۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 1648
  پرینتخانه » آخرین اخبار, ادبیات و کتاب تاریخ انتشار : 27 دسامبر 2018 - 9:54 |

توصیه غلامحسین ابراهیمی دینانی در جشن تولدش

جشن تولد غلامحسین ابراهیمی دینانی به همراه جشن امضای کتاب‌های این استاد فلسفه با حضور علاقه‌مندان او برگزار شد. به گزارش مشهدنیوز، دینانی عصر امروز (چهارشنبه، پنجم دی ماه) در این مراسم که در کتاب‌فروشی حکمت برگزار شد در سخنانی گفت: کتاب بهترین نوع علاقه است و آن‌چنان که در شعرها بیان می‌شود کتاب کیمیای […]

توصیه غلامحسین ابراهیمی دینانی در جشن تولدش

جشن تولد غلامحسین ابراهیمی دینانی به همراه جشن امضای کتاب‌های این استاد فلسفه با حضور علاقه‌مندان او برگزار شد.

به گزارش مشهدنیوز، دینانی عصر امروز (چهارشنبه، پنجم دی ماه) در این مراسم که در کتاب‌فروشی حکمت برگزار شد در سخنانی گفت: کتاب بهترین نوع علاقه است و آن‌چنان که در شعرها بیان می‌شود کتاب کیمیای سعادت و رفیق انسان است. کتاب تنها رفیقی است که به انسان خیانت نمی‌کند و همواره چیزهایی را به خواننده‌اش می‌دهد و چیزی را از او نمی‌گیرد. راز ماندگاری افرادی همچون ارسطو و افلاطون و ابن سینا و … این است که آثار آن‌ها را متفکران می‌خوانند و گویی که با آن‌ها حرف می‌زنند.

او در ادامه با بیان این‌که انسان خود را در کتاب کشف می‌کند و بهترین آینه انسان کتاب است، گفت: کتاب می‌تواند بازنمایی از هویت انسان باشد. برخی از من می‌پرسند چه کتابی بخوانیم. تنها توصیه من به آن‌ها این است که به کتاب‌فروشی‌ها بروید و کتاب‌ها را ورق بزنید و اگر دیدید در کتابی آینه‌ای از وجود خود را مشاهده می‌کنید آن را خریداری کنید. من به شما توصیه می‌کنم که کتاب خواندن را ترک نکنید. البته نسل امروز ما با کمال تاسف بیشتر سرگرم موبایل است. فایده تکنولوژی را نفی نمی‌کنم اما آیا با موبایل می‌خواهید کتاب را فراموش کنید؟

این استاد فلسفه با تاکید بر این موضوع که اهل کتاب باشید و اگر پولی برای خرید کتاب ندارید به کتابخانه‌ها بروید و یا کتابی را از بقیه قرض بگیرید، گفت: کتاب غم‌ها را می‌زداید.

دینانی در ادامه این مراسم و در پاسخ به پرسش‌های حاضران که عمدتا دانشجو بودند، در پاسخ به سوالی درباره اولویت او بر عقل و تعقل در آثارش توضیح داد: من معتقدم عرفانی که عقلانیت درون آن نباشد هیچ ثمره‌ای ندارد. من همواره می‌گویم که آیا با عقل ارزش‌ها را تعیین می‌کنیم یا ارزش‌ها عقل را تعیین می‌کند. هیچ ارزشی از عقل بالاتر نیست. حتی خداوند نیز بر این موضوع تاکید می‌کند. در «اصول کافی» آمده که اولین مخلوق خداوند عقل است و در آیات قرآنی نیز بر موضوع تعقل تاکید زیادی شده است.

این استاد فلسفه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مولانا با آن سروده مشهورش گویی ضدعقل است، گفت: کسانی که این تصویر را از مولانا ارائه می‌دهند کاملا در اشتباه هستند، چرا که او در اشعارش بر عقل تاکید می‌کند و هرگز مخالف عقل نیست.

غلامحسین ابراهیمی دینانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا با وجود این‌که گفته می‌شود حضرت آدم اسماء الهی را می‌دانسته اما خطا کرده و از بهشت بیرون می‌شود، گفت: دلیل آن این است که حضرت آدم عقل محض نبوده و مانند ما همواره با بدن و عوامل انسانی در ارتباط بوده است و اگر معصوم بود سراغ آن درخت نمی‌رفت.

او همچنین متذکر شد: فلسفه نه اسلامی است، نه غربی، نه یهودی، نه الهی؛ فلسفه، فلسفه است و این‌که ما بگوییم فلسفه اسلامی، این معنای درستی را به ما ارائه نمی‌دهد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.