۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 4874
  پرینتخانه » ادبیات و کتاب تاریخ انتشار : 09 آگوست 2019 - 14:53 |

خبرنگارانی که کشته یا زندانی شدند

خبرنگارانی که کشته یا زندانی شدند ۱۷ مرداد در تقویم شمسی به‎ یاد شهادت «محمود صارمی» ـ شهید عرصه خبر ـ به‎ عنوان «روز خبرنگار» نام نهاده شده است؛ این‌ در حالی است که هیچ روزی با عنوان دقیق روز جهانی خبرنگار در تقویم میلادی به چشم نمی‌خورد.  بر این اساس به جای اختصاص روزی […]

خبرنگارانی که کشته یا زندانی شدند

خبرنگارانی که کشته یا زندانی شدند

۱۷ مرداد در تقویم شمسی به‎ یاد شهادت «محمود صارمی» ـ شهید عرصه خبر ـ به‎ عنوان «روز خبرنگار» نام نهاده شده است؛ این‌ در حالی است که هیچ روزی با عنوان دقیق روز جهانی خبرنگار در تقویم میلادی به چشم نمی‌خورد.

 بر این اساس به جای اختصاص روزی به نام خبرنگار، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳، سوم «می» را به عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد.

روز جهانی آزادی مطبوعات هر ساله به میزبانی یونسکو، در یکی از کشورها برگزار می‌شود و می‌توان از آن به عنوان بزرگترین رویداد دنیای رسانه‌ یاد کرد.

و اما در آستانه روز خبرنگار در ایران، به اتفاقات مهم اخیر در جهان رسانه اشاره‌ای داشته است.

به گزارش مشهدنیوز، شاید مهم‌ترین و پربازتاب‌ترین اتفاق در دنیای خبرنگاران و رسانه در سال ۲۰۱۸، ماجرای‌ قتل «جمال خاشقچی» ‌روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی باشد که واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان به دنبال داشت.

کشته شدن این روزنامه‌نگار در ماه اکتبر پس از وارد شدن به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، نه تنها به تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد، بلکه بحران دیپلماتیک بین عربستان و ترکیه را  نیز به دنبال داشت.

3

فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران (IFJ)، پیشتر در گزارشی تعداد جان‌باختگان در بین اصحاب رسانه در سالی که را گذشت اعلام کرده بود. طبق این گزارش، در مجموع ۹۵ روزنامه‌نگار و اهالی رسانه حین انجام ماموریت در سال ۲۰۱۸ کشته شدند. بیشترین تعداد جان‌باختگان اهالی رسانه به کشورهای یمن، هند، مکزیک، افغانستان و سوریه تعلق دارد. آسیای جنوبی نیز به عنوان خطرناک‌ترین منطقه برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۸ شناخته شده‌ است.

بی‌بی‌سی نیز اخیرا در گزارشی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات به تعداد کشته‌شدگان اهالی رسانه در سال‌های اخیر پرداخته بود. طبق این اطلاعات، افغانستان با ۱۶۶ کشته در سال ۲۰۰۶، رکورددار بیشترین تعداد کشته‌شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بوده است.

57921798
آمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زندانی شده سال‌های اخیر/منبع:فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران

با توجه به گزارشی که هر ساله در آغاز ماه دسامبر توسط کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) منتشر می‌شود و در آن اطلاعاتی در رابطه با تعداد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زندانی هر سال ارائه می‌شود، ترکیه با ۶۸ روزنامه‌نگار زندانی شده، در صدر فهرست کشورهای جهان با بیشترین تعداد روزنامه‌نگار بازداشت‌شده قرار دارد. چین با ۴۷ خبرنگار،‌ مصر با ۲۵ خبرنگار و عربستان سعودی با ۱۶ خبرنگار بازداشت شده در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی این کمیته، از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون،‌ ۱۴ خبرنگار کشته و نزدیک به ۶۳ نفر مفقود شده‌اند؛ البته با در نظر گرفتن قتل فقط ۱۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۹ در مکزیک، به نظر می‌رسد این رقم به مراتب بیش از آن چیزی باشد که سایت کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت مکزیک، میزان بروز قتل‌ در این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی رسیده است و خشونت بیش از حد از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی «آندرس مانوئل لوپز» است که از ماه دسامبر سال گذشته ریاست جمهوری مکزیک را با وعده کاهش خشونت در کشور و مبارزه با کارتل‌های بزرگ مواد مخدر به دست گرفت.

انتهای پیام /

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.