Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 6041
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 18 نوامبر 2019 - 11:49 |
تحولات یک دولت‌شهر ناآرام؛

حکم دادگاه هنگ‌کنگ در حمایت از معترضان/آماده‌باش تظاهرکنندگان برای سرکوب خونبار

تحولات یک دولت‌شهر ناآرام؛ حکم دادگاه هنگ‌کنگ در حمایت از معترضان/آماده‌باش تظاهرکنندگان برای سرکوب خونبار دیوان عالی هنگ‌کنگ امروز (دوشنبه) با صدور حکمی اعلام کرد، قانون وضعیت فوق‌العاده دوره استعماری بریتانیا که از سوی دولت احیا شده بود تا استفاده معترضان از ماسک صورت ممنوع شود، مغایر قانون اساسی است. به گزارش مشهدنیوز به نقل از خبرگزاری […]

حکم دادگاه هنگ‌کنگ در حمایت از معترضان/آماده‌باش تظاهرکنندگان برای سرکوب خونبار

تحولات یک دولت‌شهر ناآرام؛

حکم دادگاه هنگ‌کنگ در حمایت از معترضان/آماده‌باش تظاهرکنندگان برای سرکوب خونبار

دیوان عالی هنگ‌کنگ امروز (دوشنبه) با صدور حکمی اعلام کرد، قانون وضعیت فوق‌العاده دوره استعماری بریتانیا که از سوی دولت احیا شده بود تا استفاده معترضان از ماسک صورت ممنوع شود، مغایر قانون اساسی است.

به گزارش مشهدنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ براساس حکم دیوان عالی هنگ‌کنگ قانون مذکور با “قانون اولیه” (قانون اساسی هنگ‌کنگ) مطابق نیست؛ طبق این قانون، هنگ‌کنگ در ۱۹۹۷ به حاکمیت چین بازگردانده شد.

در همین حال پلیس هنگ‌کنگ امروز (دوشنبه) گاز اشک‌آور به سوی معترضانی شلیک کرد که تلاش داشتند از یک دانشگاه محاصره‌شده فرار کنند و هم‌زمان صدها فعال دموکراسی‌خواه دیگر با بمب‌های دست‌ساز و دیگر وسایل داخل ماندند و منتظر عملیات قریب‌الوقوع برای پاکسازی شدند.

معترضان هنگ‌کنگی درون دانشگاه پلی‌تکنیک با پلیس مسلح به آب‌ پرفشار و خودروهای زرهی رو در رو شدند. پلیس تهدید می‌کند، چنانچه “آشوبگران” استفاده از تسلیحات کشنده را کنار نگذارند، با گلوله‌های واقعی مواجه می‌شوند.

معترضان چندین روز است یکی از بزرگراه‌های اصلی این دولت‌شهر که جزیره هنگ‌کنگ را به شبه‌جزیره کولون متصل می‌کند، مسدود کرده‌اند. صبح امروز ایالات متحده “استفاده غیر قابل توجیه از قوه قهریه” در هنگ‌کنگ را محکوم کرده و از پکن خواست مراقب آزادی هنگ‌کنگ باشد.

براساس گزارش شبکه آرتی‌اچ‌کی (RTHK)، پلیس هنگ‌کنگ همچنین ظهر امروز دست‌کم ۶۰ تن را در نزدیکی دانشگاه پلی‌تکنیک این دولت‌شهر بازداشت کرد. کن وو، رئیس موقت اتحادیه دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ اعلام کرد، دست‌کم ۵۰۰ تن همچنان درون محوطه این دانشگاه حضور دارند و به اعتقاد او حدود ۷۰ تا ۱۰۰ تن قصد خروج کردند اما به علت شلیک گاز اشک‌آور پلیس،‌ عقب‌ کشیدند.

شرکت حمل و نقل ریلی هنگ‌کنگ هم از تاخیر یا تعلیق در خدمات‌دهی برخی از ایستگاه‌های مترو خبر داد. روز یکشنبه اداره حمل و نقل این دولت‌شهر اعلام کرد، مسیرهای اصلی در مناطق یائو ما تی، تسیم شا تسوی و مونگ کوک بسته شدند و حدود ۱۷۰ چراغ راهنمایی و رانندگی در دست تعمیر است.

پلیس هنگ‌کنگ یکشنبه اعلام کرد، “هیچ حمله‌ای” به درون دانشگاه پلی‌تکنیک صورت نمی‌گیرد. پلیس از افراد درون این دانشگاه خواسته بود تا فورا محل را ترک کنند. شامگاه یکشنبه سه گلوله شلیک شد و پلیس اعلام کرد این اتفاق زمانی رخ داد که “آشوبگران” به دو افسر پلیس که یک زن ۲۰ ساله بازداشت‌شده را به سمت آمبولاس می‌بردند، حمله کردند. به گفته پلیس، این تیراندازی هیچ شخصی را مجروح نکرد اما آن زن بازداشتی فرار کرد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.