۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 4799
  پرینتخانه » آسیا،خاورمیانه تاریخ انتشار : 07 آگوست 2019 - 13:54 |

هشدار نسبت به طرح امارات برای تسلط بر استان عدن

هشدار نسبت به طرح امارات برای تسلط بر استان عدن چند منبع آگاه نسبت به وجود طرحی اماراتی برای تسلط شورای انتقالی جنوب یمن، مورد حمایت ابوظبی بر عدن، پایتخت نیروهای فراری دولت مستعفی این کشور هشدار دادند. به گزارش مشهدنیوز،چند منبع در دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار کردند که حامیان شورای […]

هشدار نسبت به طرح امارات برای تسلط بر استان عدن

هشدار نسبت به طرح امارات برای تسلط بر استان عدن

چند منبع آگاه نسبت به وجود طرحی اماراتی برای تسلط شورای انتقالی جنوب یمن، مورد حمایت ابوظبی بر عدن، پایتخت نیروهای فراری دولت مستعفی این کشور هشدار دادند.

به گزارش مشهدنیوز،چند منبع در دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار کردند که حامیان شورای انتقالی جنوب یمن همزمان با تحرکات نیروهای موسوم به “کمربند امنیتی”، مورد حمایت امارات به منظور آمادگی برای یورش به قصر المعاشیق، کاخ ریاست جمهوری و تسلط بر نهادهای دولتی بیانیه‌ای را در عدن، پایتخت نیروهای فراری عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی این کشور توزیع کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: “دولت (مستعفی) باید هرچه سریعتر عدن و تمامی شهرهای جنوبی را ترک کرده و اراضی آن را از تمامی یگان‌های نظامی خالی کند و آنها را به جبهه‌های جنگ با حوثی‌ها در شمال اعزام کند. از منصور هادی و برادران در ائتلاف عربی می‌خواهیم که تمامی قدرت‌ها در اراضی جنوبی را به شکلی مسالمت آمیز منتقل کنند و این امکان را برای اهالی جنوب مهیا کنند تا اراضی و منابع‌شان را مدیریت کنند”.

طرحی برای آشوب

الجزیره اطلاعاتی درباره این طرح احتمالی دریافت کرده است که احتمال داده می‌شود هانی بن بریک، از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن و نزدیک به محمد بن زاید، ولیعهد امارات این طرح را برای ایجاد آشوب ظهر امروز (چهارشنبه) در عدن در جریان تشییع جنازه منیر الیافعی، فرمانده تیپ اول نیروهای “کمربند امنیتی” هدایت کند.

طبق این گزارش، از جمله تمهیدات برنامه‌ریزی شده برای اجرای این طرح؛ انتخاب یک قبر نزدیک به قصر المعاشیق و آغاز هدف قرار دادن نیروهای گارد ریاست جمهوری مستعفی یمن توسط تک‌تیراندازان در جریان مراسم تشییع جنازه است تا با این اقدام و در صورت بروز هرگونه واکنشی مسؤولیت حمله به حاضران در این مراسم را بر گردن این نیروها بیندازند.

این اقدام با رسانه‌ای کردن این حمله و اعزام نیروهای مسلح قبایل منطقه “یافع” به همراه نیروهایی از کمربند امنیتی برای مداخله به بهانه فیصله دادن به درگیری‌ها همراه است اما هدف اصلی این نیروها تحرک به سمت مقرها و مؤسسات دولتی و منازل مسکونی دولت مستعفی یمن است.

هانی بن بریک پیشتر نیز دولت مستعفی را به اخراج از یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر عدن تهدید کرده بود و ابو همام الیافعی، فرمانده گروه موسوم به “مقاومت جنوب” نیز به دولت مستعفی ۷۲ ساعت فرصت داد تا اراضی جنوب یمن را ترک کند و در حضور حامیان شورای انتقالی جنوب تهدید کرد که هرگونه اعتراض به خواسته‌های اهالی جنوب با زور مواجه خواهد شد.

آمادگی‌های دو طرف

درست زمانی که حامیان شورای انتقالی جنوب یمن به همراه بن بریک سه شنبه به خیابان‌های عدن آمدند و نیروهای آنها در نزدیکی قصر المعاشیق مستقر شدند، چند ساعت پس از ورود تجهیزات عربستان به عدن استقرار نیروهای وابسته به دولت مستعفی و تیپ‌های گارد ریاست‌جمهوری نیز آغاز شد.

در همین راستا، منابع دولت مستعفی یمن گفتند که عربستان پس از اطلاع از طرح مذکور و برای آرام کردن اوضاع شهر عدن، توقف شورای انتقالی و پر کردن شکاف ایجاد شده در پی خروج بدون هماهنگی امارات با عربستان و دولت مستعفی یمن به این مسأله ورود کرد.

طبق گفته منابع مذکور، عربستان پس از اقدام یکجانبه امارات و توصیه به حامیانش برای استفاده از خشم مردمی پس از کشتن نیروهای کمربند امنیتی، تصمیم به مقابله با حامیان ابوظبی گرفته است.

نکته قابل توجه در این باره، ناپدید شدن عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب و رضایت وی از دیدار با مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن در ابوظبی و عدم حضور اعضای دیگر این شورا است.

در همین راستا، تحلیلگران به الجزیره گفتند، قرار گرفتن بن بریک در رأس این مسأله این احتمال را ایجاد می‌کند که این اقدامات در راستای واکنش وی به موضع عربستان باشد که استقرار در عدن را آغاز کرده است. همچنین این اقدامات می‌توانند در راستای واکنش وی به افزایش درخواست‌ها برای محاکمه بریک پس از انتشار گزارش‌های حقوقی مبنی بر دست داشتن او در ترور روحانیون و شخصیت‌های اجتماعی عدن باشد.

اما عبد الرقیب الهیدانی، فعال و روزنامه نگار در جنوب یمن معتقد است که نیروهای کمربند امنیتی و نخبگان نظامی وابسته به امارات در مقابل دو گزینه قرار گرفته‌اند؛ یا تسلط و یا شکست.

وی افزود: تسلط در حضرموت و شبوة موفقیت آمیز بوده و عملیات شکست نیز در عدن و أبین آغاز شده است. جنوب یمن در حال حاضر در مرحله دریافت و تحویل و انتقال مدیریت آن از ابوظبی به ریاض است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.