۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 9014
  پرینتخانه » دیگر رسانه ها تاریخ انتشار : 16 مارس 2020 - 17:19 |

سودجویان کرونا، تهدیدکنندگان سلامت مردم

سودجویان کرونا، تهدیدکنندگان سلامت مردم کاسبی و سوءاستفاده از «کرونا» فقط به ماجرای احتکار و گرانفروشی الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش ختم نمی‌شود، در حالی‌ که بسیاری از کار و کاسبی‌ها در شب عید از سکه افتاده، در سوی دیگر برخی شرکت‌های اینترنتی و افراد کلاهبردار سودجو با استفاده از ترفندهای خاص به‌دنبال سود […]

سودجویان کرونا، تهدیدکنندگان سلامت مردم

سودجویان کرونا، تهدیدکنندگان سلامت مردم

کاسبی و سوءاستفاده از «کرونا» فقط به ماجرای احتکار و گرانفروشی الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش ختم نمی‌شود، در حالی‌ که بسیاری از کار و کاسبی‌ها در شب عید از سکه افتاده، در سوی دیگر برخی شرکت‌های اینترنتی و افراد کلاهبردار سودجو با استفاده از ترفندهای خاص به‌دنبال سود هرچه بیشتر برای خود هستند و تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از تبلیغات کرونا برای خود، درآمد کسب کنند و محصولاتشان را بفروشند.

به گزارش مشهدنیوز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: «حدود ۳هفته از قرنطینه خانگی مردمی و استرس و اضطراب جامعه که بعد از شناسایی مواردی از بیماری کرونا در کشور رخ داد و بیماری شیوع پیدا کرد، می‌گذرد و در این بین عده‌ای به طرق مختلف مانند فروش الکل صنعتی به جای الکل طبی، ژل‌های ضد‌عفونی تقلبی، تبلیغات دارو‌‌های دروغین ضد‌کرونا و… در نبود نظارت جدی، اهداف خود را دنبال می‌کنند.

عکسی که در فضای مجازی دست به‌دست فرستاده می‌شود و عطاری که پشت شیشه خود نوشته داروی ضد‌ کرونا یا در تبلیغات تلویزیونی که با زیرنویس تأکید می‌کند با مصرف این محصول سیستم ایمنی خود را بالا ببرید و از مبتلا‌شدن به ویروس جلوگیری کنید، نمونه‌ای از این سوءاستفاده‌ها‌ست.

داروی ضد‌ کرونا

تصویری که در فضای مجازی منتشر شده، شیشه شربتی را نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده: «نخستین داروی گیاهی نانو برای کرونا، صد‌در‌صد‌ گیاهی، بدون عوارض جانبی». به ادعای تولید‌کننده، این دارو پس از ۵ساعت ویروس کرونا را از بدن پاک می‌کند و پس از ۲روز این بیماری به بیماری سرماخوردگی جزئی تبدیل می‌شود و تا ۵روز عوارض این بیماری به‌طور کامل از بین می‌رود. همچنین گفته شده است که این دارو هم برای پیشگیری و هم برای درمان کاربرد دارد و درصورتی که فردی از این دارو مصرف کند، نیازی به دستکش و ماسک نیست. این ادعاهای دروغ البته در شرایطی مطرح می‌شود و این داروی تقلبی به فروش می‌رسد که متخصصان عفونی تأکید دارند هیچ داروی مشخصی برای درمان کرونا وجود ندارد. برای تولید یک دارو باید آزمون‌های آزمایشگاهی و بالینی روی دارو صورت گیرد تا میزان اثربخشی آن و عوارض جانبی و میزان ماده مؤثره آن مشخص شود. انجام این آزمایش‌‌ها روی داروها به‌مدت زمان زیادی احتیاج دارد. حال آنکه کرونا ویروس جدید چندین‌ ماه است که در جهان شناخته شده است. در واقع هم این شربت که تبلیغ آن به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و هر داروی دیگری که ادعای بهبود کرونا برای آن مطرح شود تا به تأیید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت نرسد، جعلی است و مردم باید مراقب سوءاستفاده‌ها باشند.

وظیفه سنگین رسانه‌ها

احمد میرعابدینی، پژوهشگر و مدرس ارتباطات در این‌باره به سوءاستفاده تبلیغاتی از کرونا هشدار داده و به همشهری می‌گوید: «لازم است در مورد خبرهای نادرستی که موجب وحشت مردم می‌شود و همچنین در مورد بی‌خبری و بی‌اطلاعی مردم که باعث سوءاستفاده از آنها می‌شود، تذکر داد و این وظیفه و مسئولیت رسانه‌ها را سنگین‌تر می‌کند. البته این فرصت‌طلبی‌ها تازگی ندارد؛ امری است که همیشه و در بسیاری از کشورها وجود داشته اما در بحران جدید و همه‌گیری خطرناک فعلی بیش از هر زمان دیگری، چهــــره تهدید‌کننده خود را نشان می‌دهد و متأسفانه ابعاد و اشکال آن بسیار وسیع و گسترده است. او با تأکید بر اینکه آنچه زندگی و سلامت مردم را هدف قرار می‌دهد، باید با جدیت از سوی نهادهای مختلف مورد نظارت قرار گیرد، گفت: برای مثال، فروش الکل صنعتی(متانول) به جای الکل طبی(اتانول) به مردم که متأسفانه جان چندین نفر را هم گرفته، جنایت محسوب می‌شود یا فروش موادی به نام داروی کرونا که خب صحت ندارد. با این کارها و تبلیغات سوء که شاهدیم، باید برخورد جدی شود.»

کاسبی پیامکی

شاید پیامک‌های مشابه زیادی در روزهای قرنطینه با این محتوا دریافت کرده باشید: «مکالمه ویژه کاربر» که در متن آن شماره شما نوشته شده و در انتهای پیام یک لینک قرار داده شده که وقتی روی آن کلیک می‌کنید، از شما درخواست می‌شود یک برنامه را دانلود کنید. وارد سایت که می‌شوید، نوشته شده است: «شارژ بگیر، کرونا نگیر. این روزا که هممون درگیر کرونا هستیم، ما سعی کردیم یه بازی درست کنیم که توی خونه‌هامون دورهم خوشحال باشیم، هر چقدر سکه‌هاتون بیشتر شه، با سکه‌هات سیم کارتتو شارژ می‌کنی»، اما با کلیک‌کردن روی لینک برنامه‌ای دانلود نمی‌شود و در واقع این پیامک دروغ بوده ‌و تنها با سو‌ءاستفاده به‌دنبال کسب درآمد بوده‌اند.

کمک مالی دروغ به بیمارستان

«سهم تو یک خشت سلامتی، مشارکت در ساخت بزرگ‌ترین مرکز فوق‌تخصصی ریه در بیمارستان مسیح دانشوری و افزودن بیش از ۳۰۰تخت. تنها کارت معتبر ویژه کمک‌های مردمی:……. اطلاعات بیشتر…» این نمونه دیگر از پیامک‌های‌ دروغی است که این روزها با استفاده از احساسات انسان‌دوستانه مردم و فضای نگران جامعه ناشی از بیماری ‌کرونا توسط سودجویان برای بسیاری از شهروندان فرستاده شده است. با شماره تلفنی که در انتهای پیامک درج شده تماس گرفتم، آن سوی خط فردی که پاسخگو بود اظهار کرد: «این پیامک کاملا صحیح است و شماره کارت درج‌شده در پیامک مربوط به ساختمان جدید به نام بخش امام حسن مجتبی(ع) بیمارستان مسیح دانشوری است که قرار است با کمک‌های مردمی ۳۰۰تخت به آن اضافه شود.»

البته علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در پیامی توییتری از کذب‌بودن درخواست جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بیمارستان مسیح دانشوری خبر داده است. همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ‌در واکنش به انتشار این پیامک با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب درخواست جمع‌آوری هرگونه کمک مالی در فضای مجازی برای بیماران مبتلا به کرونا در ‌بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد: «برخی از سودجویان با سوءاستفاده از احساسات انسان‌دوستانه هموطنان با معرفی شماره حساب و انتشار پیامی جعلی در فضای مجازی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمک به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری کرده‌اند. این موضوع از طریق مجاری قانونی و قضایی پیگیری خواهدشد.»

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  1. واقعا خجالت آوره این همه سواستفاده از سلامتی مردم بخاطر چندغاز پول! اه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.