۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Monday, 29 April , 2024
شناسه خبر : 26412
  پرینتخانه » یادداشت, سیاست خارجی تاریخ انتشار : 11 آوریل 2024 - 2:28 |
تحلیل تسنیم

انتقام سخت و زمان حمله ایران به اسرائیل

تحلیل تسنیم نحوه انتقام سخت و زمان حمله ایران به اسرائیل خبرگزاری تسنیم در مطلبی، از نحوه انتقام سخت حمله به کنسولگری سفارت ایران در دمشق و زمان حمله ایران به اسرائیل نوشت. به گزارش مشهدنیوز، زمان و نحوه‌ی اقدام ایران علیه اسرائیل کاملاً محرمانه است و بررسی اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی  و آمریکایی حاکی است که هیچ […]

انتقام سخت و زمان حمله ایران به اسرائیل

تحلیل تسنیم

نحوه انتقام سخت و زمان حمله ایران به اسرائیل

خبرگزاری تسنیم در مطلبی، از نحوه انتقام سخت حمله به کنسولگری سفارت ایران در دمشق و زمان حمله ایران به اسرائیل نوشت.

به گزارش مشهدنیوز، زمان و نحوه‌ی اقدام ایران علیه اسرائیل کاملاً محرمانه است و بررسی اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی  و آمریکایی حاکی است که هیچ برآوردی از زمان و نحوه اقدام ایران ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های امروز عید فطر نیز تاکید کردند که ایران، رژیم خبیث اسرائیل را به دلیل حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق تنبیه خواهد کرد.

در این‌باره، چند نکته به نظر می‌رسد اهمیت داشته باشد:

1- این دومین تاکید مستقیم رهبر انقلاب درباره پاسخ به جنایت اخیر اسرائیل است؛ رهبر انقلاب در پیامی که پس از جنایت اسرائیل صادر شد نیز تاکید کردند که ایران، اسرائیل را به دلیل این جنایت پشیمان خواهد کرد.

2- تاکیدات رهبر انقلاب و اشاره‌های صریح مقامات نظامی و حتی وزیر امور خارجه کشورمان و نیز بیانات سیدحسن نصرالله، دبیر حزب الله لبنان نشان می‌‌دهد که اقدام ایران علیه اسرائیل قطعی است و در این‌باره تردیدی وجود ندارد.

3- زمان و نحوه‌ی اقدام ایران علیه اسرائیل کاملاً محرمانه است و بررسی اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی  و آمریکایی حاکی است که هیچ برآوردی از زمان و نحوه اقدام ایران ندارند. به همین دلیل صرفاً برخی گزینه‌هایی که وجود دارند را به عنوان «خبر» ادعایی مطرح می‌کنند؛ مثلا می‌گویند طی یک هفته آینده، ایران اقدام خواهد کرد و یا اینکه ایران از پهپاد یا موشک و… استفاده می‌کند.

اینها مواردی نیست که ناشی از خبر روشن باشد، بلکه فقط می‌دانند که ایران اقدام می‌کنند اما نحوه و زمان آن برایشان مبهم است.

4- ابهام در زمان و نحوه‌ی اقدام برای اسرائیلی‌ها بسیار کشنده است؛ از همان زمان اقدام علیه شهید زاهدی و یارانش، وضعیت اسرائیل بسیار نابسامان شده و همه معادلاتشان تحت تاثیر قرار گرفته است. از آماده‌سازی پناهگاه‌های‌شان تا جلسات متعدد و ادعاهایی که درباره برنامه‌ریزی برای مقابله با پاسخ ایران دارند، نشان می‌دهد که‌ وضعیت اضطراری برای اسرائیل  به وجود آمده و همین وضعیت نیز فی‌نفسه برای اسرائیل زجرآور است؛ اسرائیل نمی‌داند که‌وضعیت برزخی اخیر چگونه تبدیل به جهنم خواهد شد.

5- همه‌ی جوانب نشان می‌دهد که تنبیه ایران علیه تجاوز اسرائیل، «سنگین» خواهد بود؛ دلیل این امر واضح است؛ ایران می‌خواهد «معادله بازدارندگی» خود را تثبیت کند. به همین دلیل به نحوی عمل خواهد کرد که در مقابل خباثت‌های آتی اسرائیل بازدارنده باشد. اسرائیل این نکته را احتمالاً می‌داند و به همین دلیل است که برخی مقامات سابق اسرائیل، سردمداران فعلی آن را شماتت می‌کنند که دست به قمار بدی زده‌اند.

اسرائیل نشان داده که در مقابل عدم پاسخ و یا پاسخ معمولی، به اندازه کافی تنبیه نمی‌شود و دست از جنایت نمی‌کشد.

لذا این بار وضعیت به گونه‌ای است که راهی غیر از پاسخ معنادار و سنگین وجود ندارد. و ایران گزینه‌های بسیار برای این مساله در اختیار دارد.

6- وزیر خارجه اسرائیل ادعا کرده است که اگر ایران از داخل خاک خود پاسخ دهد، اسرائیل هم از داخل ایران پاسخ می‌دهد؛ این اظهارنظر به دنبال این است که ایران را از اقدام منصرف کند. ولی این امر ممکن نیست.

اسرائیل می‌داند که اولاً ابزارهای خود را تاکنون برای مهار ایران و مقاومت، از ترور تا حملات موردی به کار گرفته اما در هدف خود ناکام مانده است و ابزارهای واقعی چندان بیشتری در اختیار ندارد. و ثانیاً اگر اسرائیل به اقدام ایران پاسخ دهد، این زنجیره تا تنبیه هرچه بیشتر اسرائیل ادامه می‌یابد و کل جبهه مقاومت به نحو حداکثری علیه اسرائیل فعال می‌شود.

| منبع خبر : تسنیم
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.