۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 6938
  پرینتخانه » حوادث، انتظامی تاریخ انتشار : 11 دسامبر 2019 - 14:34 |
سالروز حادثه فولاد غدیر یزد؛

حادثه‌ای که فراموش نشد/ هجده کارگر در آتش سوختند

سالروز حادثه فولاد غدیر یزد؛ حادثه‌ای که فراموش نشد/ هجده کارگر در آتش سوختند بیستم آذرماه، پنجمین سالگرد حادثه دلخراش انفجار در مجتمع فولاد غدیر یزد است. در این حادثه، 18 کارگر جان خود را از دست دادند و فقط یک کارگر زنده ماند. به گزارش مشهدنیوز، بیستم آذر امسال، پنجمین سالگرد حادثه کارخانه فولاد غدیر یزد […]

حادثه‌ای که فراموش نشد/ هجده کارگر در آتش سوختند

سالروز حادثه فولاد غدیر یزد؛

حادثه‌ای که فراموش نشد/ هجده کارگر در آتش سوختند

بیستم آذرماه، پنجمین سالگرد حادثه دلخراش انفجار در مجتمع فولاد غدیر یزد است. در این حادثه، 18 کارگر جان خود را از دست دادند و فقط یک کارگر زنده ماند.

به گزارش مشهدنیوز، بیستم آذر امسال، پنجمین سالگرد حادثه کارخانه فولاد غدیر یزد است. در این حادثه انفجار، هفت کارگر در دم جان خود را از دست دادند؛ یازده کارگر هم روانه بیمارستان شدند و در آنجا، جان خود را از دست دادند؛ در این حادثه فقط یک کارگر جان سالم به دربرد.

خانواده‌های قربانیان این حادثه همان روزها هم گفتند و هنوز هم می‌گویند که دلیل اصلی این حادثه، هرگز مشخص نشد. همان روزها دلایل متناقضی اعلام شد؛ بررسی‌های اولیه علت وقوع حادثه را وجود آب در آهن قراضه‌های پرس شده در کوره ذوب آهن اعلام می‌کرد اما نماینده مردم یزد در مجلس  همان روزها به ایلنا خبر داد که  مهمات اسقاط موجب بروز انفجار در کارخانه نورد فولاد غدیر یزد شده است.

پس از این حادثه، وعده‌های بسیار به خانواده‌های قربانیان دادند که هرگز عملی نشد؛ سی درصد از دیه کامل کم کردند و 70 درصد دیه را به خانواده‌های قربانیان پرداختند. یک ماه هم کارخانه تعطیل شد، که دوباره راه افتاد و تولید را از سر گرفت.

حادثه فولاد غدیر، بیستم آذرماه نود، حوالی ساعت 8 شب، یعنی در زمانی نزدیک به اتمام آخرین شیفت کاری کارگران رخ داد و جالب است که یکی از قربانیان حادثه، تازه همان روز آغاز به کار کرده بود، با وجود احتمال خطر در این کارخانه و حوادث آسیب‌زای مشابه در سالهای قبل از آن، مشخص است که از آموزش های ایمنی چندان خبری نبوده است.

خانواده‌ها و بازماندگان، انتظار صدور احکام سنگین تری برای متهمان پرونده داشتند؛ انتظار نداشتند که بعد از یک ماه دوباره این کارخانه با همان شرایطی که تقریبا ثابت مانده بود، شروع به کار کند. این انتظار هرگز برآورده نشد. دادگاه کارفرما را مقصر تشخیص داد، اما رای صادره انتظارات خانواده‌ها را برآورده نمی‌کرد. کارفرما به پرداخت دیه و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد و کارخانه ماه بعد راه افتاد.

حالا از این حادثه دردناک 8 سال تمام گذشته است.  اما شاید بازخوانی این واقعه بتواند از حوادث مشابه در آینده جلوگیری کند یا حداقل زنگ خطری باشد برای مسئولان امر که بیش از این به جان گرانبهای انسانها بها بدهند و کارگران را اینچنین بی‌محابا فدای تولید بیشتر و سودخواهی افزون‌تر نکنند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.