Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 1880
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تیتر یک, علم و فناوری تاریخ انتشار : 01 ژانویه 2019 - 10:04 |
پایان تست سازگاری ماهواره امیرکبیر تا اواخرهفته آینده/قرارگرفتن "پیام" در مدار با لانچر "سیمرغ"

پایان تست سازگاری ماهواره امیرکبیر تا اواخرهفته آینده/قرارگرفتن “پیام” در مدار با لانچر “سیمرغ”

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز اجرای تست‌های ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: این تست‌ها تا اواخر هفته آینده به پایان خواهد رسید. به گزارش مشهدنیوز، دکتر حسین صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انجام تست سازگاری ماهواره پیام در پژوهشگاه فضایی ایران افزود: ماهواره “پیام” در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته […]

پایان تست سازگاری ماهواره امیرکبیر تا اواخرهفته آینده/قرارگرفتن “پیام” در مدار با لانچر “سیمرغ”

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز اجرای تست‌های ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: این تست‌ها تا اواخر هفته آینده به پایان خواهد رسید.

به گزارش مشهدنیوز، دکتر حسین صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انجام تست سازگاری ماهواره پیام در پژوهشگاه فضایی ایران افزود: ماهواره “پیام” در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده و به منظور انجام تست‌های مرتبط به این پژوهشگاه تحویل داده شده است.

وی ماهواره پیام را ماهواره‌ای سنجشی دانست که به همت اساتید و محققان دانشگاه امیرکبیر اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: رزولوشن (دقت) تصاویر ۴۰ متر و عمر ماهواره پیام در نظر گرفته شده و قرار است به مدت ۲ سال در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرد.

صمیمی، ماموریت اصلی این ماهواره را تصویربرداری از سطح زمین عنوان کرد و یادآور شد: برای این ماهواره همچنین ماموریت‌های دیگری چون ذخیره و ارسال اطلاعات و محموله تشعشعات برای اندازه گیری تشعشعات فضایی پیش‌بینی شده است.

رییس پژوهشگاه فضایی از آغاز انجام تست بر روی ماهواره پیام خبر داد و خاطر نشان کرد: تا اواخر هفته آینده این تست‌ها به پایان می‌رسد.

جزئیات ماهواره سنجشی امیرکبیر

به گزارش مشهدنیوز، دکترسید مصطفی صفوی همامی، مجری طرح و دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند طراحی و ساخت ماهواره پیام در این دانشگاه افزود: سازمان فضایی ایران بعد از تاسیس با تعدادی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور قراردادهایی برای طراحی و ساخت ماهواره منعقد کرد که یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

وی با بیان اینکه در این راستا طراحی و ساخت ماهواره پیام در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: این ماهواره در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین با وزن حدود ۱۰۰ کیلوگرم و با زاویه تمایل (Incleination) ۵۵ درجه در مدار قرار می‌گیرد.

صفوی با بیان اینکه این مشخصات به نحوی طراحی شده است که بتوان این ماهواره را با پرتابگر داخلی به فضا پرتاب کرد، خاطرنشان کرد: زیر سیستم‌هایی که در دانشکده‌های مختلف دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شده، مطابق استانداردهای اروپایی ECSS است که یک استاندارد شناخته شده در حوزه ماهواره‌ها و فعالیت‌های فضایی است.

وی با بیان این‌که در ساخت این ماهواره محققانی از ۴ دانشکده مهندسی هوافضا، مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک مشارکت داشتند، اظهار کرد: پروژه ماهواره به معنای واقعی حوزه‌ای بین رشته‌ای است که با دیسیپلین‌های مختلف، تجمیع و ماحصل فعالیت آنها ساخت ماهواره کاربردی می‌شود.

مجری طرح عمر مفید این ماهواره را ۲ تا ۳ سال ذکر کرد و ادامه داد: عمر ماهواره پیام نسبت به سایر ماهواره‌هایی که تاکنون در کشور ساخته شده، بیشتر است؛ ضمن آنکه ارتفاع آن ۵۰۰ کیلومتر است و هیچ کدام از ماهواره‌های قبلی در این ارتفاع قرار نداشتند.

صفوی با تاکید بر اینکه این ماهواره با پرتابگر داخلی در مدار قرار می‌گیرد، افزود: پرتابگر داخلی این ماهواره، “سیمرغ” است که مشخصات فنی آن به نحوی است که بتواند ماهواره وزن ۱۰۰ کیلوگرمی پیام را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و با زاویه تمایل ۵۵ درجه قرار دهد.

ماهواره پیام امیرکبیر که با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد

وی با بیان اینکه پروژه ماهواره پیام اولین پروژه فضایی دانشگاه امیرکبیر به شمار می‌رود، گفت: علاوه بر آن ۵ زیر سیستم ماهواره ناهید ۱ از سوی پژوهشگاه فضایی ایران به این دانشگاه واگذار شده است. این ۵ زیر سیستم جزو مهمترین زیر سیستم‌های ماهواره‌ای است که با موفقیت انجام دادیم.

صفوی همچنین از واگذاری ساخت پلت فرم ماهواره‌ای به نام IB۷۰ (ایران باس ۷۰) به این دانشگاه از سوی مرکز ملی فضایی خبر داد و اظهار کرد: پلت فرم ایران باس به معنی پلت فرم ماهواره‌ای با وزن ۷۰ کیلوگرم است. این پروژه به طور مشترک به دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیر واگذار شده است و تیم‌های مهندسی سیستم و تیم طراحی در دو دانشگاه کار را آغاز کرده‌اند و گزارش فازهای اولیه آن به مرکز ملی فضایی برای ارزیابی ارائه شده و بعد از تایید مطالعات فازهای بعدی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت این طرح، توضیح داد: در دنیا به دلیل آنکه ماهواره‌های خیلی متنوع و با مشخصات پراکنده ساخته نشود، به صورت باس (پلت فرم) مشترک ساخته می‌شود و بعد متناسب با نوع کاربرد ماهواره‌ها، تنها محموله کاربردی آنها تعویض می‌شود.

به گزارش مشهدنیوز، ماهواره پیام امیرکبیر از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی ایران است که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری، طراحی و ساخته شده است. وزن این ماهواره ۱۰۰ کیلوگرم است و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار خواهد گرفت.

ماهواره پیام امیرکبیر سه مأموریت “تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک به زمان‌واقعی و ذخیره- ارسال)”، “ذخیره و ارسال پیام (S&F)” و “اندازه‌گیری تشعشعات فضایی” تعیین شده است.

ایستگاه‌های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل “مرکز ماهدشت” و “ایستگاه زمینی قشم” خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده‌های تله‌متری از ماهواره را خواهند داشت. همچنین مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.