۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 17865
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, خانواده, سلامت, شهری, فرهنگی, هنرهای تجسمی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 14 می 2022 - 8:56 |

بر این تاراج برچسب قانون نزنید! این طرح، خیانت به تاریخ و تمدن ایران است!

مجلس به اصطلاح انقلابی، طرحی را در دستور کار خود قرار داده که در صورت تصویب، حفاری‌های غیرمجاز و غارت آثار باستانی و میراث کهن این سرزمین را مشروعیت خواهد بخشید.
بر این تاراج برچسب قانون نزنید!  این طرح، خیانت به تاریخ و تمدن ایران است!

✍️فاطمه سادات فاطمی نویسی
دانشجوی ارشد باستان‌شناسی

نمانیم کین بوم ویران کنند
همی غارت از شهر ایران کنند!»
طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها که که طی روزهای اخیر با امضای ۴۶ نماینده به مجلس ارائه شده است، بیشتر از آن‌که دغدغه‌های فرهنگی این نامجلسیان را دربرگیرد، دل‌مشغولی‌های تجاری‌شان را به تصویر کشیده است؛ چرا که در مزایای تعریف شده برای این طرح هیچ مزیت فرهنگی و مبتنی بر حفظ میراث معنوی و فرهنگی لحاظ نگردیده و اصولاً با تمام مفاهیم رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی بیگانه است.
اینان اگر اندیشه اشتغال‌زایی و ارزآوری و ایجاد ردیف بودجه برای حفظ میراث فرهنگی داشته‌اند، چه بسا هزاران مسیر سهل‌العبور و شایسته‌تر! چنان که مهر تصویب بر حفاری‌های غیرمجاز و قلع و قمع میراث ارزشمند و هزاران ساله باستانی که از معدود افتخارات باقی مانده در قیاس با سایر ممالک و تمدن‌های دیرین بشری‌ست چیزی جز قانون‌مند کردن تاراج و یغماگری آثار کهن ایران را در پی نخواهد داشت.
چگونه می‌توان ایرانی بود و بر چنین طرح میراث‌کشی صحه گذاشت؟ این نمایندگان به راستی کیستند و چگونه می‌خواهند از تاریخ، تمدن و اعتبار این کیان دفاع کنند؟
در آموزه‌های اولیه‌مان آموخته‌ایم که بخش عظیم فرهنگِ غنی هر سرزمینی در دل گذشته ‌ پربارش جای دارد و حتی برخی کشورها برای داشتن چنین تاریخ و تمدنی سرمایه‌‌گذاری‌های کلان کرده و برای خودشان، تاریخ جعلی می‌سازند!
اگر چه تا امروز حفاران غیر مجاز را دزدانی پنداشته و می‌پنداریم که دائماً از دست قانون فراری‌ بوده‌اند، با تصویب چنین طرحی همان دزدان مشروعیت قانونی یافته و همان اعمال مجرمانه را بدون هیچ‌گونه مانع و دردسری دنبال خواهند کرد.
این نمایندگان اگر درکی از‌ تمدن کشوری که در آن پرورش یافته‌اند داشتند، این‌چنین روی تاراج سرپوش نگذاشته و به بهانه واهی آن‌که راهِ نجاتی پیش پای میراث کهن سرزمین‌مان قرار می‌دهند، این طرح غیر متمدنانه را به مجلس ارائه نمی‌کردند که حاصلی جز به یغما بردن و نابودی آثار تمدن بزرگ ایران نخواهد داشت.
اهداف طرح‌شان چنان بیگانه با آموخته‌های باستان‌شناسی و حتی منطق است که ذهن هر انسانی را به چرایی وا می‌دارد و متوجه فساد حاکم بر پشت این طرحِ به دور از عقلانیت می‌کند. طرحی که اگر‌ به تصویب برسد، حیثیت
ملی ایران را با خطر مواجه خواهد کرد. دیری نخواهید پایید که جویندگان گنج با انواع دستگاه‌های مدرن و بیل و کلنگ و با روش‌های غیر علمی به جان خاک بی‌گناه افتاده و دیگر نقطه‌ای از این سرزمین از شر این سودجویان و مهاجمین و دلالان فرهنگ و تمدن ایران در امان نخواهد بود!
مبادا رسد آن روز… .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.