۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Wednesday, 24 April , 2024
شناسه خبر : 11622
  پرینتخانه » آخرین اخبار, خاورمیانه, سیاست خارجی تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2020 - 8:31 |

پیام به تهران: گسیل بمب‌افکن‌های B-52 به خاورمیانه

ارتش ایالت متحده روز شنبه بمب‌افکن‌های B-52 خود را به خاورمیانه اعزام کرد، آن هم تنها چند روز پس از اعلام دولت ترامپ مبنی بر خروج بخشی از نیروهای نظامی‌اش از افغانستان و عراق. فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت: “خدمه هوایی 》استراتوفُرترِس*《 [نام رسمی B-52] مدت کوتاهی پیش از فرمان حرکت، از ماموریت خود آگاه […]

پیام به تهران: گسیل بمب‌افکن‌های B-52 به خاورمیانه

ارتش ایالت متحده روز شنبه بمب‌افکن‌های B-52 خود را به خاورمیانه اعزام کرد، آن هم تنها چند روز پس از اعلام دولت ترامپ مبنی بر خروج بخشی از نیروهای نظامی‌اش از افغانستان و عراق.
فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت: “خدمه هوایی 》استراتوفُرترِس*《 [نام رسمی B-52] مدت کوتاهی پیش از فرمان حرکت، از ماموریت خود آگاه شدند و بلافاصله جابجایی را آغاز کردند تا به عنوان اهرمی بازدارنده از درگیری‌ها جلوگیری کنند و برای شرکا و هم‌پیمانان ایالات متحده اطمینان خاطر ایجاد نمایند.”
سپهبد گرگ گیلوت (Greg Guillot)، از فرماندهان نیروی هوایی ایالات متحده گفت: “توان جابجایی سریع به/از و حوالی صحنه نبرد، جهت تسخیر، حفظ مالکیت و یا گسیل نیروی آغازگر، در بازدارندگی از درگیری‌های احتمالی، کلیدی است. این ماموریت‌ها به خدمه هوایی بمب‌افکن‌ها کمک می‌کند تا با محدوده هوایی، فرماندهی و کارکردهای کنترلی منطقه آشنا شوند، و به آنها اجازه می‌دهد با پایگاه‌ها و نیروهای ایالات متحده و شرکایش یکپارچه و همسو عمل کنند و بدین ترتیب آمادگی کلی این نیروهای ترکیبی بالاتر خواهد رفت.”
وزیر دفاع جدید پرزیدنت ترامپ، کریستوفر میلر روز سه‌شنبه از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق تا پانزدهم ژانویه سال آینده خبر داد؛ وی گفت از نیروهای حاضر در هر یک از این دو کشور ۲۵۰۰نفر کاسته خواهد شد. هم‌اکنون شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴۵۰۰ و در عراق به ۳۰۰۰ نیز نمی‌رسد.
میلر سه‌شنبه گفت: “در سایه ایثارگری‌های جانانه سربازان‌مان، و با فروتنی و سپاسگزاری بسیار در برابر کسانی که پیش از ما در این جایگاه بوده‌اند، رسما اعلام می‌کنم که اوامر پرزیدنت ترامپ را در ادامه بازگردانی نیروها از این دو کشور به موقع اجرا خواهیم گذاشت. این کاهش شمار نظامیان، در راستای طرح‌های از پیش‌ تعیین‌شده و اهداف راهبردی ماست که مورد تایید مردم آمریکا نیز هست، و به معنای تغییر سیاست‌ها یا اهداف ما نیست.”
وزیر امورخارجه، مایک پمپئو روز شنبه در دوحه قطر حضور داشت تا در مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان شرکت کند. این شاید آخرین دور از این مذاکرات باشد که وی در آن حاضر است.
امسال خشونت‌ها در افغانستان رشد داشته، همچنانکه تنها چند ساعت پیش از آغاز گفتگوهای صلح نیز در پی برخورد خمپاره به مناطق مسکونی کابل هشت نفر کشته شدند.
هنوز مشخص نیست بمب‌افکن‌های B-52H در روز شنبه به کجای خاورمیانه رفته‌اند، ولی نقطه آغاز حرکت آنها پایگاه هوایی مینوت(Minot)، در داکوتای شمالی بوده است.
این پایگاه هوایی، تنها پایگاهی در ایالات متحده است که هم موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای را در سیلوهای زیرزمینی خود جای داده است، و هم ناوگانی از بمب‌افکن‌هایی که توان حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارند.
اعزام B-52 به خاورمیانه در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در ژانویه سال جاری میلادی، پس از اینکه ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی در حمله پهپادی ستاد فرماندهی مشترک عملیات ویژه ایالات متحده کشته شد، شش بمب‌افکن B-52 به جزیره دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند گسیل شدند.

برگردان: شاهین طاقتی

*Stratofortress
پایان پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.