Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 7151
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : 19 دسامبر 2019 - 11:25 |
معاون صندوق رفاه دانشجویان:

یک سوم منابع صندوق رفاه برگشت پذیر نیست/منابع و اعتبارات محدودتر شده است

معاون صندوق رفاه دانشجویان: یک سوم منابع صندوق رفاه برگشت پذیر نیست/منابع و اعتبارات محدودتر شده است معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه منابع و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان روز به روز محدودتر شده است، افزود: وضعیت تورم کشور و کاهش تخصیص منابع مالی از سوی دولت به دلیل […]

یک سوم منابع صندوق رفاه برگشت پذیر نیست/منابع و اعتبارات محدودتر شده است

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه منابع و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان روز به روز محدودتر شده است، افزود: وضعیت تورم کشور و کاهش تخصیص منابع مالی از سوی دولت به دلیل محدودیت‌های اعتباری پیش آمده ناشی از تحریم‌های ناعادلانه نیز به محدودیت‌های این صندوق اضافه شد و منجر به کاهش ارزش دارایی شده است.

به گزارش مشهدنیوز، علیرضا صولتی در این باره اظهار کرد: پیش‌بینی بودجه سال ۹۸ در صورتی که محقق شود ۶۴۱ میلیارد تومان برای کمک به دانشجویان مستعد کم بضاعت است که از مبلغ فوق ۲۶۱ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود.

با توجه به وضعیت تخصیص ضعیف اعتبارات عمومی بعید به نظر می‌رسد که کل مبلغ ۶۴۱ میلیارد تومانی برای کمک به دانشجویان بی بضاعت محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و به دلایلی همچون فرسایش خوابگاه‌ها، آشپزخانه دانشگاه‌ها و همچنین افزایش پذیرش دانشجو و کمبود منابع دانشگاه‌ها یک سوم منابع این صندوق به سمت کمک به تجهیز و نوسازی تخصیص داده شد که بازپرداختی ندارد و برگشت‌پذیر نیست.

صولتی با بیان اینکه منابع و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان روز به روز محدودتر شده است، افزود: وضعیت تورم کشور و کاهش تخصیص منابع مالی از سوی دولت به دلیل محدودیت‌های اعتباری پیش آمده ناشی از تحریم‌های ناعادلانه نیز به محدودیت‌های این صندوق اضافه شد و منجر به کاهش ارزش دارایی شده است.

وی با بیان اینکه بازپرداخت وامی که به برخی از دانشجویان پرداخت می‌شود ممکن است ۱۰ الی ۱۱ سال طول بکشد،تاکید کرد: این مبلغ بعد از طی این دوره طولانی بازپرداخت ارزش اولیه را ندارد به نحوی که براساس محاسبات صورت گرفته طی هر دوره بازپرداخت ۵۷ درصد ارزش واقعی پول افت خواهد کرد و این امر باعث ضعف اثر بخشی وام‌های صندوق و پاسخگو نبودن به نیازهای واقعی دانشجویان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اقداماتی که در دوره جدید تیم مدیریتی صندوق، جهت رفاه حال دانشجویان در دستور کار قرار داده شده است، گفت: در این دوره سعی شد که وابستگی صندوق از منابع دولتی برداشته شود و از ظرفیتی که از گذشته در قانون صندوق بوده اما چندان مورد توجه قرار نگرفت بیشتر و بهتر بهره‌برداری شود.

صولتی ادامه داد: ظرفیت استفاده از مشارکت‌ها، خیرین و واقفین از جمله فرصت‌هایی بوده است که در گذشته به دلیل تخصیص مناسب منابع مالی از سوی دولت کمتر به آن توجه شده و خوشبختانه طی چند ماه اخیر طرح‌های مختلفی در دست مطالعه قرار گرفته که به زودی از طریق وزیر علوم رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با کمک مردم و بخشی از دانش آموختگانی که در گذشته از خدمات صندوق استفاده کرده‌اند، می‌توان باز هم کمک‌های بیشتری به دانشگاه‌ها و به دانشجویان مستعد کم بضاعت که هدف اصلی صندوق رفاه است، ارائه شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به پیگیری مطالبات سال‌های گذشته این صندوق اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته اطلاعات وام گیرندگان از قبیل ثبت نام و آدرس دانشجویان آنگونه که باید و شاید انجام نمی‌گرفت و همه اسناد به صورت دستی نوشته می‌شد بنابریان برای وصول مطالبات مشکلاتی وجود داشت که منجر به انباشت این مطالبات شده است.

وی تصریح کرد: طی سنوات گذشته باوجود برنامه‌ریزی که برای دریافت مطالبات انجام شده بود وضعیت مطلوب است و مطالبات انباشته نداریم و تنها۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق مانده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: به منظور بهره‌مندی نسل جدید از خدمات صندوق به شدت نیازمند همراهی و همکاری دانش آموختگانی هستیم که قبلا از خدمات صندوق بهره‌مند شده‌اند،به ان ترتیب که در حال حاضر با بازپرداخت به موقع وام‌های خود ما را در جهت ایجاد عدالت بین نسلی و تامین اعتبارات لازم برای نسل‌های آینده کمک کنند تا عدالت بین نسلی ایجاد شود.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.