Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 1572
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصاد کلان, دولت, ویژه تاریخ انتشار : 26 دسامبر 2018 - 8:46 |

همه نگاه‌ها به رییس‌جمهور

ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ از سوی رییس جمهوری به مجلس و استخراج بخش‌های مختلف آن : به گزارش مشهدنیوز، لایحه‌ بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال آینده که قرار بود ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه شود، سرانجام بعد از انجام اصلاحاتی به ویژه در هزینه‌ها امروز سه‌شنبه از سوی رئیس جمهوری به مجلس […]

همه نگاه‌ها به رییس‌جمهور

ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ از سوی رییس جمهوری به مجلس و استخراج بخش‌های مختلف آن :

به گزارش مشهدنیوز، لایحه‌ بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال آینده که قرار بود ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه شود، سرانجام بعد از انجام اصلاحاتی به ویژه در هزینه‌ها امروز سه‌شنبه از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد.

بر این اساس دولت مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد. منابع عمومی دولت شامل درآمدها با ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای(نفت و فرآورده‌های آن) ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری‌ دارایی‌های مالی با ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

آنچه که دولت برای منابع شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و آنها پیش‌بینی کرده، بودجه‌ای حدود ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان است که با مجموع بودجه عمومی سقف بودجه کل کشور را به ۱۷۰۲ هزار میلیارد تومان می‌رساند. در مقابل مصارف دولت نیز شامل مصارف عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها می‌شود که در بخش مصارف عمومی هزینه‌های دولت حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، بودجه‌های عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی با ۲۵ هزار میلیارد تومان است که مصارف عمومی را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. مصارف شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها نیز ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مجموع کل مصارف بودجه کشور را به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسانده و کل بودجه در بخش درآمد و هزینه در این رقم تراز می‌شود.

مهم‌ترین خبرهای بودجه‌ای

بر این اساس وام ازدواج جوانان در بودجه سال ۱۳۹۸ همان ۱۵ میلیون تومان باقی ماند و نسبت به امسال تفاوتی نداشت. همچینن در سال آینده نیز مانند امسال حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی در نظر گرفته شده که در این حالت در هر ماه حدود ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌توانند یارانه دریافت کنند. حقوق کارکنان دولت در سال آینده تا سقف دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه معاف از مالیات خواهد بود. درآمدهای مالیاتی نیز نسبت به امسال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. برای سال آینده عوارض خروج از مرزهای کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و  برای عوارض خروج زائرین حج تمتع و عمره نیز ۱۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

هشدار جدی به صادرکنندگان

بر اساس لایحه بودجه سال آینده هرگونه معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، محصولات بخش کشاورزی و مواد خام در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانده نشود، ملغی خواهد بود.

تعارفات مالیاتی را کنار بگذاریم

لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در حالی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که در آن سهم مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی هم مشخص شده است. بر این اساس نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز که در ماه‌های گذشته شایعاتی که پیرامون معاف بودن از پرداخت مالیات در مورد آنها وجود داشت، به پرداخت ۱۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان مکلف شده‌اند.

در همین رابطه پدرام سلطانی – نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران – با اشاره بودجه ۹۸، گفت: دولت و حاکمیت باید تعارفات مالیاتی را کنار بگذارند. هم‌چنین در این راستا باید معافیت‌های بی‌حد و اندازه مالیاتی به یکسری از دستگاه‌ها را حذف کند.

بازار ارز دوباره شلوغ شد

بازار ارز امروز با افزایش قیمت‌ها همراه بود و با وجود حضور کم‌رنگ دلالان در این بازار، مردم برای خرید ارز در مقابل صرافی‌های دولتی صف کشیده بودند.

امروز قیمت هر دلار آمریکا در صرافی بانک ملی از حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در صبح آغاز شد و در نهایت در ساعات پایانی روز افزایش یافت، به طوریکه تا زمان انتشار این گزارش، قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. نرخ خرید و فروش دلار در صرافی‌های آزاد اندکی بالاتر از صرافی ملی و بازار آزاد نیز کمی بالاتر از صرافی‌ها بود.

مخالفت جهرمی با بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام

اخیراً نامه‌ای درباره محدودسازی برای اینستاگرام منتشر شد که امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که طبق نظر متخصصان بخش ارتباطات، ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره ارایه بسته‌های اینترنت بدون امکان دسترسی به اینستاگرام بی‌فایده است.

صدور مجوز واردات دام زنده

در چند وقت اخیر شرایط بازار گوشت گرم قرمز به‌گونه‌ای رقم خورد که بازار را با کمبود عرضه مواجه کرد و دلیل اصلی این موضوع، قاچاق بی‌رویه دام زنده از کشور اعلام شد. در همین رابطه رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از واردات دام زنده به کشور خبر داد و گفت که مجوزها صادر و اقدامات اولیه برای واردات دام زنده انجام شده است.

مرغ از قفس نپرید!

اجرای طرح عرضه گوشت برزیلی، مرغ منجمد و تخم مرغ دولتی از امروز  عاملی شده است که قیمت مرغ تازه کیلویی ۷۰۰ تا هزار تومان کاهش یابد. این اقدام در حالی صورت گرفته است که قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ طی چند روز گذشته، روند صعودی به خود گرفته و کار را به جایی رساند که حتی مرغ و تخم مرغ رفته رفته از سبد برخی خانواده‌ها در حال‌ خروج بود.

ترامپ به سیم آخر زد

رییس جمهور آمریکا در انتقادی بی سابقه، بانک مرکزی این کشور را تنها مشکل اقتصاد آمریکا خواند! صحبت‌های ترامپ را اینجا بخوانید.

مهم‌ترین مشکلات اقتصادی ایران از دید اروپایی‌ها

خبرگزاری فرانسه در گزارشی، بخش بانکی، بحران ارزی و کنترل دولتی را مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران خواند. تحلیل این خبرگزاری از اوضاع اقتصادی ایران را می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.