Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 8868
  پرینتخانه » سیاست خارجی تاریخ انتشار : 05 مارس 2020 - 16:34 |

مرندی: ایران مایل نیست اردوغان تحقیر شود/بهترین راه برای ترکیه پذیرش آتش‌بس است

مرندی: ایران مایل نیست اردوغان تحقیر شود/بهترین راه برای ترکیه پذیرش آتش‌بس است یک استاد دانشگاه تاکید کرد: مساله ادلب سوریه و مناقشات میان ترکیه و سوریه به این زودی حل نمی‌شود. به گزارش مشهدنیوز، سید محمد مرندی استاد دانشگاه درباره تحولات در سوریه تصریح کرد: مذاکراتی پشت پرده بین ایران و سوریه و روسیه و ترکیه […]

مرندی: ایران مایل نیست اردوغان تحقیر شود/بهترین راه برای ترکیه پذیرش آتش‌بس است

مرندی: ایران مایل نیست اردوغان تحقیر شود/بهترین راه برای ترکیه پذیرش آتش‌بس است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: مساله ادلب سوریه و مناقشات میان ترکیه و سوریه به این زودی حل نمی‌شود.

به گزارش مشهدنیوز، سید محمد مرندی استاد دانشگاه درباره تحولات در سوریه تصریح کرد: مذاکراتی پشت پرده بین ایران و سوریه و روسیه و ترکیه در جریان است که نتیجه‌اش در مذاکراتی که قرار است میان اردوغان و پوتین انجام شود خود را نشان می دهد. آنچه مهم است اینکه دولت سوریه مصمم است خاک خود را آزاد کند و ایران هم با این تصمیم همراهی می‌کند و در دو سه ماه اخیر به ویژه چند هفته گذشته پیروزی‌های چشمگیری به دست آورده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند اردوغان در حملاتی که به خاک سوریه داشته و کشته هایی که داده است تحقیر شده و برای جبران این تحقیر در داخل کشورش ممکن است دست به هر کاری بزند در این میان به نظر شما نگاه و رویکرد ایران چیست؟ اظهار کرد: ایران مایل نیست اردوغان تحقیر شود چون مشکلات را فقط بیشتر می کند اما تمامیت ارضی سوریه برایش موضوع مهمی است. اگر راه‌حلی پیدا شود که بتوان مشکلات به وجود آمده را حل کرد و در آن تحقیر ترکیه و اردوغان نباشد قابل پذیرش است و حتما ایران در این میان ترجیح می‌دهد این راه‌حل انتخاب شود اما معتقدم قضایای سوریه به این زودی‌ها تمام نمی‌شود.

مرندی گفت: به نظرم پیروزی‌های سوریه در برابر القاعده و نیروهای ترکیه که همرزم القاعده هستند مسیر بحران به وجود آمده را به طور کامل دگرگون کرده است.

وی ادامه داد: اردوغان قول داده بود اهداف مستشاری در سوریه را هدف قرار ندهد و علت شهادت عده ای از سربازان سوری و مستشاری این بود که آنها انتظار نداشتند ترکیه به نیروهای مقاومت حمله کند. با توجه به کمک های روسیه و ایران در سرکوب کودتای ترکیه این رفتار بعید بود.

مرندی گفت: از یکی دو روز گذشته ترکیه هزینه کارهایش را می دهد و طبیعی است ضربات سنگینی به ترکیه و القاعده وارد می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر مسیر بردی برای اردوغان نمی بینم؛ بهترین راه حل این است که ترکیه آتش بس و تغییرات به وجود آمده در صحنه عمل را بپذیرد هر چند که در این شرایط احساس تحقیر داشته باشد.

انتهای پیام/

دبیر: مصطفی مُکاری

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.