Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 5062
  پرینتخانه » علم و فناوری تاریخ انتشار : 11 آگوست 2019 - 1:15 |

دامپینگ خارجی‌ها برای نابودی شرکتهای داخلی حوزه دارو/حمایت ویژه معاونت علمی از شرکتهای غذایی

دامپینگ خارجی‌ها برای نابودی شرکتهای داخلی حوزه دارو/حمایت ویژه معاونت علمی از شرکتهای غذایی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه واردات محصولات دانش‌بنیان، گفت: در حال حاضر ما در حوزه غذا وابستگی‌های شدیدی داریم و در صورتی که کشور به غذای سالم دسترسی نداشته باشد، مهم نیست که چه […]

دامپینگ خارجی‌ها برای نابودی شرکتهای داخلی حوزه دارو/حمایت ویژه معاونت علمی از شرکتهای غذایی

دامپینگ خارجی‌ها برای نابودی شرکتهای داخلی حوزه دارو/حمایت ویژه معاونت علمی از شرکتهای غذایی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه واردات محصولات دانش‌بنیان، گفت: در حال حاضر ما در حوزه غذا وابستگی‌های شدیدی داریم و در صورتی که کشور به غذای سالم دسترسی نداشته باشد، مهم نیست که چه سلاحی تولید می‌کنیم.

به گزارش مشهدنیوز،دکتر سورنا ستاری در اولین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان سلامت که عصر امروز در مجتمع شکوفایی شرکتهای دانش‌بنیان برگزار شد، با تاکید بر اینکه همدلی دستگاه‌ها موجب می‌شود که ما بیشترین سود را ببریم، افزود: متاسفانه ساختار کشور ما یک ساختار وارداتی است و این فرهنگ را از زمانی که نفت وارد اقتصاد کشور شد، یاد گرفتیم که نفت را بفروشیم و جنس وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه این ساختار در کشور ما شکل گرفته است، اظهار کرد: وزارت بهداشت تنها نهادی است که اقدام به تولید داخل در کشور کرد و ما آرزو داریم که این الگو وارد سایر حوزه‌ها مانند صنعت نفت شود که یک نهادی مانند سازمان غذا و دارو ایجاد شود و در آن به توسعه فناوری بیندیشد.

ستاری با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو برای توسعه فناوری، اخذ استانداردها و تجاری‌سازی، یادآور شد: اما از سوی دیگر این وزارتخانه مشکلات ناشی از فرهنگ وارداتی را تحمل می‌کند.

معاون علمی رییس‌جمهور اضافه کرد: تا سال قبل همه، مشکلات موجود در گمرک را ناشی از نبودن دستگاه ایکس ری می‌دانستند و از یک سال و نیم گذشته که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اقدام به تولید این دستگاه کرده‌اند، حتی یک دستگاه داخلی خریداری نشد.

وی مشابه این اقدام را در حوزه پزشکی و ساخت دارو دانست و یادآور شد: داروی فاکتور هشت از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید شده است، ولی شرکت خارجی اقدام به دامپینگ و کاهش قیمت‌ها کرده است، به‌گونه‌ای که فاکتور هشت در کشور ترکیه ۲۰۰ یورو است که قیمت آن را به ۲۰ یورو کاهش داده است.

ستاری این اقدام را نابودی شرکت‌های داخلی دانست و ادامه داد: این دارو در حال حاضر در انبار این شرکت انباشته شده و فاکتور هشت محصولی نیست که بتوان در درازمدت آن را نگهداری کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید با بهره‌گیری از قوانین و ضوابط و شبکه‌های موجود در کشور برای حمایت از تولید داخل اقدام کنیم، گفت: در این راستا لازم است تا ساختارهای فکری تقویت شود و اگر همه در کنار هم باشیم، می‌توانیم جبهه‌ای تشکیل دهیم که با آن با وارداتچی مقابله کنیم.

به گفته وی، مقابله با واردات امری نیست که بتوان از طریق یک نهاد پیگیری شود، بلکه به یک عزم ملی نیازمند است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا این اقدام از بطن جامعه ظهور کند، ادامه داد: علاوه بر آن ما از یک سال گذشته وارد حوزه بیوتکنولوژی شده‌ایم.

وی این حوزه را شامل امنیت غذایی دانست و اظهار کرد: ما در حوزه غذا وابستگی‌های شدیدی داریم، به‌گونه‌ای که اگر ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود، این میزان در حوزه دام، طیور و آبزیان بسیار کم است.

ستاری با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه‌ای مانند پرورش مرغ، افزود: در این زمینه در حوزه‌هایی چون تولید واکسن‌ها، اسیدآمینه‌ها و پروبیوتیک‌ها وابسته به خارج هستیم و این در حالی است که ما در فکر توسعه مرغداری‌ها هستیم.

معاون علمی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه این وضعیت در حوزه‌های دامپروری و آبزیان حاکم است، ادامه داد: حوزه غذا یک حوزه دانشی است و اگر ما به غذای سالم دسترسی نداشته باشیم، مهم نیست که چه سلاحی تولید می‌کنیم.

وی از شرکت‌های فعال در حوزه سلامت درخواست کرد که به این حوزه وارد شوند و حمایت‌های این معاونت نیز مشمول چنین شرکت‌هایی خواهد شد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.