Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 12904
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2021 - 11:19 |
رسیدگی به خواسته‌ها و نیاز‌های زنان پایتخت تنها در قالب یک شعار برای آقایان مسئول قرار گرفته و به سوی فراموشی است.

خداحافظی شورای‌شهری‌ها با پایتخت‌نشینان/ توجه به نیاز‌های زنان تنها شعاری برای رسیدن به خواسته‌های مسئولان!

یکی از موضوعات مهم جامعه تا به امروز، زنان و جایگاه آن‌ها بوده است جایگاهی که با نگاهی به کارنامه مسئولان اخیر رنگ و لعاب خوبی به خود نگرفته و اهمیت دادن به بانوان و خواسته‌های آن‌ها تنها در حد یک شعار باقی مانده، به نوعی مدیران شهری و مسئولان با نشستن بر صندلی ریاست صحبت‌های خود را فراموش […]

خداحافظی شورای‌شهری‌ها با پایتخت‌نشینان/ توجه به نیاز‌های زنان تنها شعاری برای رسیدن به خواسته‌های مسئولان!

یکی از موضوعات مهم جامعه تا به امروز، زنان و جایگاه آن‌ها بوده است جایگاهی که با نگاهی به کارنامه مسئولان اخیر رنگ و لعاب خوبی به خود نگرفته و اهمیت دادن به بانوان و خواسته‌های آن‌ها تنها در حد یک شعار باقی مانده، به نوعی مدیران شهری و مسئولان با نشستن بر صندلی ریاست صحبت‌های خود را فراموش کرده‌اند طوری که انگار نه انگار توجه به نیاز زنان و رسیدگی به وضعیت آن‌ها وِرد زبانشان بوده است، حال از قسمت کلان جامعه فاصله می‌گیریم و به یک مجموعه شهری می‌پردازیم؛ بله پارلمان شهری دوره پنجم که به گفته کارشناسان با شعار حمایت از بانوان روی کار آمد و در حال حاضر با فراموشی آن‌ها در حال خداحافظی با مردم پایتخت است.

جالب اینجاست بدانید که حداقل رفاه بانوان در پایتخت هم در این دوره از شورای شهر  نادیده گرفته شده برای مثال ساخت فقط یک بوستان بانوان در شهر و فراموشی توسعه مراکز «شهربانو»، «شهردخت»، «مراکز مهارت آموزی کوثر» و «بازارچه‌های خوداشتغالی» نشان از فراموشی زنان ساکن پایتخت دارد. در صورتی که مدیریت شهری چهارم ۱۸ مرکز شهربانو، احداث ۵ بوستان بانوان، ایجاد ۱۴ مجموعه ورزشی ویژه بانوان، رشد ۱۲.۵ برابری دوره‌های مشاوره ویژه زوج‌های جوان و رشد ۹ برابری برگزاری کارگاه‌های آموزشی گروهی در حوزه تحکیم بنیاد خانواده را در کارنامه دارد.

اتونشر/ خداحافظی شورای‌شهری‌ها با پایتخت‌نشینان/ زنان و حمایت از آن‌ها تنها شعاری برای رسیدن به خواسته‌های مسئولان!

در این دوره از شورای شهر تعداد زیادی خانم در رأس کار قرار دارند، اما با نگاهی به کارنامه دوره‌های قبلی اعضای اسبق شورای شهر متوجه خواهید شد که در این دوره عملا برای بانوان کار خاصی صورت نگرفته است، بازارچه‌های خوداشتغالی ویژه زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از اقدامات ویژه در دوره مدیریت شهری چهارم بود که با شیوع ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شد، در صورتی که مدیریت شهری پنجم می‌توانست برای تقویت شرایط اقتصادی این قشر آسیب پذیر جامعه، با آماده کردن زیرساخت‌های لازم این بازارچه‌ها را به صورت اینترنتی و در فضای مجازی برگزار کند.

این در حالی است که وقتی این موضوعات و گله‌ها را به گوش خانم‌های مسئول در شورای شهر پنجم می‌رسانیم، نظر دیگری دارند، شهربانو امانی عضو شورای شهر معتقد است خانم‌هایی که در شورای پنجم حضور دارند هر کدام بخشی از کار را در دست گرفته‌اند و به پیش می‌برند. بحث سلامت آبیاری مزارع، ارگانیک بودن محصولات، ایمنی در سیستم حمل‌ونقل سرویس مدارس، بحث لغو برج باغ‌ها، شفافیت، تهران ۱۴۰۰ از جمله مصوباتی است که از سوی زنان شورا ارائه و پیگیری شد. بی‌شک توجه به مسئله سلامت خانواده و سلامت ساختار از جمله مسائلی است که توسط بانوان به جد پیگیری می‌شود و در حوزه اجتماعی هم مصوبات خوبی برای شهر داشته‌ است.

خداحافظی شورای‌شهری‌ها با پایتخت‌نشینان/ زنان و حمایت از آن‌ها تنها شعاری برای رسیدن به خواسته‌های مسئولان!

با توجه به این صحبت‌ها، سوالی که مطرح می‌شود این است که بحث لغو برج باغ‌ها و شفافیت چه مزایایی برای بانوان دارد؟ برای رفاه آن‌ها دقیقا چه اقداماتی انجام شده است؟ در این ۴ سال چرا همچنان زنان تهرانی از شما مسئولان گلایه‌مند هستند؟

شهناز نوحی روانشناس و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال بر این باور است که اگر افرادی که به شوراهای شهر وارد می‌شوند تخصص کافی در حوزه شهری، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند می توانیم از آنها مطالبه کنیم. در حقیقت فردی که قصد دارد پا به این عرصه بگذارد باید جامعه، اقشار مختلف و وضعیت اجتماعی را بشناسد اما گاهی افرادی وارد پارلمان شهری می‌شوند که گویی در این جامعه زندگی نمی‌کنند و از خواسته‌های مردم آگاه نیستند.

در این راستا اما زهرا نژابهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نظر دیگری دارد، او می‌گوید ساماندهی مناطق بی‌دفاع شهری، مناسب سازی پیاده روها و معابر، برگزاری کمپین‌های مختلف برای مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، ارتباط تنگاتنگ با شورایاری‌ها و پررنگ بودن نقش زنان در این حیطه، الزام به واگذاری پست‌های مدیریتی به زنان و… از جمله اقدامات شورای شهر فعلی در حوزه زنان است؛ اما آیا اصلا از نیارهای یک زن در جامعه با خبر هستید؟ یک خانم انتظاراتی همچون ایجاد فضاهایی برای تفریح مخصوص بانوان، توسعه مکان‌های ورزشی، توجه به سراهای محله و فرهنگسراها دارد. همچنین لازم است زنان بتوانند به همراه فرزندانشان در این محل‌ها با آسایش خاطر حضور پیدا کنند زیرا زنان خانه دار و فرزندانشان بیشترین مراجعه کنندگان به این فضاها هستند.

خداحافظی شورای‌شهری‌ها با پایتخت‌نشینان/ زنان و حمایت از آن‌ها تنها شعاری برای رسیدن به خواسته‌های مسئولان!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پارک بانوان برای زنانی هم که وضعیت خوبی ندارند و تعدادشان کمتر از انگشتان دست هست، کافی نیست.  این مکان‌ها تنها جایی بودند که بانوان می‌توانستند به راحتی به تفریح بپردازند و گویا وضعیت آن‌ها نادیده گرفته شده است، حتی با مشاهدات میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان متوجه شدیم که زنان انتظار دارند این پارک‌ها در تمام مناطق احداث شوند، البته این تنها یک جنبه از خواسته‌های بانوان تهرانی است و اگر پای درد دل آن‌ها بنشینیم طبیعتا حق‌هایی دارند که نادیده گرفته شده اند. پس چه خوب است نامزد‌های دوره ششم شورای شهر اگر شعار یا وعده‌ای در این حوزه دارند، پس از به دست گرفتن جایگاه حداقل وعده‌های خودشان را فراموش نکنند تا در این دوره شاهد رشد چشمگیر رفاه زنان باشیم؛ از ۲۸ خرداد تا حدود ۱ ماه یا شاید کمتر مشخص می‌شود که زنان برای نامزد‌ها چه جایگاهی دارند؛ شاید اندکی صبر…

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.