۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 20923
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, جام حذفی, حوادث، انتظامی, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, محیط زیست, والیبال, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : 21 ژانویه 2023 - 12:48 |

فوتبال گریزی در سایه بی تدبیری/ کارخانه بدون تولید فوتبال ایران

هنگامی که ورزش و هنر در ذات و دورن مایه آدمی باشد، او را به سمت سویی می‌برد که سرشار از افتخار و پُر از نام و نشان گردد. علیرضا خنده رو هنرمند و پیشکسوت ورزش کاشمر از همان انسان‌هایی است که علاوه بر هنر و ورزش، بسیار خوش قلب و دوستداشتی است. در این شماره نگاهی به زندگی ورزشی و هنری وی خواهیم انداخت:
فوتبال گریزی در سایه بی تدبیری/ کارخانه بدون تولید فوتبال ایران

بیوگرافی شخصی و ورزشی
علیرضا خنده رو متولد ۲۹ تیرماه ۱۳۴۷ در خانواده ای ورزشی پا در جهان هستی نهاد. پدرش نظامی بود و ریاست پاسگاه‌های شهرستان‌های مختلف را برعهده داشته و به عنوان سواره نظام از ورزشکاران دوران خود بود. علیرضا از کلاس هفتم به سمت ورزش بسکتبال روی آورد و اولین مربی او احمد آریان‌پور بود. او با عضویت در باشگاه استقلال کاشمر بسکتبال حرفه‌ای را آغاز کرد و بعد از یک سال فعالیت در این باشگاه به عضویت تیم آموزشگاه‌های کاشمر در آمد. خنده در آن زمان جست و گریخته و به عنوان تفریح والیبال نیز بازی می‌کرد. او که والیبال را از زمین‌های خاکی به علت جذابیت‌های این رشته آغاز کرده و همچنین علاقه وافری به بسکتبال داشت، این دو رشته را تومان دنبال می‌کرد. خاطرات او در تیم منتخب کاشمر و مسابقات شب‌های مبارک ماه رمضان با پیشکسوتانی چون حسین رشادتی شنیدنی است.
بسکتبال وشروع فعالیت‌ها
خنده رو در سال اول دبیرستان به عضویت تیم منتخب آموزشگاه‌های کاشمر در آمده و به مسابقات استان اعزام شد و با بازی‌های درخشان خود با مربیگری علی سعیدی نظر مربیان منتخب استان را به خود جلب کرده و به عضویت تیم استان درآمد. خنده رو در مسابقات کشور نیز خوش درخشید و مورد تحسین مربی خود مسعود شفا قرارگرفت. او در دوران دانشجویی و با توجه به اینکه از بازیکنان قد بلند دوران خود بود در تیم منتخب دانشگاه نیز عضویت داشت.
آموزش پرورش و مربیگری
خنده رو از سال ۱۳۶۹ وارد آموزش و پرورش شد و به عنوان معلم وارد عرصه کار و فعالیت گردید. او همزمان در مسابقات کارمندان شرکت کرده و عناوین زیادی را بدست آورد. خند رو پس از اینکه دوران کوتاهی به عنوان دانشجو دردانشگاه مشغول بود و مقام دوم استان را با مربیگری شهاب شهابی بدست آورد، به عنوان مربی تیم متوسطه آموزشگاه‌های کاشمر وارد عرصه مربیگری شد و درهمان دوره عنوان دومی را در شهرستان‌های استان خراسان بزرگ در سال ۸۳ کسب کرد.
هیات بسکتبال
خنده رو به مدت پانزده سال مسئولیت هسات بسکتبال کاشمر را به عهده داشت. دوران مسئولیت او با موفقیت‌های بسیاری همراه بود. سه عنوان دومی و سه عنوان سومی و حضور در مسابقات زیر گروه کشور به عنوان نماینده استان خراسان، افتخاراتی است که خنده رو در طول دوران تصدی هیات بسکتبال بدست آورد. او در سال ۸۳ به تیم منتخب فرهنگیان خراسان در رشته والیبال و بسکتبال دعوت شد اما به علت علاقه وافر به بسکتبال در مسابقات کشوری بسکتبال شرکت کرد و برای اولین بار به جمع تیم‌های برتر کشور راه پیدا کرد.

موسیقی
خنده رو در کنار بسکتبال و والیبال، به طور جدی به موسیقی پرداخت. در حقیقت او تنها معلمی بود که موسیقی را به شکل جدی دنبال می‌کرد و در مسابقات و جشنواره‌های سرود شهرستان و استان و فعالیت چشم گیری داشت. او در سال ۷۳ مقام اول کشور را به خود اختصاص داد و بعد از آن به عنوان مسئول انجمن موسیقی کاشمر چندین جشنواره موسیقی را مدیریت کرد. خنده رو پس از کسب مدرک کارشناسی در رشته معارف اسلامی به تحصیل موسیقی روی آورد و علوم آهنگ‌سازی را در خدمت استاد دکتر کیوان علایی آموخت.

تحصیل، مربیگری، داوری
خنده رو در کنار فعالیت‌های ورزشی و هنری به کسب دانش نیز پرداخت و در رشته حقوق موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد. او در دبیرستان‌های کاشمر به عنوان معاون آموزشی مشغول خدمت شد. او که مرد سیری ناپذیری در آموختن و فعالیت بود مدرک درجه 2 داوری بسکتبال را نیز اخذ کرده و از همان سال‌های اول به عنوان داور در خدمت آموزشگاه‌های استان خراسان بود. خنده رو کلاس درجه ۲ مربیگری را نیز گذراند و از آن به عنوان یکی از افتخارات بزرگ خود یاد کرده که امکان مربیگری در تیم‌های لیگ برتر بسکتبال را به او می‌داد.
افتخارات در والیبال
والیبال رشته مورد علاقه خنده رو بود و به همین علت او این رشته را جدی گرفت و موفقیت‌هایی چون کسب داوری درجه یک و مربیگری درجه دو را نیز در کارنامه دارد. او همچنین به عنوان کاپیتان تیم منتخب کاشمر به مدت ده سال در مسابقات لیگ استان فعالیت داشت. مقام‌های دوم وسوم استانی نیز از افتخارات وی در والیبال کاشمر بود. خنده رو که از هوش سرشاری بهره می جست در والیبال و به خصوص داوری این رشته تا آنجا پیشرفت کرده بود که قضاوت دیدارهای مهم شهرستان‌های گوناگون از جمله فینال چند دوره مسابقات ماه مبارک رمضان درکاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و مه ولات را برعهده داشت.
درباره ورزش کاشمر
خنده رو در مورد ورزش کاشمر معتقد است: ورزش این شهر از دیر باز جزو برترین‌های استان در هر رشته بوده است. از آن زمان که سالن‌ها مجانی بودند و فعالیت باشگاه‌ها در کاشمر رونق داشت، این شهرستان در همه رشته‌های آموزشگاهی و آزاد حرف برای گفتن داشت. همچنین کاشمر درمسابقات استانی مربوط به رشته‌های بسکتبال، والیبال و فوتبال، تحت عنوان تیم، بازیکن و داور نمایندگان زیادی داشت. اما در سال‌های اخیر به علت فقدان بودجه کافی از سوی نهادهای مربوط و همچنین آموزش و پرورش و حذف باشگاه‌ها و عدم تربیت بازیکن، متأسفانه شاهد افت چشمگیری در ورزش شهرستان هستیم.

بسکتبال و والیبال کاشمر و مشکلات
خنده رو در مورد مشکلات بسکتبال کاشمر گفته است: بسکتبال به علت اینکه رشته‌ای با خصوصیات فنی بالاست، آموزش آن به مراتب سخت تر و مشکل‌تر می‌باشد. متاسفانه به علت عدم آموزش صحیح از سوی مربیان کارآزموده، موضوع آموزش در سطح مطلوبی نیست. علاوه بر آن مشکلات اقتصادی و عدم توجه مسئولین به ورزش و نبود امکانات باعث افت شدید در بسکتبال شده است به نحوی که چندین سال هست در آموزشگاه‌های خراسان جایگاهی در جمع ۴ تیم برتر نداریم. من بعید می‌دانم در چند سال آینده شاهد پیشرفت چندانی از این رشته باشیم. در والیبال هم همین نکات وجود دارد و می‌توان تیغ تیز انتقاد را به سوی آموزش و پرورش برد که استفاده صحیح و بهینه ای از نیروهای تحت امر خود نمی‌کند. علت اصلی این نقیصه نیز عدم اشراف مدیریت است که معضلات را روز به روز بیشتر خواهد کرد.
معضلات ورزش کاشمر

پیشکسوت ورزش کاشمر در خصوص مشکلات ورزش کاشمرمعتقد است: ابتدا به ساکن متولیان امر ورزش چه در آموزش و پرورش و چه در اداره ورزش، مقصران اصلی این سقوط به قهقرا محسوب می‌شوند ولی سهم آموزش پرورش خیلی بیشتر از اداره ورزش می‌باشد؛ چونکه دانش آموز در کل سال در اختیار این نهاد بزرگ است ولی در اداره ورزش اینگونه نیست. یکی دیگر از معضلات ورزش عدم تمایل پدر و مادران گرامی بوده که فرزندانشان را فقط به سمت کلاس‌های علمی هدایت می‌کنند و اعتقاد به عقل سالم در بدن سالم ندارند . درحقیقت عدم بهره گیری از اساتید و بزرگان رشته های ورزشی در کلاس‌ها و همایش‌ها و مسابقات، علت اصلی این امرباید باشد و امیدوارم بتوانیم راهکاری برای حل این معضلات پیدا کنیم

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.