۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Wednesday, 24 April , 2024
شناسه خبر : 5139
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 11 آگوست 2019 - 16:04 |

هزینه 400 میلیاردی تامین آب یزد از دریای عمان

هزینه 400 میلیاردی تامین آب یزد از دریای عمان عکس تزئینی است نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین آب یزد از دریای عمان به حدود 40 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزی نیاز دارد. به گزارش مشهدنیوز،  سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی در نشست خبری خود با اشاره به اهمیت بحث تأمین آب شرب مورد نیاز […]

هزینه 400 میلیاردی تامین آب یزد از دریای عمان

هزینه 400 میلیاردی تامین آب یزد از دریای عمان

عکس تزئینی است

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین آب یزد از دریای عمان به حدود 40 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزی نیاز دارد.

به گزارش مشهدنیوز،  سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی در نشست خبری خود با اشاره به اهمیت بحث تأمین آب شرب مورد نیاز استان یزد، اظهار کرد:‌ چهار راهکار برای انتقال آب به استان یزد مطرح و بعد از بررسی‌های انجام شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی‌ مسیر فعلی انتقال آب از زاینده رود را خط اول انتقال آب دانست و افزود: طی 10 سال گذشته سالانه 64 میلیون مترمکعب آب از این خط به استان یزد اختصاص داده شده که در سال گذشته به دلیل خشکسالی و پایین آمدن سطح آب پشت سد این رقم به 50 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ذخیره مطلوب آب شرب در پشت سد زاینده رود،‌ گفت:‌ امیدواریم امسال شاهد انتقال 64 میلیون مترمکعبی آب از خط یک به استان یزد باشیم.

موسوی‌بیوکی ظرفیت لوله خط یک انتقال آب به یزد را 98 میلیون متر مکعب دانست و تصریح کرد:‌ تأمین آب شرب وظیفه حاکمیت است و به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نیاز استان یزد به آب سالانه 91 میلیون مترمکعب است، ادامه داد: علاوه بر افزایش جمعیت بومی استان حضور مهاجرین داخلی و خارجی نیاز استان یزد به آب شرب و بهداشتی را تا 110 میلیون مترمکعب در سال افزایش می‌دهد.

وی بحث انتقال آب از مبدا خرسان و بهشت آباد را از دیگر اقدامات در دستور کار مجمع نمایندگان دانست و بیان کرد:‌ بعد از بررسی‌های فنی انجام شده دولت در سال 96 اعلام کرد انتقال آب از بهشت آباد به استان یزد غیرممکن است،‌به همین منظور این طرح تعطیل و فقط بحث انتقال آب از خرسان به عنوان خط دو انتقال آب به یزد در دستور قرار گرفت.

نماینده مردم یزد در مجلس انتقال آب از خلیج فارس را سومین راهکار بررسی شده عنوان کرد و افزود:‌ طرح فعلی انتقال آب خلیج فارس به یزد دارای ظرفیت ٣٥٠ میلیون مترمکعبی درسال است که از مقدار 22 درصد سهم استان یزد است.

موسوی‌بیوکی در توضیحات تکمیلی اظهار کرد: طرح فعلی با ظرفیت ٣٥٠ میلیون مترمکعب درسال است که اگر طرح تکمیلی آن انجام شود ظرفیت به ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش می‌یابد.

وی افزود: از این حجم آب ابتدا سهمیه استان هرمزگان داده می‌شود که حداقل ٥٠ میلیون مترمکعب درسال است و ۱۰ تا ۲۰ میلیون متر مکعب در سال نیز سهمیه روستاهای در مسیر بوده و مابقی آب، فقط ۲۲ درصد آن سهم چادرملو است که به یزد می‌رسد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توزیع آب انتقالی از خلیج فارس بر ‌اساس ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال است،گفت: بدیهی است اگر ظرفیت از٣٥٠ میلیون متر مکعب  به ٥٠٠ میلیون متر مکعب برسد آنگاه به همان نسبت توزیع می‌شود.

این مسئول برداشت آب از دریای عمان با تخصیص سالانه 250 میلیون مترمکعبی را چهارمین راهکار تأمین آب مورد نیاز استان یزد دانست و بیان کرد:‌ عملیات اجرایی این طرح مستلزم ایجاد و تقویت زیرساخت های لازم در استان های خراسان و سیستان بلوچستان است.

وی در پایان با بیان این‌که تأمین آب یزد از دریای عمان به حدود 40 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزی نیاز دارد، افزود: آب انتقالی از دریای عمان صنعتی و کشاورزی است به همین منظور تأمین اعتبار لازم برای انجام این طرح مستلزم همکاری و مشارکت مستمر حوزه کشاورزی و صنعتی استان است.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.