۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 5575
  پرینتخانه » آموزش, تیتر یک تاریخ انتشار : 05 نوامبر 2019 - 12:23 |
دبیر مجموعه انجمن‌های علمی دانشگاه تاکید کرد

انتقاد از برخورد کمیته انضباطی دانشگاه علامه با پرونده یک دانشجو+ پاسخ مسئولان

سال گذشته یکی از دانشجویان معترض در همایش حقوق شهروندی با اتهام کشف حجاب عمدی به کمیته انضباطی احراز شد که در این زمینه باید عنوان کرد که به هیچ عنوان دانشجویی قصد کشف حجاب عمدی را نداشته است بلکه در درگیری با نیروهای حراست به صورت غیر عمدی کمی از شال یکی از دانشجواین به کنار رفته و این نمی تواند دلیل بر اتهام کشف حجاب عمدی فردی باشد.
انتقاد از برخورد کمیته انضباطی دانشگاه علامه با پرونده یک دانشجو+ پاسخ مسئولان

دبیر مجموعه انجمن‌های علمی دانشگاه تاکید کرد

انتقاد از برخورد کمیته انضباطی دانشگاه علامه با پرونده یک دانشجو+ پاسخ مسئولان

دبیر مجموعه انجمن‌های علمی دانشگاه علامه طباطبایی از برخورد کمیته انضباطی دانشگاه در برخورد با پرونده یک دانشجو انتقاد کرد و گفت: این دانشجو بر اساس شیوه نامه انضباطی سابق تفهیم اتهام شد اما بر خلاق قانون کمیته انضباطی ادامه رسیدگی به پرونده را بر اساس شیوه نامه جدید اعمال کرد.

به گزارش مشهدنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا چمن‌زار ضمن بیان این مطلب از رفتار کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی در رسیدگی به پرونده کمیته انضباطی یکی از دانشجویان این دانشگاه انتقاد کرد و اظهار کرد: حدود 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی یکسال پیش در حاشیه همایش حقوق شهروندی این دانشگاه به شیوه‌نامه کمیته انضباطی و نقض حریم خصوصی دانشجویان در این شیوه‌نامه اعتراض کردند و خواستار شنیده شدن صدای اعتراضی خود شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته یکی از دانشجویان معترض در همایش فوق با اتهام کشف حجاب عمدی به کمیته انضباطی احراز شد که در این زمینه باید عنوان کرد که به هیچ عنوان دانشجویی قصد کشف حجاب عمدی را نداشته است بلکه در درگیری با نیروهای حراست به صورت غیر عمدی کمی از شال یکی از دانشجواین به کنار رفته و این نمی تواند دلیل بر اتهام کشف حجاب عمدی فردی باشد.

دبیر مجموعه انجمن‌های علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خاطر نشان کرد: دانشجوی فوق بر اساس شیوه‌نامه سابق انضباطی در دانشگاه تفهیم اتهام شد ولی به دلایل برگزاری برخی برنامه‌ها جلسه دوم رسیدگی به پرونده این دانشجو براساس شیوه نامه جدید انضباطی امروز برگزار شد.

به گفته وی، متاسفانه طبق شیوه نامه جدید دانشجو به هیچ عنوان اجازه داشتن همراه یا وکیل در جلسه رسیدگی به اتهام را ندارد و با توجه به اینکه اتهام این فرد بر اساس شیوه نامه قبلی بوده است بنابراین رسیدگی به اتهام نیز باید بر اساس همان شیوه نامه باشد به همین جهت دانشجو متهم و همچنین همراهان او در جلسه امروز حاضر نشدند.

چمن زار همچنین تاکید کرد: تمامی دانشجویان شرکت کننده در اعتراض همایش حقوق شهروندی سال گذشته خوستار این شدند که در جلسه روز گذشته حاضر  شوند چرا که معتقدند اگر قرار است اتهامی به دلیل اعتراض به کسی وارد شود باید همه این دانشجویان متهم واقع شوند. ضمن اینکه باید رسیدگی به ادامه پرونده دانشجوی مذکور بر اساس همان شیوه نامه سابق باشد نه شیوه نامه جدید.

وی خاطر نشان کرد: اقدام کمیته انضباطی در رسیدگی به پرونده دانشجوی فوق اقدامی کاملا غیرقانونی است و ما در این زمینه نامه اعتراضی خود را به رییس دانشگاه ارسال کردیم و این دانشجو نیز تا زمانی که نتواند همراهی در جلسه رسیدگی داشته باشد از حضور در جلسات خودداری خواهد کرد.

وحدت رویه و دیدگاه واحدی در موضوع اجرای احکام پرونده‌ها براساس شیوه‌نامه جدید یا سابق وجود ندارد

به گزارش مشهدنیوز، دکتر غلامرضا لطیفی رئیس کمیته انضباطی و معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به انتقاد دانشجویان از رسیدگی به پرونده انضباطی یکی از دانشجویان این دانشگاه براساس شیوه‌نامه جدید به ایسنا گفت: شیوه‌نامه جدید کمیته انضباطی دانشجویان در مردادماه جاری با امضای دو وزیر بهداشت و علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و دانشگاه‌ها موظف شدند از تاریخ ۱۷ شهریور ۹۷ این شیوه‌نامه را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: در زمینه اینکه ما می‌توانیم پرونده‌های قبلی دانشجویان در کمیته انضباطی را براساس شیوه‌نامه جدید مورد بررسی قرار بدهیم از نظر حقوق‌دانان و کارشناسان دو دیدگاه مطرح است. عده‌ای از آن‌ها معتقد هستند با توجه به اینکه این شیوه‌نامه به عنوان یک شیوه‌نامه لازم‌الاجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است بنابراین باید رسیدگی به پرونده‌های قبل نیز براساس موارد آن صورت بگیرد. برخی نیز بر این باورند پرونده‌های دانشجویانی که براساس شیوه‌نامه سابق تشکیل شده باید در ادامه نیز بر اساس آن شیوه نامه پیگیری شود.

رئیس کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: در حال حاضر وحدت رویه و دیدگاه واحدی در موضوع اجرای احکام پرونده‌ها براساس شیوه‌نامه جدید یا سابق وجود ندارد به همین جهت اعضای کمیته انضباطی دانشگاه تصمیم بر رسیدگی به پرونده‌ها براساس شیوه‌نامه جدید گرفتند. در واقع دانشگاه‌ها نقشی در تدوین شیوه‌نامه جدید ندارند اما ملزم به اجرای آن هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: ما در رسیدگی به پرونده‌های کمیته انضباطی معمولا تلاش داریم قانونی را اعمال کنیم که به نفع متهم است و این نگاه در شیوه‌نامه جدید نیز به خوبی مورد تأکید قرار گرفته است. ضمن اینکه پرونده دانشجوی اخیر به گونه‌ای بود که این دانشجو در گذشته دفاعیات شخصی خود را ارائه داده بود اما روز گذشته از ایشان برای دفاع حضوری دعوت کردیم.

به گفته وی، با توجه به اینکه براساس شیوه‌نامه فعلی انضباطی دانشجویان، دانشجو برای حضور در جلسه اجازه آوردن همراه ندارد در نتیجه این دانشجو نیز روز گذشته علیرغم اینکه سه بار در کمیته دعوت شده بود از حضور در جلسه خودداری کرد که البته این کمیته در خصوص آن دانشجو حکم خود را صادر کرده که به زودی ابلاغ می‌کنیم.

دکتر لطیفی خاطر نشان کرد: موارد تأکید شده در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان بیشتر به نفع آن‌ها است. فقط در مواردی میزان مجازات مقداری افزایش یافته که البته با توجه به اینکه قرار است این شیوه‌نامه اصلاح شود امیدواریم این موارد نیز به نفع دانشجو شود اما هنوز متن اصلاحیه این شیوه‌نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه رأی ابلاغی به پرونده‌های دانشجویان در کمیته انضباطی قابل اعتراض از سوی دانشجو است، گفت: دانشجو حق دارد تقاضای تجدید نظر به حکم صادره داشته باشد و رئیس کمیته در جلسه تجدید نظر اجازه حضور دارد اما حق رأی ندارد.

انتهای پیام/

دبیر: مصطفی مُکاری

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.