Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 7800
  پرینتخانه » رهبری تاریخ انتشار : 12 ژانویه 2020 - 13:34 |
امام خمینی خطاب به مسوولان

داریم چه می‌کنیم؟

اگر روحانیون، که در رأس جامعه هستند روی موازین ‏‏[‏‏و‏‏] مقررات به طور دقت عمل نکنند، اگر دولت به طور دقت عمل نکند، اگر ارتش به طور دقت عمل نکند و‏ اعمال‌شان را تطبیق ندهند با اسلام، یک صورت قبیحی از اسلام در خارج منعکس می‌شود
داریم چه می‌کنیم؟

امام خمینی خطاب به مسوولان

داریم چه می‌کنیم؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که همواره نگران عملکرد نادرست و خطاهای مسؤولان نظام بودند در ماه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به پاسداران و روحانیون کرجی متذکر شدند: «… اگر ما مسامحه کنیم در امور، یا تخطی کنیم از آن مشیی که اسلام و حکومتهای اسلامی دارند، این اسباب این می‌شود که اسلام را ما در نظر عالم، در نظر غیر، در نظر جوانهای بی‌اطلاع از اسلام، در نظر قشرهایی که درست از اسلام اطلاع ندارند، در نظر اینها یک صورت طاغوتی پیدا بشود، این شکست است که تا آخر، اسلام را به شکست می‌رساند.»

به گزارش مشهدنیوز، خطای اپراتور سامانه پدافند سپاه پاسداران در ردگیری و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین و جانباختن 176 مسافر و خدمه این پرواز، هر چند که با عذرخواهی و پذیرش مسؤولیت توسط ستاد کل نیروهای مسلح، رییس‌جمهور و رییس سازمان هوافضای سپاه همراه شد اما بار دیگر ثابت کرد اشتباه یا غفلت مسؤولان سیاسی و نظامی کشور چگونه می‌تواند اعتبار جمهوری اسلامی و کارگزاران آن را نزد افکار عمومی داخلی و خارجی مخدوش کند، همان دغدغه‌ مهمی که امام امت در طول حیات پر برکت‌شان بارها و بارها نسبت به آن هشدار دادند.

امام خمینی عملکرد نادرست مسؤولان نظامی، سیاسی و مذهبی کشور  در هشتم  خ‍رداد 1358 در دیدار روحانیون و سپاهیان کرجی به باد انتقاد گرفتند و بیان کردند: «بر عهدۀ ما همه، همۀ افراد ملت، از صدر تا ذیل، چه در دستگاههای حکومتی باشند چه نباشند، چه در دستگاههایی باشد که تمشیت امور را می کنند چه نباشد، الآن به عهدۀ همۀ ما این است که ما کارهای‌مان را موافق اسلام قرار بدهیم. و اسلام را حالا که می‌گوییم «جمهوری اسلامی» هست و حالا که می گوییم مملکت اسلامی است و حالا که می‌خواهیم عرضه کنیم به خارج که این ایران، الگو باشد از برای سایر جاها، یک وقت جوری نباشد که یک الگویی باشد، الگوی شیطانی باشد؛ و ما غفلت از آن بکنیم. باید یک الگوی اسلامی باشد و این وظیفه بر عهدۀ همۀ ماست.»

ایشان ادامه دادند: «اینهایی که در رأس کار هستند جوری نباشد که اسلام را هم مثل یک دولت طاغوتی ما عرضه بکنیم. اگر ما مسامحه کنیم در امور، یا تخطی کنیم از آن مشیی که اسلام و حکومتهای اسلامی دارد، این اسباب این می‌شود که اسلام را ما در نظر عالم، در نظر غیر، در نظر جوانهای بی‌اطلاع از اسلام، ‎‏قشرهایی که اسلام را درست اطلاع بر آن ندارند، در نظر اینها یک صورت طاغوتی به آن داده بشود. این شکست است که تا آخر اسلام را به شکست می رساند.»

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با هشدار به پاسداران و کمیته‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «حالا که مملکت دست خود مردم افتاده است، و ادعا این است که یک حکومت اسلامی است، که یک جمهوری اسلامی است، حالاست که خطر زیاد است. … یک وقتی طوری نشود که کمیته‌ها در سرتاسر کشور، عرض بکنم پاسدارها در سرتاسر کشور، سایر قشرها در سرتاسر کشور، خودشان را آزاد بدانند که هر کاری می خواهند بکنند؛ آزاد بدانند که هر جور می‌خواهند رفتار بکنند. این است که اگر چنانچه کمیته‌ها روی موازین اسلامی عمل نکنند، اگر روحانیون، که در رأس جامعه هستند روی موازین ‏‏[‏‏و‏‏] مقررات به طور دقت عمل نکنند، اگر دولت به طور دقت عمل نکند، اگر ارتش به طور دقت عمل نکند و‏ اعمال‌شان را تطبیق ندهند با اسلام، یک صورت قبیحی از اسلام در خارج منعکس می‌شود.»

ایشان تاکید کردند: «… الآن ما در یک امتحان بزرگ واقع هستیم. الآن خدا ما را امتحان می کند که آیا ما در این وقتی که یک مطلبی دست‌مان آمده، یک قدرتی دست‌مان آمده است، آیا ما چه می‌کنیم؟ ما هم همان هستیم به صورت دیگر؟ یا خیر، ما روی مقررات عمل می کنیم؟ آنی که مهم است پیش من این است که امروز خطر هست.»

معمار انقلاب اسلامی  تاکید کردند: «این مسئله مهم است و آقایان توجه کنند همه و همۀ ملت موظفند که نظارت کنند بر  این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلۀ مهم است. همۀ ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همۀ کارهایی که الآن مربوط به اسلام است. اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می کند، بازاری باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند. اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خدای نخواسته، می خواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند که امروز غیر روزهای دیگر است. آن وقت هم باید بگیرند، اما حالا کار مهم است. الآن اسلام به دست ما افتاده، داریم چه می کنیم؟ بنابراین، آنی که به نظر بنده مهم است این است، و البته اینها هم باید عمل بشود؛ اما اینها در درجۀ دوم است؛ درجۀ اولش عبارت از این است که همۀ ما، همۀ قشرها، همه، اینها همه باید این جهت را توجه داشته باشند و همۀ آنها مراعات این مسئلۀ کُلُّکُم راعٍ‏‏، همه باید مراعات این مسائل را بکنند.  … و اگر خدای نخواسته یک کسی پیدا شد که یک کار خلاف کرد، اعتراض کنند مردم؛ مردم همه به او اعتراض کنند که آقا چرا این کار را می‌کنی.»

انتهای پیام/

دبیر: مصطفی مُکاری

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.