Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 12970
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 16 ژوئن 2021 - 10:15 |
سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور از راه اندازی نرم افزار شعبه یاب به منظور پیدا کردن نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعبه برای مردم در روز انتخابات خبر داد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد؛ راه اندازی نرم افزار شعبه یاب برای روز انتخابات/ نتایج انتخابات پیش از ظهر شنبه اعلام می‌شود

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره تعداد واجدان رای گیری در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ واجد شرایط برای شرکت در انتخابات داریم که یک میلیون و ۲۹۲ هزار نفر رای اولی هستند. وی درباره تمهیدات […]

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد؛ راه اندازی نرم افزار شعبه یاب برای روز انتخابات/ نتایج انتخابات پیش از ظهر شنبه اعلام می‌شود

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره تعداد واجدان رای گیری در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ واجد شرایط برای شرکت در انتخابات داریم که یک میلیون و ۲۹۲ هزار نفر رای اولی هستند.

وی درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیان کرد: از مدت‌ها قبل برنامه ریزی کردیم که با افزایش شعبه و تدابیر دیگر به گونه‌ای انتخابات را برگزار کنیم تا مردم بی دغدغه برای رأی گیری شرکت کنند؛ یکی از راه‌ها افزایش شعبه‌های اخذ رأی بود؛ شعبه‌هایی که در دوره‌های گذشته بیش از هزار رأی داشته را دو شعبه کردیم و مسائل دیگر مانند دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در نطر گرفته شده همچنین خط کشی‌هایی شده تا فاصله‌ها رعایت شود و امیدواریم مردم هم رعایت کنند.

موسوی ادامه داد: یک نرم افزار به نام شعبه یاب راه اندازی کردیم و در روز انتخابات در دسترس مردم قرار خواهد گرفت، این نرم افزار نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعبه را به افراد معرفی می‌کنند تا با خیال راحت وارد شعبه شوند و دیگر صف و شلوغی نباشد. سایتی به نام انتخاب ایران طراحی شده و مردم می‌توانند این اپلیکیشن را از این سایت دریافت کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی را مدت‌ها پیش تهیه و برای ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال کردیم؛ این دستورالعمل‌ها در ستاد به تصویب رسید. برای اجرای این دستورالعمل برای شعب باید فکر می‌کردیم به همین دلیل از همکارانمان در وزارت بهداشت و هلال احمر درخواست کردیم در جلسه ستاد انتخابات کشور و هیات اجرایی مرکزی انتخابات حاضر شوند؛ یک تفاهمی صورت گرفت که در تمامی شعب یک تا دو نفر از نیرو‌های هلال احمر حضور داشته باشند تا مقررات بهداشتی در شعب رعایت شود.

موسوی گفت: در این دوره اثر انگشت نخواهیم داشت؛ تاکید کردیم مردم با خودکار‌های شخصی برای رأی دادن اقدام کنند.

وی درباره احراز هویت الکترونیک در شعب اخذ رای بیان کرد: پیش از این در شعب اخذ رأی ما از طریق چشمی و با شناسنامه هویت افراد را احراز می‌کردیم که آیا شناسنامه متعلق به فرد است یا خیر. در این دوره به صورت پخته‌تر دستگاه‌هایی را در شعب قرار دادیم که به صورت برخط با وارد کردن کدملی افراد مشخصات آن‌ها را دریافت می‌کنیم. این سیستم چند اطلاعات را به ما می‌دهد که آیا فرد به سن رأی دادن رسیده‌اند یا نه، کد ملی اعتبار دارد یا نه، اگر فوتی باشد و یا شناسنامه اعتبار نداشته باشد به ما اعلام می‌کنند.

موسوی افزود: افراد در روز رأی گیری شناسنامه و کارت ملی را به همراه داشته باشند، اگر کارت ملی نداشته باشند داشتن کد ملی هم کفایت می‌کند، اما همراه داشتن کارت ملی باعث سرعت در روند کار افراد می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ساعات رأی گیری بیان کرد: در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته که از ۸ صبح شروع می‌کردیم سعی کردیم زودتر رأی گیری را آغاز کنیم تا فرصت بیشتری در اختیار مردم باشد به همین دلیل از ۷ صبح شعب آماده است.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود تا ساعت ۱۲ شب امکان شرکت مردم در رأی گیری وجود دارد. قانون می‌گوید از زمانی که رأی گیری شروع می‌شود به مدت ۱۰ ساعت باید ادامه داشته باشد، اما اگر ضرورتی وجود داشته باشد با تائید وزیر کشور قابل تمدید است. براساس تفاهماتی که انجام شده افرادی که در شعب باشند و رأی نداده باشند می‌توانند تا ساعت ۲ بامداد از آن‌ها اخذ رأی شود، اما ورود جدیدی در ساعت ۱۲ به بعد نخواهیم داشت.

موسوی درباره نحوه اخذ رأی از بیماران کرونایی، تصریح کرد: در تمامی شهر‌های کشور حداقل یک شعبه سیار را برای اخذ رأی اختصاص دادیم که به بیمارستان‌ها برده می‌شود علاوه بر این با وزارت بهداشت همکاری داشتیم تا لیست افرادی که تا ۲ هفته گذشته مبتلا به کرونا شدند را دریافت می‌کنیم و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم و به درب منزلشان مراجعه کرده و رأی را از آن‌ها دریافت می‌کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره رأی گیری الکترونیک، گفت: در ۳۳ شهر انتخابات الکترونیک خواهیم داشت که ۲۴ شهر مرکز استان هستند، اما در تهران نداریم. تهران گزینه اول بود، اما دوستان ما در هیات مرکزی نظارت با این پیشنهاد موافقت نکردند، به همین دلیل تهران را حذف کردیم. شیوه آن به طوری است که در این ۳۳ شهر برای انتخابات شورا‌ها نه ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و شورای اسلامی. دستگاه‌های الکترونیک در آن شعبه است به جای نوشتن نام نامزد‌های مورد نظر در کاغذ‌های معمولی، کارتی را دریافت خواهند کرد که باید کد نامزد مورد نظر را ثبت کنند، وقتی کد وارد می‌شود عکس و نام نامزد در مانیتور نمایش داده می‌شود اگر تائید بود، نام‌های دیگر را می‌توانند وارد کنند در نهایت مجدد تائید نهایی را باید وارد کنند وقتی تائید نهایی شد آن کارت قیچی شده و وارد صندوق می‌شود علاوه بر آن در حافظه دستگاه هم باقی خواهد ماند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: اگر فردی نخواست رأی دهد و فقط قصد حضور در انتخابات را داشته باشد می‌تواند مانند شرایط عادی رأی خالی دهد و نامی را در این دستگاه‌ها وارد نکند.

وی درباره ساعت اعلام نتایج آرا، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته به دلیل اینکه در استانداری، فرمانداری و بخشداری‌ها با شعبه ارتباط داشتیم باید با شورای نگهبان هم همکاری داشته باشیم به همین دلیل شعب علاوه بر اینکه اطلاعات را به وزارت کشور اعلام می‌کنند به شورای نگهبان نیز اطلاعات می‌دهند. پیش بینی ما این است که در روز شنبه پیش از ظهر نتیجه انتخابات اعلام می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.