Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 5167
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : 11 آگوست 2019 - 18:53 |

دانشگاه آزاد مکلف به پیروی از تصمیمات شورای سنجش و پذیرش شد

دانشگاه آزاد مکلف به پیروی از تصمیمات شورای سنجش و پذیرش شد وزیر علوم با تاکید بر این‌که بر اساس قانون باید تمامی فرآیندهای پذیرش در دانشگاه‌ها بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش صورت بگیرد، اظهار کرد: ضعف مدیریت برنامه دانشگاه آزاد در خصوص رشته‌های علوم پزشکی که در سال گذشته اتفاق افتاد، باعث […]

دانشگاه آزاد مکلف به پیروی از تصمیمات شورای سنجش و پذیرش شد

دانشگاه آزاد مکلف به پیروی از تصمیمات شورای سنجش و پذیرش شد

وزیر علوم با تاکید بر این‌که بر اساس قانون باید تمامی فرآیندهای پذیرش در دانشگاه‌ها بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش صورت بگیرد، اظهار کرد: ضعف مدیریت برنامه دانشگاه آزاد در خصوص رشته‌های علوم پزشکی که در سال گذشته اتفاق افتاد، باعث شد که این دانشگاه در آزمون ۱۳۹۸ مکلف به پیروی از فرآیند شورای سنجش و پذیرش شود.

به گزارش مشهدنیوز، دکتر منصور غلامی در نشست خبری که امروز به منظور تجلیل از خبرنگاران در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص اظهارنظر اخیر خود مبنی بر حذف دیوارهای فیزیکی دانشگاه‌ها و ارتباط مستقیم جامعه با دانشگاه گفت: برداشتن دیوار دانشگاه‌ها و برقراری ارتباط جامعه با دانشگاه با این هدف صورت می‌گیرد که هر کسی احساس کند می‌تواند از دانشگاه و اعضای هیات علمی یا غیره کمک بگیرد. در واقع کمک کردن افراد جامعه با مجموعه دانشگاهی همان حذف دیوارهای غیرفیزیکی محسوب می‌شود که باید برداشته شود. منظور من این است که باید ارتباط مستقیم، مستمر و گسترده بین جامعه و دانشگاه باشد؛ طبیعی است که اگر این اتفاق بیفتد، دیوارهای فیزیکی حذف خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی حذف فیزیکی دیوارهای دانشگاه‌ها بخش اجرایی خاص خود را می‌طلبد و برای حذف این دیوارها ابتدا باید دیوارهای ارتباطی بین جامعه و دانشگاه برداشته شود. وقتی ما دیوارهای غیرفیزیکی نداشته باشیم، مطمئنا دیوارهای فیزیکی حذف خواهند شد؛ همچنان که یکی از دانشگاه‌های کشور (دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان) از همان بدو تاسیس دیوار فیزیکی نداشت.

***رقابت داوطلبان کنکور برای کسب ۱۵ درصد صندلی‌ها

وزیر علوم در خصوص عدم استقبال داوطلبان از پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها نیز گفت: ما در آزمون سراسری دچار وضعیتی شده‌ایم که بر اساس آن توجه داوطلبان به سمت رشته‌های علوم تجربی بیشتر شده است و البته این نوع گرایش از همان دوران دبیرستان شروع شده و در دوره دانشگاه نیز ادامه دارد، اما به طور کلی باید بگوییم که در کنکور یکسری رشته‌ها و دانشگاه‌ها که حدود پنج درصد صندلی‌ها را شامل می‌شود، متقاضیان بیشتری دارند و اغلب رقابت بر سر این نوع صندلی‌ها صورت می‌گیرد، اما ۸۵ درصد صندلی‌های دیگر بر اساس پذیرش بدون آزمون صورت می‌گیرد که به تعداد داوطلبان موجود نیز صندلی وجود دارد.

دکتر غلامی با تاکید بر این‌که تمامی دانشگاه‌ها در شیوه پذیرش خودشان موظف به پیروی از قانون سنجش و پذیرش کشور هستند، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون وظیفه سنجش و پذیرش کشور بر عهده وزارت علوم است؛ اما به دلایل مختلف سال گذشته دانشگاه آزاد بخشی از این فرآیند را خود انجام داد، اما امسال ما تلاش کردیم در آزمون سال ۱۳۹۸ دانشگاه آزاد از فرآیند این قانون پیروی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه اتفاقی که سال گذشته در حوزه رشته‌های علوم تجربی دانشگاه آزاد به دلیل ضعف مدیریت برنامه افتاد، امسال سعی کردیم بر اساس تصمیمات شورای سنجش و پذیرش عمل شود و دانشگاه آزاد نیز مکلف به پیروی از این تصمیم است.

وزیر علوم همچنین در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها از لحاظ مسائل صنفی و تغذیه دانشجویان همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان نیز گفت: امسال دولت از لحاظ مالی به دلیل این‌که به درآمدهای ناشی از نفت وابسته است و بخشی از این نفت نیز به فروش نمی‌رسد، دچار مشکلاتی است؛ اما ما تلاش داریم این مشکلات خللی به حوزه اعتبارات دانشگاه‌ها به خصوص در حوزه صنفی و دانشجویی وارد نشود، همچنان که سال گذشته دانشگاه‌ها تنها حوزه‌ای بودند که توانستند تا حدود تخفیف‌های خود را دریافت کنند و امسال نیز با توجه به رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، تلاش می‌کنیم اعتبارات به موقع به دانشگاه‌ها تزریق شود و امیدوار هستیم شاهد مشکلات در حوزه‌های صنفی و دانشجویی نشویم.

***تلاش وزارت علوم برای تزریق به موقع اعتبارات به دانشگاه‌ها

وی همچنین گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارائه داد و گفت: وزارت علوم مجموعه اصلی علمی کشور را مدیریت و هدایت می‌کند و ما در ذیل وزارت عتف غیر از دانشگاه‌های علوم پزشکی تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم و در مجموع با در نظر گرفتن تمامی واحدها و شعب حدود ۲۰۰۰ موسسه و دانشگاه مشغول فعالیت هستند، به طوری که در کنار آن‌ها پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های تخصصی نیز وجود دارد.

***فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور

وزیر علوم همچنین ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری از مجموعه‌های دیگری از وزارت علوم هستند که در جریان انتقال دانش به تولید فناوری و انتقال آن در جامعه می‌پردازند، به طوری که این پارک‌ها زمینه اشتغال و کار را نیز در کشور فراهم می‌کنند. ضمن این‌که ما تعدادی مراکز رشد درکشور داریم که این مراکز ایده‌ها و طرح‌های فناورانه دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید دانشگاه‌ها را انتقال می‌دهند و در حال حاضر ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد در مجموعه‌های دانشگاهی مشغول فعالیت هستند.

دکتر غلامی همچنین با تاکید بر این‌که وزارت علوم تمامی نیروهای کار مورد نیاز جامعه را آموزش داده و نیازها را برآورده می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد و ما هم امروزه مفتخر هستیم که بگوییم نیازهای کشور را در حوزه نیروی انسانی تامین می‌کنیم، ضمن این‌که در حوزه پژوهش نیز تلاش‌های زیادی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و ما وضعیت خوبی در حوزه پژوهش‌های روز و کاربردی داریم.

وی همچنین تاکید کرد: ایران امروز جزو ۱۶ کشور دارای جایگاه در حوزه علم جهانی است و در سال‌های اخیر نیز با استفاده از یافته‌های علمی توانستیم در صحنه اجتماع حضور پیدا کنیم و بتوانیم بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف و نیازهای جامعه را با همین یافته‌های علمی برطرف کنیم. قطعا ما انتظار معجزه در حوزه پیشرفت‌های علمی نداریم، اما آنچه که طی سال‌های اخیر در حوزه علمی اتفاق افتاده کاملا رضایت‌بخش است.

***رتبه ۱۶ ایران در صحنه علم و جهان

وزیر علوم از تقویت ارتباط مجموعه وزارت علوم با وزارت صنعت طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: بر اساس این ارتباط امروزه تعدادی از اعضای هیات علمی به صورت کوتاه‌مدت در مراکز صنعتی بورسیه می‌شوند. ضمن این‌که دانشجویانی که پایان‌نامه‌های آنها کاربردی باشد، مورد حمایت‌های اعتباری وزارت علوم قرار می‌گیرند.

وی همچنین بر اهمیت اطلاع‌رسانی و شفافیت اطلاع‌رسانی در دنیای امروز تاکید کرد و گفت: ما در عصری از زندگی قرار گرفته‌ایم که با انفجار اطلاعات روبه‌رو هستیم، به طوری که این اطلاعات توسط منابع، اشخاص حقیقی و حقوقی به دست مخاطبان می‌رسد. آنچه که اهمیت دارد، این است که ما انتظار داریم واقعیت‌های موجود همانگونه که وجود دارد، منتشر شوند و همان طور که اخلاق اسلامی در بخش‌های مختلفی از زندگی ما حضور دارد، در حرفه خبرنگاری نیز جاری و ساری باشد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.