Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 19714
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, تیتر یک, خانواده, سلامت, شهری, علم و فناوری, فرهنگی, گردشگری و میراث, ویژه تاریخ انتشار : 29 جولای 2022 - 22:11 |

آیین سنتی اذن عزا در حرم مطهر رضوی

امروز در آخرین روز ماه ذی‌الحجه و در آستانه ماه محرم، آیین «اذن عزا» همراه با مراسم تعویض پرچم گنبد منور رضوی و همچنین اهدای پرچم‌های عزا، به هیئت‌های مذهبی سراسر کشور برگزار می‌شود.
آیین سنتی اذن عزا در حرم مطهر رضوی

محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، جزئیات برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه اول ماه محرم را تشریح کرد و گفت: حرم مطهر رضوی همواره الگوی برگزاری مراسم عزاداری صحیح است و بر همین اساس، برای محرم امسال نیز برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی متعددی پیش‌بینی شده و طبق تاکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی، این مراسم‌ باشکوه و نظم خاص برگزار خواهد ‌شد.

وی افزود: برنامه‌های دهه اول ماه محرم در حرم مطهر، از امروز، جمعه مصادف با پایان ماه ذی‌الحجه و ٧ مرداد ماه، آغاز شد و در اولین اقدام پس از آخرین نقاره‌زنی حرم مطهر قبل از شروع ماه محرم، به رسم ادب و احترام به سید و سالار شهیدان، تمامی ادوات نقاره‌زنی به مدت حدود دوماه تا پس از ماه صفر، جمع‌ شد.

مراسم آیینی اذن عزا

توکلی در ادامه با اشاره به اجرای آیین سنتی «اذن عزا» گفت: در این آیین که عصر روز جمعه و از ساعت ١٧:٣٠ در بست شیخ طبرسی برگزار می‌شود، پرچم گنبد و پوشش ضریح و گلدسته‎های حرم مطهر رضوی با حضور خادمان بارگاه امام رضا(ع) و با قرائت صلوات خاصه، مرثیه‌سرایی، عزاداری و سخنرانی تعویض می‎شود و در ادامه نیز با حضور مسئولان آستان قدس رضوی، خادمان و اعضای شورای هیئات مذهبی کشور، مراسم اهدای پرچم متبرک رضوی به ٨٠ هیئت مشهدی و ١٣٠ هیئت شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

حسینیه حرم؛ هر شب در صحن قدس

توکلی‌زاده در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های ویژه حرم مطهر در دهه اول ماه محرم، برگزاری مراسم شبانه عزاداری این ایام است و در این راستا، برنامه «حسینیه حرم» هر شب از ساعت ٢٢ تا ٢۴ در صحن قدس با حضور هیئات مذهبی برگزار خواهد شد.

صبح فردا؛ آیین صلا

توکلی ادامه داد: فردا و در نخستین روز ماه محرم نیز، از ساعت ۷ تا ٨ صبح برنامه آیینی «صلا» اجرا می‌شود که در آن خادمین رضوی در بالای ١۴ گلدسته حرم مطهر حضور می‌یابند و اعلام عزای عمومی می‌کنند.

مراسم «احلی من العسل» و «شیرخوارگان حسینی»

وی به برخی از برنامه‌های شاخص این ایام نیز اشاره کرد و افزود: برنامه «احلی من العسل» در روز ششم ماه محرم، همزمان با سراسر کشور، از ساعت ١٠ صبح در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و حضور پرشور جوانان  زینت‌بخش این مراسم خواهد بود.

به گفته او، برنامه «شیرخوارگان حسینی» نیز در اولین جمعه ماه محرم مصادف با ۱۵ مرداد، از ساعت ٩ صبح با حضور مادران و کودکان برگزار می‌شود که به منظور رفاه حال زائران، تمامی رواق‌های حرم مطهر برای این برنامه آماده خواهد شد.

اجرای مراسم خطبه‌خوانی در شب شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی افزود: مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا نیز یکشنبه ۱۶ مرداد ماه برگزار خواهد شد که امسال با توجه به عملیات عمرانی صحن انقلاب، این مراسم، باشکوه بیشتر  در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد.

وی گفت: همچنین مراسم شام غریبان نیز در شام عاشورا با حضور خادمان رضوی، از رواق حضرت زهرا (س) آغاز و با حرکت به سمت صحن امام حسن مجتبی (ع) و بست شیخ طبرسی ادامه خواهد یافت.

اجرای موقوفات عزاداری

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بیان کرد: همچنین با توجه به موقوفات متعدد مربوط به عزاداری‌های ماه محرم، در این ایام، برنامه‌هایی با هماهنگی واقفان در داخل و بیرون حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

برنامه‌های ویژه برای زائران خاص

توکلی ادامه داد: برنامه عزاداری ویژه خادمین نیز همه روزه از ساعت ٧ صبح در صحن امام حسن مجتبی (ع) برگزار خواهد شد. به گفته او، برنامه‌های خاص فرهنگی دیگر همچون مراسم عزاداری ناشنوایان، عزاداری زائران غیر ایرانی نیز بطور ویژه برنامه‌ریزی شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.