Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 2298
  پرینتخانه » آخرین اخبار, فرهنگی تاریخ انتشار : 09 ژانویه 2019 - 19:21 |
ابراهیم رها:

من در دولت احمدی‌نژاد رکورددارم

ابراهیم رها می‌گوید: من رکورددار ردشدن کتاب و نگرفتن مجوز در دولت آقای احمدی‌نژاد هستم. به گزارش مشهدنیوز، علی میرمیرانی (ابراهیم رها)  همچنین اظهار کرد: در مدت هشت‌ساله ریاست‌جمهوری ایشان، تعداد هشت جلد کتاب‌های من توسط وزارت فرهنگ‌ اسلامی رد شد که فکر نمی‌کنم هیچ نویسنده‌ دیگری در رابطه با انتشار کتاب‌هایش و دریافت مجوز […]

من در دولت احمدی‌نژاد رکورددارم

ابراهیم رها می‌گوید: من رکورددار ردشدن کتاب و نگرفتن مجوز در دولت آقای احمدی‌نژاد هستم.

به گزارش مشهدنیوز، علی میرمیرانی (ابراهیم رها)  همچنین اظهار کرد: در مدت هشت‌ساله ریاست‌جمهوری ایشان، تعداد هشت جلد کتاب‌های من توسط وزارت فرهنگ‌ اسلامی رد شد که فکر نمی‌کنم هیچ نویسنده‌ دیگری در رابطه با انتشار کتاب‌هایش و دریافت مجوز شرایطی چون مرا تجربه کرده باشد.

او افزود: خوشبختانه در سال ۱۳۹۵، ۱۰ جلد از کتاب‌هایم در طول ۱۰ ماه با نام ابراهیم رها و سه جلد نیز به نام علی میرمیرانی به چاپ رسید. درمجموع ظرف مدت یک سال، ۱۳ جلد از کتاب‌هایم منتشر شد. این کتاب‌های منتشرشده از مجموعه نوشته‌های دپوشده من در طول سال‌های گذشته بودند.

رها ادامه داد: از سال‌ ۱۳۹۴ تا امروز حدود ۷۰ هزار جلد کتاب از من چاپ و فروخته شده است؛ همین اتفاق، قدمی است در راستای تشویق مردم به امر کتاب‌خوانی. در هر صورت در حوزه نشر و دریافت مجوز کاستی‌ها و ایراداتی وجود دارد. متأسفانه در سال جاری یکی از کتاب‌هایم که هیچ مشکلی نداشت، به‌طور کامل از اداره ارشاد رد شد. در سال گذشته نیز کاری تقویمی با همکاری نشر روزنه انجام دادم که باز هم از سوی اداره ارشاد رد شد، اما واقعا نبایستی این اتفاق می‌افتاد.

این طنزپرداز با بیان این‌که «به‌طور کلی وضعیت کتاب‌ و چاپ آن نسبت به دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد بهتر شده است» خاطرنشان کرد: وضعیت کتاب‌خوانی مردم خوب نیست. برای نمونه پرفروش‌ترین کتابم در چهار سال اخیر «چقدر خوبیم ما» بود که در طول مدت چهار سال، ۳۵ هزار نسخه فروش داشته است.

او اظهار کرد کرد: کتاب دیگرم با نام «پرت‌وپلا» از دی‌ماه سال گذشته تا دی‌ماه سال جاری پنج سری چاپ هزارتایی داشته که در ظاهر نشانگر پرفروشی کتاب‌های من است، اما زمانی که جمعیت ۸۲ میلیونی ایران را با این میزان از فروش بسنجید، متوجه می‌شوید که وضعیت کتاب‌خوانی مردم ما اسفناک است.

ابراهیم رها با بیان این‌که «سانسور کتاب به‌هیچ عنوان اتفاق خوشایندی نیست و قطعاً به این صنعت لطمه وارد می‌کند» توضیح داد: درواقع سانسور این توهم را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که کتابی که می‌خواند نسخه اصلی نیست و تغییراتی در آن ایجاد شده است. به هرحال توجه به این نکته نیز الزامی است که سانسور دلیل عمده کتاب‌نخوانی مردم نیست.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات دولت برای گرایش مردم به کتاب‌خوانی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد یا خیر، گفت: فرهنگ‌سازی برای گرایش مردم به کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند اقدامات درازمدتی است. حمایت‌های جدی و تلاش‌های همه‌جانبه نیاز دارد تا نتیجه‌بخش باشد. در عین حال مردم نیز بایستی در خویشتن بازنگری داشته باشند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که دولت ما را کتاب‌خوان کند.

ابراهیم رها افزود: ما در کشوری با بنیان‌های اسلامی زندگی می‌کنیم و معجزه اسلام، «قرآن» بوده است؛ به‌معنای خواندنی. درواقع اسلام، تنها دینی است که برای جذب مردم به دین رسولش، کتاب را معجزه قرار داده است نه عصای موسی و نه دم عیسی که این امر مهمی است. از سوی دیگر ما در ایرانی زندگی می‌کنیم با پیشینه کتابخانه‌های نیشابور و…، بنابراین اگر خوب بنگریم ما وارثان خلفی برای گذشتگان خود نبوده‌ایم، پس بایستی در خود بازنگری کنیم.

او در پاسخ به این سوال که کدام کتابش بیشترین سانسور را داشته است، گفت: یک‌سری از کتاب‌های من هیچ وقت اجازه چاپ دریافت نکردند و در میان کتاب‌هایی که چاپ شده بدون استثنا همگی آن‌ها سانسورهایی داشته‌اند، با این حال تنها کتاب «پرت‌وپلا» بدون سانسور بوده است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.