” ایران مشکلات داخلی خود را خود حل میکند “
در این نوع وقایع اگر تخلفی از سوی یک شهروند رخ دهد جرم انگاری وتعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار او کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان همواره توسط عالمان علم حقوق و روانشناسی انجام میگیرد و در جامعه دینی ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد توسط فقیهان واجد درجه اجتهاد انجام می شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا فرعش جای سوال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل نگردد و موجبات تنفر جامعه را پیش نیاورد.
اما با وجود همه این تفاسیر باز هم شاهد این گونه وقایع تلخ هستیم ، بنظر میرسد جای آموزش دینی ، اخلاقی و جایگاه کرامت انسانی در نیروهای پلیسی که طبق قانون این مسئولیت را بعهده دارند بسیار خالیست و به همین دلیل است که بخش بزرگی از جامعه خواهان حذف گشت ارشاد میشوند .
مرحوم حاج اسماعیل دولابی استاد اخلاق در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در مصباح الهدی ، تألیف آقای مهدی طیب گفته اند : در امر به معروف و نهی از منکر مواظب باشید با فروع دین، گردن اصول دین را نزنید، احکام شرع، فروع دین است و محبّت و ولایت خدا و اولیائش اصل دین است. به گونهای روی عمل به احکام فشار نیاورید که افراد را از خدا و دین منزجر سازید و به اصل دینشان، یعنی محبّت آنها به خدا و اهل بیت علیهم السّلام، لطمه وارد شود.
جوانان این زمان را نمیخواهد خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید.
به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایدهای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوههای خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوهها میگندد و خشک میشود و میریزد.
آیا واقعا اینچنین نگاهی در نیروهای پلیس نسبت به امر و نهی الهی وجود دارد ؟
متأسفانه هر اتفاق بدی در کشورمان رخ بدهد بسرعت دو جبهه خطرناک افراطی تشکیل میشود، یک گروه تقبیح میکند حادثه را بدون آنکه از همه ماجرا مطلع باشد و یک گروه حادثه را مردود میشمارد بدون آنکه اطلاعاتی داشته باشند ، گروه اول مخالفان خود را ماله کش نظام مینامند که از هر اشتباهی در نظام بدون دلیل دفاع میکنند و گروه دوم مخالفان خود را لاشخورهای سیاسی مینامند چرا که آنان را افرادی میدانند که از هر فرصتی برای انتقام از نظام استفاده میکنند و این جبهه بندی، شیرازه تحقیق و تفحص یک حادثه را به درگیریهای سخیف سیاسی تقلیل میدهد.
هر چند واکنش ناجا در مورد این رخداد بسیار غیرحرفه ای بود و این نشان از ضعف رسانه ای ناجا و عدم صداقت در بخشی از مسئولین آن بود ولی از طرفی هم فضای مجازی با قدرت پیگیر پرونده شد چون رسانه های دولتی موضوع را کمرنگ کردند که اتفاقا این بی توجهی و یک سویه نگری نیز اشتباه محض بود .
اما در این میان تماس رئیس جمهور، دیدار نماینده ولی فقیه در استان کردستان و ملاقات استاندار کردستان با خانواده مهسا امینی حرکتی بسیار پسندیده و لازم بود و اکنون همه چشمها به پایان تحقیقات در این خصوص است که پیگیری رئیس جمهور ، رضایت خانواده مهسا امينی و آرامش مردم ایران را در پی خواهد داشت.
اما این دعوای خانگی در خود این خانه از طریق برخورد با عوامل مرگ این دختر عزیز کرد حل شدنی است و جایی برای دخالت عناصر کثیف منافق که دستشان به خون ۱۷۰۰۰ شهید ایرانی آلوده است نمیگذارد .
نگاه حزب همت به مقوله امنیت اخلاقی برای متصدیان امر این است که اگر میخواهید کار فرهنگی کرده و ذهن مردم را تغییر دهید، بیش از آنکه به فکر دلیل و استدلال برای اقناع دیگران باشید، باید به دنبال ایجاد حس خوب و شوق و علاقه نسبت به آن امر در مردم باشید، اگر شوق و علاقه را ایجاد کردید، مردم خود به خود دلیل و منطقی برای پیروی از آن کار پیدا میکنند، اما اگر با اقدامات نسنجیده، کاری کردید که مردم حس منفی نسبت به چیزی پیدا کردند، هزار استدلال عقلانی هم برای مردم بیاورید، آن را نمیپذیرند و اقناع نمیشوند، بلکه دلایلی بر رد آن ایده یا عمل خواهند تراشید.
ما در حزب همت نظریه حس خوب و ایجاد شوق و علاقه را بشدت درک کرده ایم ، ما تحول خواهانی هستیم که قصد داریم تغییر و تحول را ابتدا از خود شروع کرده و آنگاه این شخصیت متحول شده را به جامعه معرفی کنیم . ما با نگاه به دعای تحویل سال ، از خداوند منان میخواهیم تا حال ما را به بهترین احوال تغییر دهد “حول حالنا الی احسن الحال” تا الگویی برای تحول در جامعه بشویم .
لذا تدبر در آیات الهی و حفظ کرامت انسانی از منظر شریعت را بر خود الزام میبینیم و نمونه هایی از کلام وحی را در پایان عرایضم تقدیم مینمایم تا توشه ای باشد برای نگاه به جامعه دوست داشتنی ایران اسلامی .
خداوند در انتهای آیه ۴۱ سوره زمر به حضرت رسول (ص) میفرمایند ” …. و تو مامور اجبارشان( به هدایت ) نیستی .
و یا در آیه ای دیگر میفرمایند “وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا ۚ أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ”
و اگر پروردگار تو مىخواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى به اجبار ايمان مىآوردند؛ آيا تو مىخواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟! (آیه ۹۹ سوره یونس)
دبیر کل حزب همت
سید احمد نبوی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.