Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 11791
  پرینتخانه » بین الملل, تیتر یک تاریخ انتشار : 23 نوامبر 2020 - 0:10 |

خروج ایالات متحده از معاهده آسمان های باز 

خروج ایالات متحده از معاهده آسمان های باز  مشهدنیوز/ ایالات متحده روز یکشنبه به صورت رسمی از یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های کنترل تسلیحات با روسیه نیز خارج شد. مقامات ایالات متحده به فاکس‌نیوز گفتند از شش ماه پیش درباره این خروج به روسیه اطلاع‌رسانی شده بود.  دولت ترامپ از معاهده آسمان های باز )Open Skies Treaty( […]

خروج ایالات متحده از معاهده آسمان های باز 

خروج ایالات متحده از معاهده آسمان های باز

 مشهدنیوز/ ایالات متحده روز یکشنبه به صورت رسمی از یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های کنترل تسلیحات با روسیه نیز خارج شد. مقامات ایالات متحده به فاکس‌نیوز گفتند از شش ماه پیش درباره این خروج به روسیه اطلاع‌رسانی شده بود.
 دولت ترامپ از معاهده آسمان های باز )Open Skies Treaty( که در سال ۱۹۹۲ میان دو دشمن دوران جنگ سرد امضا شده بود خارج شد. بر پایه این موافقت‌نامه، هواپیماهای شناسایی هر یک از دو کشور می‌توانستند بدون تسلیحات جنگی بر فراز سرزمین‌های طرف دیگر به پرواز در آیند و به گردآوری داده از نیروهای نظامی آن بپردازند.
 ایالات متحده، روسیه را به اینکه سال‌ها این معاهده را زیر پا می‌گذاشته متهم کرد و مدعی شد این کشور پرواز بر روی سرزمین‌های تحت مالکیت خود، از جمله کالینینگراد)Kaliningrad(، را منع می‌کرده، جایی که مشکوک به وجود سلاح‌های هسته‌ای‌ست، آن هم در منطقه‌ای که پایتخت‌های اصلی اروپا را در تیررس دارد.
 کِیل براون)Cale Brown(، جانشین سخنگوی وزارت خارجه در اظهارنظری گفت: “در روز ۲۲می۲۰۲۰، ایالات متحده بر اساس بند ۲ از ماده پانزدهم معاهده آسمان های باز، نگاهبانان این معاهده و همه کشورهای عضو را از تصمیم خود مبنی بر خروج از آن آگاه نمود و همچنین اینکه این خروج بلافاصله پس از سرآمدن شش‌ماهه هشدار عملی خواهد شد. با سپری‌کردن این دوره شش ماهه، خروج ایالات متحده در ۲۲نوامبر به انجام رسید و از این پس امریکا عضو معاهده آسمان های باز نیست.”
 اوایل تابستان بود که پنتاگون بیانیه‌ای بدین مضمون صادر کرد که: “کاملا واضح است که در حالی که روسیه به تعهدات خود پایبند نیست ادامه عضویت در این معاهده دیگر هیچ سودی برای ایالات متحده ندارد.”
 در همان زمان وزیرخارجه، مایک پمپئو گفت که نقض معاهده توسط روسیه بر اقدام آمریکا بی‌تاثیر نبوده است. پمپئو در اظهارنظری گفت: “در حالی که ایالات متحده همچون دیگر متحدان و شرکایی که عضو این معاهده هستند به مفاد و الزامات آن سخت پایبند مانده‌اند، روسیه آشکارا و پی‌درپی در طول سالیان به عناوین مختلف این معاهده را زیر پا می‌گذاشت. شوربختانه داستان تنها به معاهده آسمان های باز ختم نمی‌شود، چرا که روسیه بسیاری از الزامات و تعهدات دیگر کنترل تسلیحاتی را نیز به صورت سریالی نقض کرده است.”
 خروج دولت ترامپ از این معاهده هم‌زمان شد با سخنرانی رییس‌جمهور در اجلاس گروه ۲۰ )G-20( که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شد.
 پیش از خروج رسمی، برخی قانونگذاران آمریکایی از بدبینی خود نسبت به این معاهده سخن گفته بودند و خواستار خروج از آن شده بودند. آنها می‌گفتند روسیه تنها کشوری‌ست که از این پیمان منتفع می‌شود زیرا ایالات متحده برای به دست آوردن اطلاعات عملیاتی به ماهواره‌های جاسوسی پیشرفته خود در فضا متکی‌ست که در قالب این معاهده نمی‌گنجند. از سوی دیگر، پروازهای روسی بالاتر از محدوده تیررس که در سال‌های اخیر بر فراز کلوپ بدمینستر* متعلق به پرزیدنت ترامپ و پایتخت آمریکا انجام شده‌اند را می‌توان بیشتر در جهت پروپاگاندای رسانه‌ای مسکو در نظر گرفت.[که در واقع ارزش اطلاعاتی و عملیاتی چندانی ندارد.]
 برخی کارشناسان سیاسی و نظامی بر این باورند که این خروج ایالات متحده نشانه‌ای‌ست از اینکه ترامپ در حال آماده شدن برای خروج از یک معاهده‌ نظامی اصلی‌ست که میان آمریکا و روسیه باقی مانده است؛ معاهده آغاز نو)New START(.
 این معاهده که در ماه فوریه، چند هفته پس از روی کار آمدن رییس‌جمهور بعدی منقضی خواهد شد ایالات متحده و روسیه را از در اختیار بیش از ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای در آن واحد، باز می‌دارد. ترامپ اصرار داشته که چین نیز باید به آنچه اکنون محدودیت زرادخانه هسته‌ای برای ایالات متحده و روسیه است بپیوندد[که خواسته او محقق نشده].
 دموکرات‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که پا پس کشیدن از این معاهده می‌تواند به روابط با متحدان اروپایی آمریکا آسیب بزند زیرا اروپایی‌ها برای نظارت بر فعالیت‌های روسیه اهرم دیگری در دست ندارند.
 رییس‌جمهور منتخب، جو بایدن، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از این معاهده را کوته‌بینانه خوانده است.
 آسمان های باز را نخستین بار پرزیدنت دوایت آیزنهاور )Dwight Eisenhower( در سال ۱۹۵۵ پیشنهاد داده بود، ولی اتحاد جماهیر شوروی آن را نپذیرفت. سپس پرزیدنت جرج اچ. دبلیو. بوش آن را دوباره مطرح کرد و مذاکرات آن در سال ۱۹۹۲ و در پی فروپاشی اتحاد جماهیر آغاز گردید. این معاهده در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد، و تا کنون ۳۵ کشور آن را امضا کرده‌اند.
پایان پیام/
برگردان: شاهین طاقتی
نویسنده : شاهین طاقتی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.