی با جت شخصی وارد استانبول شده و به کنسولگری رفته بودند، آنچه در این قضیه مهم است این است که اصلا رژیم سعودی چیزی به نام حقوق بشر در قاموسش ندارد.
عابدینی خاطرنشان کرد: مساله دیگر این که نحوه تعامل رژیم سعودی با منتقدان کاملا روشن است که بر مبنای کشتار می باشد چه در مورد قتل خاشقچی و چه در مواقعی که به یکباره شاهد کشتار تعداد زیادی از افراد به عنوان مخالفان حکومت هستند؛ مثلا یکباره 30 نفر را اعدام کردند در حالی که هیچ کدام دخیل در این موضوعات نبودند.
وی ادامه داد: اتفاقی که در این زمینه رخ داد این بود که انگشت های اتهام تماما به سوی محمد بن سلمان نشانه رفت حتی رسانه های غربی و اروپایی از او به عنوان “اره” نام بردند کسی که منتقد غیر خشن خود را با اره تکه تکه کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: از سوی دیگر ترکیه به صراحت تصاویری را از افرادی که در روز حادثه وارد کنسولگری شدند، منتشر کرد. لذا کسانی که باید محاکمه شوند باید این افراد باشند و اینها گفتند از مقام بالاتر در ریاض دستور گرفته اند.
وی تاکید کرد: اما اقدامات انجام شده درباره پرونده و احکام صادره، نمی تواند دست داشتن بن سلمان در قتل را توجیه کند. آمریکا هم به دلیل نیاز به دلارهای نفتی سعودی بارها واقعیت‌ها را کتمان کرده است به عنوان مثال در موضوع 11 سپتامبر به صراحت نهادهای امنیتی آمریکا گزارش دادند که مقام های سعودی با القاعده ارتباط دارند اما این گزارش ها حذف شد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: حتی در زمان ریاست بان کی مون در سازمان ملل گزارشی منتشر شد که سعودی ها در کشتار کودکان نقش داشتند اما شاهد بودیم با تهدیدی که سعودی ها کردند که کمک به سازمان ملل را قطع می کنند با کمال وقاحت و در یک اقدام غیر منتظره سازمان ملل نامه منتشر شده را پس گرفت.
عابدینی با بیان اینکه رژیم سعودی بر مبنای فرمان پادشاهی اداره می شود، گفت: رژیم سعودی قانون اساسی مدون ندارد، مجلس براساس آرا مردم نیست، چیزی به عنوان رای مردم به رسمیت شناخته نشده است. بنابراین آنچه که در این مرحله اتفاق افتاده با سکوت محافل سیاسی مانند آمریکا و حتی اروپا مواجه شده که اینها دریافت پول ناشی از خریدهای چند صد میلیاردی عربستان برای شان مهم‌تر است تا کشته شدن یک منتقد، در نتیجه سکوت پیشه کردند و این موضوع چالشی عمیق برای رژیم سعودی به شمار می رود.
انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.