۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 4643
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 04 آگوست 2019 - 13:53 |

رسوخ شیرآبه‌ها در چرخه زیستی استان‌های شمالی

رسوخ شیرآبه‌ها در چرخه زیستی استان‌های شمالی یک استاد دانشگاه گفت: باید جلوی دفع غیر اصولی و دپو زباله ها هرچه سریع تر گرفته شود چرا که ممکن است در آینده ای نه چندان دور بیماری های خطرناکی از طریق شیرابه‌ها که در چرخه زیستی رسوخ کرده به جوامع انسانی تحمیل شود. به گزارش مشهدنیوز،محسن حسینی […]

رسوخ شیرآبه‌ها در چرخه زیستی استان‌های شمالی

رسوخ شیرآبه‌ها در چرخه زیستی استان‌های شمالی

یک استاد دانشگاه گفت: باید جلوی دفع غیر اصولی و دپو زباله ها هرچه سریع تر گرفته شود چرا که ممکن است در آینده ای نه چندان دور بیماری های خطرناکی از طریق شیرابه‌ها که در چرخه زیستی رسوخ کرده به جوامع انسانی تحمیل شود.

به گزارش مشهدنیوز،محسن حسینی با بیان اینکه عدم تفکیک زباله موجب ایجاد مشکلاتی در حوزه پساب در مازندران شده است، اظهار کرد: در صورت اجرای عملیات تفکیک زباله از مبدا بخش آلی و فاسدشدنی می‌تواند به کمپوست یا کود تبدیل شود که این مواد به بخش کشاورزی کمک فراوانی می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از زباله‌ها مانند کاغذ، پلاستیک و فلزات قابل فروش هستند و می توان با تفکیک از آن درآمد کسب کرد، گفت: بر اساس آمار یکسال گذشته ۲۵ هزار تن زباله تفکیک شده از کشور همسایه وارد شده است که از بازیافت آن به عنوان مواد اولیه در صنایع استفاده می شود، اگر تفکیک از مبدا در کشور به درستی انجام گیرد دیگر نیازی به این زباله های وارداتی تفکیک شده نیست.

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات پسماند در استان های شمالی را مربوط به ورود توریسم به صورت لجام گسیخته و بدون مدیریت دانست و تصریح کرد: در استان های شمالی ممکن است در یک شهر صد هزار نفری در ایام پیک تعطیلات، بیش از یک میلیون نفر مسافر وارد شود که سیستم های پسماند، پساب، تامین آب، برق و شرایط ترافیکی پاسخگوی این مسئله نیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ پاکسازی زباله در بین گردشگران، هنوز نهادینه نشده و پس از ترک آن ها از مکان های گردشگری متاسفانه زباله های به جا می‌ماند، خاطرنشان کرد: زباله هایی که در ساحل و یا مناطق گردشگری تولید می شوند، مناظر بسیار نامطلوبی را رقم می زنند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه دپوی غیربهداشتی زباله در جنگل و حاشیه رودخانه ها موجب انتقال آلودگی به چرخه زیستی انسان ها می شود، گفت: باید جلوی دفع غیر اصولی و دپو زباله ها هرچه سریع تر گرفته شود چرا که ممکن است در آینده ای نه چندان دور بیماری های خطرناکی از طریق شیرابه‌ها که در چرخه زیستی رسوخ کرده به جوامع انسانی تحمیل شود.

حسینی مهم‌ترین راهکار در حوزه پسماند را تفکیک زباله از مبدا دانست و یادآور شد: انبارداری زباله خشک به عنوان منابع با ارزش، توجه به طرح های ارزیابی اثرات زیست محیطی در احداث مجتمع های بزرگ مسکونی و صنعتی، محدودیت تخریب ساختمان‌های با عمر کم می تواند بخشی از راهکارهای جلوگیری از ازدیاد پسماند در شمال کشور باشد.

وی همچنین برخورد با رهاسازی فاضلاب و جرایم سنگین برای اینکار را عملی برای کاهش آلایندگی شیرابه ها دانست و تصریح کرد: با آموزش همگانی و ارتقا سطح فرهنگ، برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز و اراضی طبیعی، ایجاد تصفیه خانه در شهر های شمالی،ارتقا سطح کشاورزی از نظر اشاعه سازگار با محیط زیست می توان پسماند و آلودگی های آن را تا حد زیادی کنترل و مدیریت کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.