Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 12147
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 14 فوریه 2021 - 10:02 |
س از عادی‌انگاری‌ها در موضوع کرونا در هفته‌های اخیر، از چند روز پیش شاهد خیز مجدد این بیماری و آغاز پیک چهارم کرونا در کشور هستیم.

هشدار؛ آغاز موج چهارم کرونا با ادامه عادی‌انگاری‌ها/ خیز بسیار سهمگینی در راه است؟

با توجه به درگیری کل دنیا با کووید ۱۹ و آمار بسیار زیاد مرگ و میر در کشور‌های اروپایی به ویژه آمریکا، در کشور ایران با راهکار‌های مسئولان و همکاری‌های مردم همواره شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر و در نتیجه کنترل چشمگیر بیماری، در سطح جهان بوده ایم. چند هفته اخیر، کاهش […]

هشدار؛ آغاز موج چهارم کرونا با ادامه عادی‌انگاری‌ها/ خیز بسیار سهمگینی در راه است؟

با توجه به درگیری کل دنیا با کووید ۱۹ و آمار بسیار زیاد مرگ و میر در کشور‌های اروپایی به ویژه آمریکا، در کشور ایران با راهکار‌های مسئولان و همکاری‌های مردم همواره شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر و در نتیجه کنترل چشمگیر بیماری، در سطح جهان بوده ایم.

چند هفته اخیر، کاهش چشمگیر شهر‌های قرمز و نارنجی و افزایش شهر‌های زرد و آبی باعث خوشحالی مردم و مسئولان شده بود. همچنین با آغاز واکسیناسیون روسی، امید و انگیزه‌ای در بین مردم ایجاد شد که علاوه بر بُعد مثبتش، بعد منفی هم داشت و آن ساده انگاری و کاهلی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بود که نتیجه اش خیز مجدد کووید ۱۹ در سطح کشور شد.

وقتی از ساده انگاری سخن می گوییم منظور ما، سهل انگاری در رعایت موازین بهداشتی است یعنی مردم با توجه به تاکید مسئولان مبنی بر رعایت اصول بهداشتی از جمله مداومت بر استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از برپایی مهمانی و دورهمی، با توجه به بازگشایی تالارها و کم رنگ شدن محدودیت ها ، زندگی عادی را از سر نگیرند و فراموش نکنند که در صورت ساده انگاری با موج چهارم مواجه خواهیم شد که موج سنگین تری است و مدیریت و کنترل آن بسیار سخت‌تر خواهد بود .

با توجه به مشاهده چند مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور و به قدرت سرایت پذیری بسیار بالای این ویروس، هرگونه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، می تواند در افزایش تعداد مبتلایان و افزایش آمار مرگ و میر موثر باشد. به طور کلی هر کدام از ما اگر خودمان را مسئول سلامتی و جان کادر درمان و هموطنانمان بدانیم؛ تا انتهای پروسه واکسیناسیون، به هیچ وجه در انجام دستورالعمل‌ها تعلل نمی‌کنیم .

پیش‌بینی وزیر بهداشت برای ورود به خیز بسیار سهمگین کرونا در کشور

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: باوجود اینکه انگلیسی‌ها گفتند که ٣٠ تا ٧٠ درصد قدرت سرایت بالاتر رفته است اما من معتقدم که قدرت سرایت و مرگ و میر این ویروس بیش از آن چیزی است که اعلام شده است. تمام تلاش ما این بود که مرز‌ها را به دقت رصد کنیم.

نمکی افزود: گزارش دو روز پیش مرگ خانمی در خیابان وحدت اسلامی و یک نفر در آبیک را دریافت کردم و این ٢ مورد اثبات کرد که ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور چرخیده است و این زنگ خطری جدی برای مدیریت کروناست که در کشور آغاز شده است؛ براین اساس شاید سخت‌ترین ایام مدیریتی ما در زمینه کرونا شروع شده است و پیش‌بینی من ورود به یک خیز بسیار بسیار سهمگین در روزهای آینده است که همه ما را گرفتار خواهد کرد.

 

۹ شهر استان خوزستان به وضعیت قرمز در آمدند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  با بیان اینکه، ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم، اظهار کرد: در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است. اکنون در خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را داریم و نیازمند آن هستیم تا همه مردم و مسئولان در این استان بیشتر مراقبت کنند تا جلوی خیز بیماری را بگیریم. آژیر قرمز در شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر به صدا درآمده است و با روند افزایشی بیماری مواجه بوده ایم. مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا بتوانیم این خیز بیماری را کنترل کنیم.

او گفته است: متاسفانه امروز با توجه به وضعیت قرمز ۹ شهر استان خوزستان، به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، با افزایش آمار مبتلایان در این استان مواجه هستیم و مردم باید تمام سعی خود را به کار بگیرند تا از انتشار بیماری به شهرستان‌ها و استان‌های مجاور جلوگیری شود.

مردم با رعایت دستورالعمل‌ها حافظ سلامت خود و جامعه باشند

علی قمیشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول و عضو هیئت علمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از ۲۰ روز پیش، موارد ابتلا و مرگ و میر در سطح استان، با روند افزایشی با شیب ملایم، آغاز شده است و دلیل آن هم کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم به دلیل باز شدن تالار‌ها و برگزاری مراسم جشن و عزا و کاهش محدودیت‌ها در سطح شهر است.

 

او افزود: ما در سطح استان و برخی از شهرستان‌ها شاهد کاهش ۶۰ درصدی استفاده مردم از ماسک بودیم که این مورد یکی از مهمترین علل افزایش تعداد مبتلایان و قرمز شدن برخی از شهر‌های استان خوزستان است.

قمیشی ادامه داد: تا زمانی که امکان واکسیناسیون عمومی برای مردم در ماه‌های آینده وجود داشته باشد، لازم است که مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حافظ سلامت خود و جامعه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مردم باید توجه داشته باشند که تنها رعایت فاصله گذاری در بیرون از منزل، کافی نیست و حتی با وجود ماسک هم باید از برپایی مراسم ازدواج و عزاداری و دورهمی‌های خانوادگی و به طور کلی برگزاری هر نوع تجمع غیر ضروری، خودداری کرد.

این در حالی است که مسئولان استان خوزستان، از کاهش ۶۰ درصدی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به ویژه عدم استفاده از ماسک در چندروزه گذشته توسط ساکنان برخی از شهرستان‌های این استان خبر دادند، همچنین بازگشایی تالار‌ها و برگزاری جشن‌های تولد و عروسی و مراسم عزاداری نیز که عامل اصلی ایجاد تجمع و ازدحام و در نتیجه، سرایت سریع ویروس است، خبر داده اند.

تا پایان واکسیناسیون صبوری پیشه کنیم

حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همه گیری کووید ۱۹، ناشی از مواجهه با افراد مبتلا و مشکوک به بیماری است، هرچه میزان مواجهه بیشتر باشد، طبیعتا میزان بستری و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

او گفت: در استان خوزستان با توجه به کم توجهی به دستورالعمل‌ها و ساده انگاری شرایط و تشکیل برخی از مراسم‌های اداری، عزاداری و عروسی و مراسم غیر ضروری به ویژه در شادگان و آبادان، یکی از دلایل گسترش همه گیری بوده است. از طرفی هم وجود بازار‌های غیررسمی حاشیه‌ای در شهر‌ها که کنترل و نظارتی روی آن‌ها نیست، باعث ایجاد تراکم جمعیت و تجمع غیرضروری افراد می‌شود و در نتیجه احتمال انتقال ویروس را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

سوری گفت: با بازدید فوری که توسط کمیته واکنش سریع کووید ۱۹ با حضور مقامات محلی در مرکز استان و شهرستان‌هایی که آلودگی در آن‌ها بیشتر بود، شکل گرفت، اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم اثراتش را در آینده‌ای نزدیک ببینیم و شاهد تاثیرش بر کنترل اپیدمی و مهار خیزش باشیم.

افزود: ما هنوز نتوانسته ایم به صورت کامل، همه گیری را کنترل کنیم و در حالیکه از آذر ماه اقدام به شروع کاهش روند پیامد‌های اپیدمی مثل بستری و مرگ و میر کرده ایم، همچنان موفق به مهار کامل این بیماری نبوده ایم.

او گفت: ساده انگاری و بی توجهی به هشدار‌های مسئولان بهداشت، باعث بازگشت به شرایط قبل از آذرماه می‌شود. تنها راهکار مقابله کامل با این ویروس، رعایت موازین بهداشتی و تلاش در راستای پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان است.

 

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ یادآوری کرد: در آستانه عید نوروز هستیم، اما اصلا در شرایطی نیستیم که بازار خرید‌های نوروزی را داغ کنیم و با تجمع و ایجاد شلوغی، عید هموطنان و کادر درمانمان را به عزا تبدیل کنیم و با توجه به آغاز واکسیناسیون، باید علاوه بر امیدواری، تا پایان واکسیناسیون صبوری پیشه کنیم تا عید سال آینده طبق سال‌های قبل، به خوبی و شادی برگزار شود.

کم شدن موارد بیماری به معنی تمام شدن کرونا نیست

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:کم شدن موارد بیماری به معنی تمام شدن کرونا نیست و در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی، شاهد موج چهارم بیماری خواهیم بود. این افزایش آمار می‌تواند پیش درآمدی برای این خیز جدید باشد.

او گفت: اگر رفت و آمد به شهرای قرمز محدود نشود و رفت و آمد‌ها کنترل نشود، ممکن است که استان‌های مجاور هم آلوده شوند و شهر‌های قرمز هر لحظه روند افزایشی داشته باشند.

او ادامه داد: رعایت دستورالعمل‌ها هیچ فرقی نسبت به قبل نداشته است و باید مثل قبل با همان حساسیت رعایت کرد. باید توجه داشت، رعایت موازین بهداشتی، در برابر کرونای جدید یا انگلیسی با کرونای قدیمی یا چینی هیچ تفاوتی ندارد.

مردانی افزود: همچنان بهترین راهکار پیشگیری از کرونا، رعایت پدستورالعمل‌های بهداشتی، چه فردی و چه اجتماعی است. با توجه به ایام عید و تعطیلات، باید سفر‌ها و دورهمی‌ها همچنان مثل قبل محدود و از انجامش خودداری شود. امسال هم ناچاریم مثل پارسال، نوروز متفاوتی را پشت سر بگذاریم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.