۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 7149
  پرینتخانه » ادبیات و کتاب تاریخ انتشار : 19 دسامبر 2019 - 11:22 |
با حضور اهالی فرهنگ و هنر انجام شد

نکوداشت عرس مولانا بر مزار شمس تبریزی

با حضور اهالی فرهنگ و هنر انجام شد نکوداشت عرس مولانا بر مزار شمس تبریزی آیین نکوداشت عرس مولانا با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر بر مزار مرادش شمس تبریزی، در خوی برگزار شد. به گزارش مشهدنیوز، پس از آن‌که هنرمندان موسیقی، شهرام ناظری و کیهان کلهر، امسال برپایی کنسرت‌های خود را در قونیه ترکیه […]

نکوداشت عرس مولانا بر مزار شمس تبریزی

با حضور اهالی فرهنگ و هنر انجام شد

نکوداشت عرس مولانا بر مزار شمس تبریزی

آیین نکوداشت عرس مولانا با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر بر مزار مرادش شمس تبریزی، در خوی برگزار شد.

به گزارش مشهدنیوز، پس از آن‌که هنرمندان موسیقی، شهرام ناظری و کیهان کلهر، امسال برپایی کنسرت‌های خود را در قونیه ترکیه (مزار مولانا) منتفی کردند، جمعی از هنرمندان نیز از شهرهای مختلف راهی خوی شدند تا روز بیست و ششم آذرماه، آیین گرامی‌داشت مولانا را در سال‌روز وفاتش، در محوطه مزار مراد او و سپس در همایش «فصل وصل» گرامی بدارند.

هنرمندان و هنردوستانی در قالب کاروان‌های متفاوتی از شهرها و استان‌هایی چون تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، روز سه‌شنبه (۲۶ آذرماه) در سال‌روز وفات مولانا (روز عرس) راهی خوی شدند تا پس از بازدید از کاروانسرای یام و موزه شهر و مسجدجامع مرند، یا مقبره‌الشعراء تبریز، با حضور در محوطه میل شمس، یاد و مقام مولانا و شمس را بر سر مزار شمس تبریزی گرامی بدارند.

61514889
سخنرانی بهزاد فراهانی بر مزار شمس تبریزی

در این آیین، فاضل جمشیدی – خواننده -، بهزاد فراهانی – بازیگر -، اسفندیار قره‌باغی – خواننده اپرا – و سیدحبیب نبوی – مولاناپژوه – بر سر مزار شمس، برای حاضران سخنرانی کردند و برخی از حاضران نیز به شعرخوانی پرداختند.

سپس کاروان یادشده با حضور در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی، در مراسم مشترکی با اهالی فرهنگ و هنر این شهر و شهرهای مجاور و نیز برخی از مسوولان محلی و منطقه‌ای، به نام «فصل وصل» که به مناسبت روز عرس مولانا و با همکاری تولیت شمس تبریزی و موسسه اندیشه و فرهنگ زریاب ترتیب داده شده بود، حضور یافتند.

در این مراسم که با تعدادی سخنرانی، اجرای موسیقی، شعرخوانی، پخش کلیپ درباره جاذبه‌های فرهنگی تاریخی خوی و آستان شمس تبریزی و نیز اهدای تندیس شمس تبریزی همراه بود، فاضل جمشیدی – خواننده و آهنگساز موسیقی سنتی و کلاسیک ایران – در سخنانی، گفت: ما در متن یک رویداد فرهنگی و مسوولیت اجتماعی مهم قرار گرفته‌ایم؛ احساس مسوولیتی که موجب شد امسال، کاروان فرهنگ و هنر با همت‌های فردی و هزینه شخصی، به جای قونیه راهی خوی شود. هرچند با اطمینان امید داریم که سال و سال‌های آینده، با همراهی مسوولان امر و نیز بخش خصوصی، جمعیت پرشماری در این روز و این مناسبت راهی دیار خوی شوند.

او در ادامه از حمایت برخی از رسانه‌های معتبر کشور از این رویداد تشکر کرد.

61514890
سخنرانی اسفندیار قره‌باغی بر مزار شمس تبریزی

همچنین بهزاد فراهانی – بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون – در سخنانی، با ذکر چند خاطره از دوران فعالیت هنری خود گفت: شخصا به این افتخار می‌کنم که فردی عملگرا هستم. ما باید عملگرا باشیم، از حرف بگذریم و به عمل برسیم.

در ادامه، دکتر سیدحبیب نبوی – استاد دانشگاه و پژوهشگر – در سخنانی تاکید کرد: ما به جایی که مزار شمس در آن‌جا باشد حتما احترام می‌گذاریم اما واقعیت این است که هر که شمس را بیشتر بشناسد، شمسایی است. وقتی ما حوصله آشنایی با شمس و مولانا را نداریم، نسبت واقعی‌مان با آنان چیست؟ واقعیت این است که ارتباط علمی، فکری و نظری ما با شمس و مولانا بسیار سست است.

این مولاناپژوه با انتقاد از تلقین کتابی چون «ملت عشق» به عنوان نماینده تفکر شمس و مولانا، گفت: شما نباید مولانا و شمس را از این کتاب بشناسید. این کتاب به تفکر شمس و مولانا ربطی ندارد. باید دو کتاب واقعی و ارزشمند را در شناسایی تفکر و مولانا، دست کم تورق کنید؛ همچنین خود «دیوان غزلیات شمس» و نیز «مثنوی معنوی» را.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: وقتی ما مدعی شمس و مولانا هستیم حداقل ساعتی باید درباره مولانا و شمس تورق و تفکر و جهان آنان را تفحص کنیم.

اجرای موسیقی بداهه سه خواننده همزمان ازجمله فاضل جمشیدی همراه با ساز تار و تنبک و نیز اجرای سرود «ای ایران…» توسط اسفندیار قره‌باغی، از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

در پایان نیز با حضور برخی از مسوولان محلی، تندیس شمس تبریزی به سیدحبیب نبوی، بهزاد فراهانی و اسفندیار قره‌باغی اهدا شد.

61514891
اجرای بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی در دستگاه بیات

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.