۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 4016
  پرینتخانه » بین الملل, تیتر یک تاریخ انتشار : 09 مارس 2019 - 12:22 |

زنان در روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند + تصاویر

زنان در روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند + تصاویر زنان در اغلب نقاط جهان با برگزاری راهپیمایی و اعتراضاتی روز جهانی زن را با شعار “برابری جنسیتی برای زندگی بهتر” گرامی داشتند، تجمعاتی که در برخی کشورها از جمله در ترکیه به خشونت کشیده شد. به گزارش مشهدنیوز،      به نقل از خبرگزاری فرانسه، […]

زنان در روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند + تصاویر

زنان در روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند + تصاویر

زنان در اغلب نقاط جهان با برگزاری راهپیمایی و اعتراضاتی روز جهانی زن را با شعار “برابری جنسیتی برای زندگی بهتر” گرامی داشتند، تجمعاتی که در برخی کشورها از جمله در ترکیه به خشونت کشیده شد.

به گزارش مشهدنیوز،      به نقل از خبرگزاری فرانسه، در اسپانیا صدها هزار تن با شعار “برابری” که در آستانه انتخابات ماه آتی به موضوعی داغ تبدیل شده است، به خیابان‌ها آمدند. مقام‌ها برآورد کردند، بیش از نیم میلیون تن در اعتراضات سراسر این کشور شرکت کردند؛ حدود ۳۵۰ هزار تن در مادرید و ۲۰۰ هزار تن در بارسلون. هزاران تن دیگر هم در سایر شهرها از جمله در سویا و بیلبائو به خیابان‌ها آمدند.

روز زن مادرید
روز زن مادرید

با توجه به انتخابات زودهنگام ۲۸ آوریل، حقوق زنان به موضوع بحثی میان راست‌ها و چپ‌ها تبدیل شده است و همگی وعده‌هایی برای مبارزه با نابرابری می‌دهند. راست‌افراطی اسپانیا هم به مبارزه با “فمنیسم رادیکال” متعهد شده است. گروه فوق محافظه‌کار “پلتفرم جهانی زنان جهانی” که انجمن‌هایی در سراسر جهان دارد، روز یکشنبه راهپیمایی خودش را در مادرید برگزار می‌کند.

57842931
روز زن اسپانیا

چند صد تن از زنان در مادرید با کوبیدن روی قابلمه و تابه و پوشیدن لباس‌ها و نمادهایی به رنگ بنفش که در سال‌های اخیر به رنگ معترضان حقوق زنان تبدیل شده است، حضورشان را اعلام کردند.

57842933
روز زن اسپانیا
57842932
روز زن اسپانیا
57842930
روز زن اسپانیا

در همین حال هزاران تن از پرستاران پرتغالی با پوشیدن لباس سفید و همراه داشتن گل‌هایی سفیدرنگ، جمعه در خیابان‌های لیسبون راهپیمایی کردند و خواستار حقوق و شرایط کاری بهتر شدند و همچنین به عملکرد ضعیف دولت پرتغال در مدیریت این مناقشه بلند مدت اعتراض کردند.

57842946

براساس برآورد پلیس، حدود ۶۰۰۰ زن و مرد در “راهپیمایی سفید” برای گرامیداشت این حرفه در روز جهانی زن شرکت کردند. برگزارکنندگان تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ۱۰ هزار تن برآورد کردند. برخی از معترضان پلاکاردهایی با نوشته “بدون ترس”، “ما می‌جنگیم” و “نه به حق‌السکوت” که اشاره به موضع دولت در مذاکرات است، حمل می‌کردند. طبق آمارهای دولتی، پرستاران پرتغالی ماه گذشته با برپایی سه هفته اعتصاب موجب شدند تا حدود ۵۰۰۰ عمل جراحی برنامه‌ریزی شده به تاخیر بیفتد. اعتصاب مشابهی هم در سال گذشته موجب لغو حدود ۷۵۰۰ جراحی شد.

57842945
روز زن پرتغال

میلیون‌ها تن دیگر هم در سراسر جهان با شعار برابری، در بحبوحه شکاف در دریافت حقوق، خشونت و بی‌عدالتی گسترده، به خیابان‌ها آمدند.

پلیس کی‌یف، پایتخت اوکراین از بازداشت سه تن از معترضان خبر داد. حدود ۳۰۰ تن در میدان میخائیلیوسکا در مرکز کی‌یف تجمع کردند. ده‌ها تن از معترضان راست‌افراطی هم در نزدیکی همانجا پلاکاردهایی با نوشته “خدا، میهن،‌ مردسالاری” و “فمنیسم خانواده‌های اوکراینی را نابود می‌کند” در دست داشتند.

57843005

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم در پیامی ” سهم قابل ملاحظه زنان برای تقویت صلح” را ستود و گفت: “زنان جهان را زیبا می‌کند، از آن محافظت می‌کنند و آن را زنده نگه می‌دارند.” پاپ همچنین به اعطای نقش‌های تصمیم‌گیرنده بیشتر به زنان در کلیسای کاتولیک‌ متعهد شد.

در آلمان و فرانسه هم معترضان فمنیست به خیابان‌ها آمدند. در فرانسه اولین جایزه سیمون وی به یک فعال کامرونی برای فعالیت علیه ازدواج اجباری و سایر خشونت‌ها علیه زنان و دختران اعطا شد. سیمون وی وکیل، سیاست‌مدار فرانسوی، بازمانده هولوکاست و اردوگاه آشویتس بود.

همزمان در روسیه، روز جهانی زن که تعطیلی عمومی است با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و قدردانی او از صبر، بخشندگی و حمایت زنان همراه شد. پوتین گفت: شما برای انجام همه چیز مدیریت دارید؛ هم در کار، هم در خانه و همزمان شما زیبا، با جذبه، جذاب و مرکز جذب برای کل خانواده هستید و آن را با عشق خودتان متحد می‌کنید.

57843007

ده‌ها هزار تن از زنان در آرژانتین هم از ساختمان کنگره تا میدان تاریخی پالازا دی مایو راهپیمایی کردند. راهپیمایی‌های ضد خشونت علیه زنان در آرژانتین با شعار “یکی هم زیاد است” انجام شد.

در پورتوریکو هم صدها تن با پوشیدن تی‌شرت‌های به رنگ بنفش خشونت علیه زنان را محکوم کردند. در برزیل هزاران تن در ریو دو ژانیرو علیه ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست افراطی که در سخنانش به زنان توهین کرده است و همچنین علیه مدیریت خشونت علیه زنان به خیابان‌ها آمدند.

صدها تن هم در بولیوی در شهرهای مهم راهپیمایی کردند. زنان شیلی هم با درخواست‌هایی برای افزایش امتیازاتشان به خیابان‌ها آمدند.

57842943
روز زن بولیوی

در همین حال صدها تن از زنان هند با راهپیمایی در خیابان‌های دهلی‌نو خواستار پایان خشونت خانگی، حملات جنسی و تبعیض در محل کار شدند. احزاب سیاسی در هند سال‌ها است که وعده می‌دهند ۳۳ درصد از کرسی‌های پارلمان برای زنان اختصاص داده شود اما این وعده هنوز عملی نشده است.

57843006
روز زن هند

در جاکارتا، پایتخت اندونزی صدها زن و مرد با حمل پلاکاردهای رنگی خواستار پایان اقدامات تبعیض‌آمیز شدند. دو کره هم مراسم روز زن را برگزار کردند. در کره‌جنوبی، زنان با پوشیدن ردای مشکی و کلاه علیه آنچه “شکار جادودگر” فمنیست‌ها توصیف کردند، دست به راهپیمایی زدند. در کره‌شمالی هم روز زن جزو معدود تعطیلات ملی است و به صراحت ماهیت سیاسی ندارد و مردم برای گرفتن عکس خانوادگی جمع شدند و گل رز به زنان و مادرانشان هدیه دادند.

57842956
روز زن مانیل
57842949
روز زن فیلیپین

در آمریکا هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به مناسبت روز جهانی زن در پیامی از “دیدگاه، رهبری و شجاعت” زنان تقدیر کرد و به “ارتقای فرصت برابری برای زنان در همه جا” متعهد شد. نخست‌وزیر اتیوپی هم در پیامی تاکید کردر “زنان ستون‌های کشور هستند و جان فشانی آنها به ندرت دیده می‌شود.” در نیجریه، سفارت آمریکا میزان کنفرانسی با موضوع آزار و اذیت جنسی بود. همچنین زنان علیه خشونت جنسی در پایتخت کنیا دست به راهپیمایی زدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم به مناسبت روز جهانی زن گفت: برابری جنسیتی و حقوق زنان در تحقق پیشرفت جهانی در حوزه‌های صلح، امنیت، حقوق بشر و توسعه پایدار اصلی ضروری است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه حقوق زنان و نقش رهبری آنان در برخی از بخش‌ها داشته‌ایم. هرچند، این دستاوردها تکامل و انسجام لازم را نداشته‌اند.

57842936
روز زن ترکیه
57842937
روز زن اسلو
57842938
روز زن افغانستان
57842940
روز زن ایتالیا
57842941
روز زن ایتالیا
57842942
روز زن بروکسل
57842944
روز زن پارلمان اروپا
57842948
روز زن صربستان
57842952
روز زن کره جنوبی
57842953
روز زن کنیا

انتهای پیام

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.