۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Monday, 29 April , 2024
شناسه خبر : 26445
  پرینتخانه » اقتصاد کلان, تیتر یک, دولت, مجلس تاریخ انتشار : 12 آوریل 2024 - 0:20 |

بالاخره صدای اعتراض نمایندگان بلند شد/ چرا عین خیالتان نیست؟!

بالاخره صدای اعتراض نمایندگان بلند شد/ چرا عین خیالتان نیست؟! جابجا شدن لحظه ای قیمت ها در بازارهای مالی طی چند روز سپری شده در سال جدید، نه تنها منتقدان دولت و مردم را شاکی کرده بلکه برخی حامیان دولت را هم عصبانی کرده است. آنقدر که علنا لب به اعتراض گشوده و از گرانی […]

بالاخره صدای اعتراض نمایندگان بلند شد/ چرا عین خیالتان نیست؟!

بالاخره صدای اعتراض نمایندگان بلند شد/ چرا عین خیالتان نیست؟!

جابجا شدن لحظه ای قیمت ها در بازارهای مالی طی چند روز سپری شده در سال جدید، نه تنها منتقدان دولت و مردم را شاکی کرده بلکه برخی حامیان دولت را هم عصبانی کرده است. آنقدر که علنا لب به اعتراض گشوده و از گرانی ها انتقاد می کنند.

به گزارش مشهدنیوز به نقل از خبرآنلاین، «خودرو گران شد»، «نان گران شد»، «لبنیات گران شد»، «ماکارونی گران شد»، «روغن گران شد»، «مسکن گران شد» و … این‌ها خبرهایی است که از همان روزهای آغاز دولت ابراهیم رئیسی، بارها و بارها به گوش رسیدند و دیگر گوش‌مان به شنیدن خبرهایی از این جنس عادت کرده است، اما این روزها، خبرهای افزایش لحظه‌ای قیمت دلار، سکه و طلا تمام حواس‌ و ذهن‌ مردم را به خود مشغول کرده است.

وضعیت آنقدر غیرقابل پیش بینی شده است که حتی حامیان سفت و سخت دولت را هم شاکی کرده و صدای آنها را هم درآورده است، به خصوص نمایندگان حامی دولت که روزی برای روی کار آمدن ابراهیم رئیسی دست به قلم شده و پای بیانیه حمایت از او را امضا کردند اما امروز همان ها نیز از گرانی ها و تورم به ستوه آمده اند.

صدای اعتراض نمایندگان بلند شد

ناکارآمدی دولتمردان رئیسی و گرانی افسارگسیخته دلار و سکه در این روزها حتی برای حامیان رئیسی و نمایندگان مجلس نیز اثبات شده و آنها در سال جدید رویکرد متفاوتی را نسبت به دولت پیش گرفته اند و از هر تریبونی؛ چه میکروفن مجلس و چه ۲۸۰ کلمه در توئیتر، چه… انتقادات خود را از این گرانی ها و نوع مدیریت اقتصادی به گوش پاستورنشینان می‌رسانند. گویی که آنان در سال اخر مجلس یازدهم، مماشات خود با دولت را کنار گذاشته و به منتقدان آن تبدیل شده‌اند.

مجلس که طی هفته جاری اولین جلسات خود در سال جاری را برگزار کرد در هر دو روز حال و هوای انتقاد از دولت را داشت. آنچنان که حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در تذکری با انتقاد از وضعیت نرخ ارز و سکه در کشور گفت: «باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر ارز نداریم، چگونه ارزپاشی صورت می‌گیرد و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت‌ها اینگونه است و این سوال اصلی مردم در ابتدای سال از مجلس است.»

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس یازدهم نیز در تذکری خطاب به دولت گفت: «وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که همه مردم در این بخش دغدغه مند بوده و در ابتدای سال جدید این وضعیت غیرقابل دفاع است. امیدواریم این مسائل به نحوی مدیریت شود و آقایان با حضور در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که ارائه می دهند دلایل خود را در زمینه گرانی دلار و سکه مطرح و برنامه خود را برای مدیریت آن ارائه دهند.»

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان نیز در نطق میان دستور، به دوگانگی درقیمت گذاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «جناب آقای رئیسی محصولات پایه نظیر پتروشیمی و فلزات با قیمت دلار تلگرامی در قمار خانه بورس به کل اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و با کاهش ارزش پول ملی هزینه‌های سرسام‌آور زندگی را در تمام ابعاد باقیمت دلار به جان مردم می اندازد اما دولت محترم هزینه های زندگی مردم را با ریال به آنها می‌دهد و این موضوع هر روز فاصله طبقاتی را افزایش داده، در نتیجه اثری از زحمات شبانه روزی دولت در سفره‌های مردم مشاهده نمی‌شود.»

علیزاده خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: «جناب آقای رئیسی رییس جمهور محترم اگر پول ملی ایران دلار است، همه را با آن محاسبه کنید و اگر پول ملی ایران ریال است، چرا اجازه غارتگری به عده ای می دهید.»

حقوق نمایندگان هم جوابگو نیست چه برسد به کارگران

وضعیت گرانی آنقدر جدی شده است که نه فقط کارگران با این میزان حقوق روزهای ترسناکی را پیش روی خود می بینند که حتی نمایندگان نیز معتقدند میزان حقوق آنها نیز کفاف این حجم گرانی ها را نمی دهد.

آنچنان که حسن نوروزی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی، در گفتگویی با ایسنا بیان کرده بود: «آن زمان با حقوق یک نماینده می‌شد در ماه سه سکه خرید اما امروز با حقوق ما نمایندگان نمی‌توانیم حتی نصف یک سکه را بخریم

یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان نیز در گفتگویی با رویداد ۲۴ بیان کرده است: «افزایش جدی قیمت دلار، پیش از عید آغاز شده بود و متاسفانه الان قیمت به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده است و اگر روند این باشد، طی چند ماه آینده باید منتظر دلار ۱۰۰ هزار تومانی باشیم. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد دولت باید یک فکر اساسی برای آینده کشور کند.»

در این میان، برخی از نمایندگان راهکار را در ترمیم کابینه رئیسی می دانند، ابراهیمی، نماینده دلفان، با اشاره به این موضوع می گوید؛ «دولت باید تیم اقتصادی خود را به شکل کلی ترمیم کند. هنوز در مملکت اتفاق جدیدی رخ نداده، تحریم جدیدی علیه ما صورت نگرفته، حمله نظامی علیه ایران نشده، پس چرا قیمت دلار به ۶۵ هزار تومان رسیده است؟ قرار نیست با هر حرکت جزئی، مملکت به هم بریزد.»

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس یازدهم هم در پاسخ به سوالی تغییر و تحول در دولت می گوید؛ «این تصمیم برعهده آقای رییس‌جمهور است که می‌خواهد در تیم خود تغییر ایجاد کند یا خیر؛ دولت بالاخره وعده هایی داده بوده، صحبت هایی که ریاست محترم جمهور داشته، قرار بود گرانی را کنترل کنند، تورم را حل کنند، نرخ ارز را تثبیت کنند و حتی روند قیمت ها کاهشی شود، خب چه شد؟»

بالاخره صدای اعتراض نمایندگان بلند شد/ چرا عین خیالتان نیست؟!

واکنش‌های خنثی و عجیب رئیسی و قالیباف به گرانی دلار

اما در میان انتقادات نمایندگان به افزایش قیمت دلار و پیش‌بینی‌هایی که خبر از رسیدن قیمت دلار به ۱۰۰ هزار تومان می‌دهد، واکنش‌های خنثی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف به این انتقادات و عدم پاسخ صریح و روشن به مردم جلب توجه می کند.

ابراهیم رئیسی با انداختن توپ در زمین دشمنان در نشستی، با اشاره به تمرکز دشمن بر ناامید کردن مردم از طریق فضاسازی‌های کاذب و ایجاد نوسانات اقتصادی، بر ضرورت تلاش و همکاری بیشتر همه بخش‌ها برای تقویت ثبات و آرامش بازار تاکید کرد و تقویت همکاری و هم‌افزایی بخش‌های رسانه‌ای دستگاه‌های دولتی برای اطلاع‌رسانی به مردم و تنویر افکارعمومی را خواستار شد.

او روز گذشته نیز در دیدار مسئولان نظام با رهبری باز هم مدعی شد که تلاطمات بازار عددسازی است و وعده رشد اقتصادی را داد.

قالیباف هم که در صحن مجلس و در پاسخ به تذکران خبر از برگزاری یک جلسه مشترک میان دولت و مجلس داد، اما اظهارات اخیر نمایندگان حکایت از آن دارد که در جلسه مشترک دولت با مجلس یازدهمی ها و منتخبان جدید مجلس دوازدهم بحثی درباره قیمت ها و شرایط اقتصادی نشده و با سکوت از آن عبور شده است.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته؛ « در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت هیچ صحبتی از وضعیت دلار و سکه و ارز نشد فقط از هم تعریف کردیم و بعد خداحافظی کردیم.»

ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفته«این جلسه مشترک مانند جلسه‌ای که هر سال با رییس جمهوری داشتیم برگزار شده است. جلسات بین دولت و مجلس در این دوره بسیار صورت گرفته است، اما در واقع این جلسات خروجی نداشته؛ زیرا آنچه وجود دارد باید در سفره مردم دیده شود. هر کدام از نمایندگان در جلسه صحبتی کردند و رییس جمهور که متولی امر است دستور می‌دهد دستگاه‌هایی که متولی امر هستند از ایجاد تورم خودداری کنند.»

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر هم انتقادات از این جلسه را به صحن مجلس کشاند و گفت؛ «از روز گذشته که جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد رئیس جمهور در این جلسه فرمایشاتی را مطرح کردند اما از روز گذشته تا به امروز نرخ ارز هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده است. به یاد داریم در مقطعی همین مجلس در سال قبل وقتی قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان نیز تجاوز کرد بنده و دوستان نیز تاکید داشتیم که باید رئیس جمهور به مجلس آمده و طرح سوالی از وی مطرح شود و حتی تاکید می شد که رئیس جمهور باید استیضاح شود اما امروز قیمت دلار از مرز ۶۰ هزار تومان و همچنین سکه از ۴۵ میلیون تومان گذشته است.»

این جنس واکنش ها که حتی گلایه نمایندگان همراه دولت را نیز به دنبال داشته حکایت از آن دارد که دولت رئیسی همچنان در فضای فرافکنی و نادیده گرفتن واقعیت هاست و شرایط برخلاف آنچه رئیسی وعده می دهد رگه هایی از بهبود ندارد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.