۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 8358
  پرینتخانه » سینما تاریخ انتشار : 09 فوریه 2020 - 20:42 |

گرد و خاک شهاب حسینی در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

گرد و خاک شهاب حسینی در نشست خبری جشنواره فیلم فجر هر چه به روزهای پایانی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم تب و تاب رقابت میان فیلم‌ها باید بیشتر شود، اما آنچه هر شب تنور جشنواره را داغ و داغ‌تر می‌کند حاشیه‌ها و انتقادهای تند سینماگرانی است که جور روزها و فیلم‌های کسل کننده […]

گرد و خاک شهاب حسینی در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

هر چه به روزهای پایانی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم تب و تاب رقابت میان فیلم‌ها باید بیشتر شود، اما آنچه هر شب تنور جشنواره را داغ و داغ‌تر می‌کند حاشیه‌ها و انتقادهای تند سینماگرانی است که جور روزها و فیلم‌های کسل کننده را هم می‌کشند.

به گزارش مشهدنیوز، هشتمین روز جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۳:۳۰ روز ۱۹ بهمن ماه با اکران فیلم «تعارض» در سینمای رسانه‌ها آغاز شد و ساعت ۱:۳۰ بامداد ۲۰ بهمن با نمایش فیلم «شین» و نشستی ‌جنجالی‌ و انتقادهای تند و همراه با عصبانیت شهاب حسینی در دفاع از عقاید و اظهارات چند وقت قبلش، به پایان رسید.

در این روز سه فیلم «تعارض» به کارگردانی محمد حسین لطفی، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی و «من می‌ترسم» به کارگردانی بهنام بهزادی برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد که هیچکدام نتوانستند رضایت حداکثری تماشاگران خود را به دست آورند. البته در روز هشتم جشنواره به جز فیلم‌های اشاره شده یک فیلم هم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد که بیش از هر چیز به نظر می رسید بهانه‌ای باشد برای حضور شهاب حسینی در جشنواره تا در نشستی به صحبت کردن بپردازد؛ مسئله‌ای که خود او هم آن را به نحوی تایید کرد.
فیلم «شین» به کارگردانی میثم کزازی به باور بیشتر مخاطبان اثری در ژانر وحشت است و به عنوان تجربه اول یک کارگردان جوان موفق از آب در آمده بود اما همین تک اکرانش در سینمای رسانه‌ها زیر سایه حضور شهاب حسینی قرار گرفت که‌ در آن هم بازی کرده و هم تهیه کنندگی فیلم را برعهده دارد.
این فیلم در آخرین سانس شب گذشته در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد که برای اولین بار در این دوره به کارگردان و تهیه کننده اثر اجازه خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن داده شد.
شهاب حسینی که چند روز قبل برای فیلم «آن شب» نتوانسته بود به نشست مطبوعاتی فیلم‌اش بیاید برای این فیلم خود را به تهران رساند و در سالن شماره ۹ پردیس که تعداد زیادی از وابستگان و خانواده عوامل و طرفداران حسینی در آن حضور داشتند، به تماشای فیلمش نشست. جمع زیادی از علاقه‌مندان به حسینی با تابلوی نقاشی از تصویر او و گل به دیدنش آمده بودند و اگرچه بسیاری از آن‌ها خواستار دیدن او و حضور در سالن نشست بودند این اجازه داده نشد.

حسینی که به همراه چند هنرمند قدیمی در عرصه بازیگری یعنی هوشنگ توکلی، آتش تقی پور و سیامک اطلسی به نشست آمده بود از همان ابتدا در پاسخ به اولین سوال درباره ساخت فیلم «شین» و حضورش در جشنواره، به صراحت اعلام کرده که این نشست چندان برای فیلم «شین» نیست و او امده تا پس از مدتی که فقط حرف یا به قول خودش فحش خورده از خود دفاع کند و حرف هایش را بزند.
در این نشست آتش تقی پور که در دو سه روز گذشته چند فیلم متوالی در جشنواره داشت، برای اولین بار به پردیس ملت آمده بود، ضمن اینکه فریده سپاه منصور همسر هوشنگ توکلی هم در میان حاضران این نشست  بود.
شهاب حسینی صحبت های خود را با کنایه‌های تند به یکی از سینماگران مطرح کشور در مخالفت با تحریم جشنواره شروع کرد و بعد از مخاطبانش گله کرد که وقتی برایشان «فسفر سوزانده تا چند خط ادبی و با توسل به اشعاری از حافظ و سعدی بنویسد» چیزی جز فحش نثارش نکردند.

در لحن و کلام حسینی مشخص بود دلخوری عمیقی بابت واکنشهای بعضی مردم نسبت به اظهارات و نامه هایش پیش از شروع جشنواره دارد که شاید به شکلی قهر خود را با آنها مطرح کرد و گفت: دیگر تعارف بین من و مخاطبم از بین رفته و حالا من لزومی نمی بینم که فراتر از توانم تواضع کنم.

او در صحبت های خود به درخواستی که برای اکران فیلم آشغال های دوست داشتنی داشته اشاره کرد و گفت: تمام تلاش من برای حفظ وحدت میان مردم و جلوگیری از نفاق و تکه تکه شدن سرزمینم است. وی اگرچه با لحنی نسبتا آرام و البته محکم و قاطع صحبت می کرد، اما در پاسخ به سوال خبرنگاری که به او گفت بعضی رفتارهای خودش باعث ایجاد شائبه می‌شود مثل آنجایی که در جشنواره فیلم “کن” حرفی از امام زمان نمیزند ولی در تهران جایزه‌اش را به امام زمان تقدیم می‌کند، عصبانی شد و دقایقی طولانی که  هر لحظه با عصبانیت بیشتری همراه بود توضیح داد، در کن از دریافت جایزه بی اطلاع بوده و اگر خبر داشت حتماً با آمادگی بیشتری می رفت. از این بابت از همکارانش گله‌مند است اما در عین حال جایی سخن از عقیده‌اش به میان آورده که ارزش آن را درک کنند.
نکته جالب توجه این نشست خواندن سوالات خبرنگاران توسط خود شهاب حسینی بود که از همان ابتدا برگه‌های سوالات را نگاه می‌کرد و شاید محتویات برخی از آن‌ها و نوع پرسش ها او را در لحظه ‌های اول کمی بیشتر به جوش آورد.
با این حال با وجود همه این حاشیه‌ها و عصبانیت حسینی نسبت به یک سوال‌، جو غالب نشست در طرفداری از او و صحبت هایش بود که در پایان دفاعیاتش مورد تشویق قرار گرفت.
بعد از تمام شدن وقت نشست او بلافاصله سالن را ترک کرد در حالیکه بسیاری از علاقه مندانش پشت در سالن و جلوی آسانسور و نیز جلوی در ورودی پردیس ملت تا مدت های طولانی منتظر حضور او بودند.
بخشی از صحبت‌های شهاب حسینی در انتقاد از یک کارگردان باسابقه در حالی مطرح شد که دیروز مسعود کیمیایی به عنوان یکی از اولین هنرمندانی که جشنواره فجر را تحریم کرده بود، تاکید کرد در جشنواره حاضر نخواهد شد ولی با این حال فیلم «خون شد» او با حمایت و مراقبت جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده در جدول نمایش جشنواره قرار دارد.
در این روز شلوغ جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به پردیس سینمایی ملت آمد و در بازدید از بخشهای مختلف پاسخگوی سوالات خبرنگاران هم شد.
او در بخشی از صحبت‌ها درباره اعتراض حاتمی کیا به اینکه فیلم “خروج” با نظر دولت و تحمل نکردن انتقاداتش از فهرست آرای مردمی خارج شده گفت که این مسئله صحت ندارد و دولت با پذیرش انتقادها خواهان خارج شدن فیلمی از جشنواره برای این گونه دلایل نبوده است.

همزمان با سیدعباس صالحی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم به پردیس ملت آمد و از همکاری این معاونت با بنیاد سینمایی فارابی برای ایجاد پلتفرم سینمای دوستدار خانواده خبر داد.
در روز هشتم جشنواره داوران بخش تجلی اراده ملی هم معرفی شدند ضمن اینکه با انتشار فهرست جدیدی از رای های مردمی جشنواره، مسئول شمارش آرای مردمی در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد که در رأی‌ها مهندسی نشده و فیلمسازان می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند با این حال هر صاحب اثری که بخواهد جزئیات بیشتری از تعداد رای‌های فیلم خود داشته باشد از ۲۸ بهمن ماه می‌تواند برای این مسئله اقدام کند.

از اتفاق‌های قابل توجه این روز جشنواره،درباره نامه‌ای از صدا و سیما برای جمع شدن برنامه‌های غیرتخصصی و خبری است  که نشان میدهد احتمالا تعداد زیادی از دارندگان کارت جشنواره امکان ورود به پردیس ملت را از امروز نباید داشته باشند. صدا و سیما حدود ۴۵۰ کارت برای شرکت در جشنواره درخواست داده بود که البته تعداد کمتری دریافت کرد ولی با این حال گویا مدیران این سازمان فقط خواهان حضور افراد برنامه‌های تخصصی سینما و بخش خبر در پردیس ملت هستند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.