Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 4664
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 05 آگوست 2019 - 13:44 |

آیین زیارتی قره کلیسا در چالدران ثبت جهانی می‌شود

آیین زیارتی قره کلیسا در چالدران ثبت جهانی می‌شود مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده ثبت جهانی آیین زیارتی قره‌ کلیسا تهیه و به یونسکو ارسال شده است. به گزارش مشهدنیوز،جلیل جباری  پرونده ثبت جهانی این بنا به صورت مشترک با کشور ارمنستان، میراث فرهنگی و پایگاه جهانی کلیساها تهیه […]

آیین زیارتی قره کلیسا در چالدران ثبت جهانی می‌شود

آیین زیارتی قره کلیسا در چالدران ثبت جهانی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده ثبت جهانی آیین زیارتی قره‌ کلیسا تهیه و به یونسکو ارسال شده است.

به گزارش مشهدنیوز،جلیل جباری  پرونده ثبت جهانی این بنا به صورت مشترک با کشور ارمنستان، میراث فرهنگی و پایگاه جهانی کلیساها تهیه و در اسفند ماه سال گذشته به یونسکو ارسال شده و هم‌اکنون منتظر جواب هستیم که احتمال زیادی برای ثبت آن در پرونده سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

وی با بیان اینکه این مراسم با عظمتی خاص فقط در ایران و در چالدران برگزار می‌شود گفت: این آیین با هدف بزرگداشت سالگرد «تادئوس» و وحدت اجتماعی خود ارامنه و نیز توسعه گردشگری برگزار می‌شود و ارامنه اصفهان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و تهران و برخی کشورهای اروپایی در این مکان حضور می‌یابند.

جباری تصریح کرد: این مکان به خاطر اثر جهانی بودن برای خود ضوابط خاصی دارد و گسترش زیرساخت‌ها و مرمت‌های اساسی و بحث‌های بوم‌گردی آن همواره در دستور کار بوده است.

وی گفت: امسال اعتبار قابل توجهی برای مرمت گنبد اصلی کلیسا و مرمت «زاکاریا» و «ساندوخت» در این مکان هزینه شده  و درب اصلی کلیسا بدلیل فرسوده بودن قابل استفاده نبوده  و درب جدید از روی نمونه اصلی ساخته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: تلاش می شود تا پایان امسال عصارخانه قره‌کلیسا نیز که راهبان در گذشته روغن‌گیری می‌کردند و هم‌اکنون تنها بقایا و اهرم‌های این عصارخانه باقی مانده است، دوباره احیا و مرمت شود.

به گزارش مشهدنیوز،آیین زیارتی قره کلیسا در سال ۱۳۸۸ بعد از ۲ سال کار پژوهشی با شماره ۵۲ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و از سال گذشته هم موضوع ثبت جهانی آن مطرح شد.

مراسم مذهبی «باداراک» به صورت سالانه با حضور ارامنه کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.

قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار «تادئوس»، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تادئوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.

بنای قره ‌کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس) جزو ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی ‌ترین کلیسای جهان می دانند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.