۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 28 April , 2024
شناسه خبر : 25261
  پرینتخانه » استان ها, گردشگری و میراث تاریخ انتشار : 21 مارس 2024 - 19:58 |
/جاذبه‌های تاریخی و گردشگری/

جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

جغتای نام شهرستانی در غرب خراسان رضوی، آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی آخرین امتداد البرز در خراسان است، پیش از آنکه مردم این شهر به سوی دشت حرکت کنند کلبه‌های گلی نهفته در باغات باصفای جنوب این شهر که مملو از درختان کهنسال گردو و سایر میوه‌ها است، مسکن همیشگی آن‌ها و ارگ مستحکمی که بر فراز تپه‌ای ساخته شده بود.
جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

/جاذبه‌های تاریخی و گردشگری/

جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

جغتای نام شهرستانی در غرب خراسان رضوی، آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی آخرین امتداد البرز در خراسان است، پیش از آنکه مردم این شهر به سوی دشت حرکت کنند کلبه‌های گلی نهفته در باغات باصفای جنوب این شهر که مملو از درختان کهنسال گردو و سایر میوه‌ها است، مسکن همیشگی آن‌ها و ارگ مستحکمی که بر فراز تپه‌ای ساخته شده بود.

به گزارش مشهدنیوز، واژه جغتای با کلمه جْغتای که پسر چنگیزخان است هیچ ارتباطی ندارد و کلمه جغتای واژه ترکی است و از دو کلمه «جغ» به معنای آبنوس وآتای که تغییر شکل یافته «آتی» به معنای پرتاب کردن چوب آبنوس است؛ چراکه شهر آماج حملات دشمنان قرار داشته از بالای برج و باروی‌ها به سمت دشمن پرتاب می‌شد.

تاریخ جغتای نشان می‌دهد این شهر بیش از ۱۵۰ سال سابقه مرکزیت و حاکم‌نشینی داشته و به عنوان مرکز حکومت ولایت ثلاث جوین بام وصفی آباد و میان‌آباد نقش عمده سیاسی و اجتماعی در منطقه داشته است.

فرماندار جغتای در همین خصوص به تدابیر اتخاذ شده برای پذیرایی از مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: با تدابیر اتخاذ شده هیچگونه کمبود کالاهای اساسی در جغتای وجود ندارد.

ابوالقاسم ابراهیمی  با بیان اینکه نظارت بر روز بازار شهر جغتای در قالب گشت مشترک به صورت هر روزه انجام می‌شود، افزود: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر، مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی، باید با استفاده از تمامی ظرفیت و امکانات در خدمت مردم به ویژه میهمانان امام رئوف و ولی نعمت خراسان باشند و ارائه خدمات به مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه کمبود کالاهای اساسی وجود ندارد و شهرستان آمادگی کامل برای میزبانی مهمانان حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) را دارا است، اظهار کرد: در نظارت انجام شده کیفیت کالاها و اقلام سلامت محور در اولویت کاری قرار دارد و کارشناسان شبکه بهداشت تذکرات لازم را به فروشندگان و عرضه کنندگان ارائه می‌کنند.

جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

فرماندار جغتای گفت: در بازدیدها نحوه فعالیت واحدهای صنفی مواد غذایی، پروتئینی، آجیل، کفش و پوشاک، لوازم خانگی و … مورد بررسی قرار می‌گیرد و به دستگاه‌های متولی دستور داده شد با تخلفات برخورد قاطع قانونی داشته باشند.

وی گفت: بارها تأکید شده که خریداران و مصرف‌کنندگان در خصوص تهیه کالاها به ویژه آجیل، خشکبار، شیرینی و…‌ ضمن خرید از واحدهای معتبر، دقت نظر کامل را نسبت به مسائل بهداشتی داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب(کالاهایی که تاریخ انقضا آن به پایان رسیده)، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتکار و … مراتب را به مراجع ذیصلاح جهت رسیدگی گزارش کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه به طور مداوم بازدیدهای میدانی از سطح بازار و مراکز خدمات رسان سطح شهرستان به صورت سرزده ادامه دارد، اذعان کرد: طی این بازدید، عملکرد و نحوه فعالیت پاسگاه‌های انتظامی، پلیس‌راه، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، هلال‌احمر، اورژانس ۱۱۵، مراکز درمانی، اقامتگاه‌های بوم گردی و حضور دستگاه‌های خدمات رسان مورد بررسی قرار گرفت.

فراهم شدن تمامی امکانات مورد نیاز برای پذیرایی از مسافران نوروزی

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جغتای از فراهم شدن تمامی امکانات مورد نیاز برای پذیرایی هرچه بهتر از مسافران نوروزی خبر داد و گفت: شهرستان جغتای واقع در حدفاصل خراسان رضوی با استان‌های خراسان شمالی و گلستان، به سبب اعتدال آب و هوایی و برخورداری از باغستان‌ها و ییلاق‌ها همواره پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

مهدی اکبری‌راد خاطرنشان کرد: مسجد جامع جغتای، مسجد قلعه قارزی، مسجد تاریخی روستای خسروشیر، مزار معصوم زاده منسوب به اولاد امام موسی بن جعفر (ع) و آرامگاه سلطان سید احمد علوی از اعقاب امام زین‌العابدین (ع) و آرامگاه سید حسن غزنوی غزل‌سرای معروف قرن ششم هجری قمری برخی از آثار تاریخی جغتای است.

وی افزود: همچنین سد کمایستان و تفرجگاه‌های حومه آن، روستای زیبا و ییلاقی زرقان، باغ‌های جنوبی شهر جغتای با کوچه باغ‌های بی‌نظیر و زیبا برخی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جغتای خاطرنشان کرد: ۱۲ اثر تاریخی ثبت شده و بیش از ۱۰۰  اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان برای میزبانی از زائران و مسافران مهیا شده است. مسجد قلعه قارزی در شهر جغتای و آرامگاه  سید حسن غزنوی و مسجد خسروشیر در جوار محور ارتباطی جغتای به جاجرم و جنگل گلستان از مهمترین آثار تاریخی جغتای است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان جغتای از ورودی‌های غربی خراسان رضوی است و مسافرانی که از استان‌های گلستان و شهرهای خراسان شمالی قصد عزیمت به مشهد مقدس را دارند می‌توانند به شهرستان جغتای وارد شوند گفت: برای اسکان مسافران در جغتای یک باب هتل یا ظرفیت ۱۰ سوئیت و تعداد ۶ واحد آموزشی  شبانه‌روزی  آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

جغتای شهری آرمیده بر کوهپایه‌های شمالی

اکبری‌راد گفت: با توجه به اینکه شهرستان جغتای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی دارد مردم می‌توانند تعطیلات خود را در این شهرستان سپری کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان جغتای در خصوص برنامه‌هایی که برای ایام عید در نظر گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: آماده‌سازی مجموعه‌ها و بناهای تاریخی شهرستان برای بازدید مسافران و گردشگران، آماده‌سازی مبلمان شهری توسط شهرداری، آماده‌سازی چند مکان اقامتی در مرکز شهر و بخش‌ها و… از جمله برنامه‌های نوروزی جغتای به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان جغتای با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی، اعتدال آب و هوا و بهره‌مندی از باغستان‌ها و ییلاق‌های خوش آب و هوا در کوهستان و تفرجگاه‌های زیبا و باصفا پذیرای خیل زیادی از مسافران و گردشگران است.

اکبری‌راد همچنین گفت: آرامگاه سید حسن غزنوی در روستای آزادوار، آرامگاه امامزاده سید حسن در روستای شفیع‌آباد، آرامگاه سلطان سید عبدالله در روستای گَفت، بقعه سید حسن غزنوی شاعر غزلسرای قرن ششم هجری در روستای آزادوار، قلعه کهنه و حاکم‌نشین آزادوار و الله‌آباد از دیگر مکان‌های فرهنگی تاریخی این شهرستان هستند.

شهرستان جغتای در طول تاریخ مآمن بزرگان، اندیشمندان و شاعران گرانقدری همچون هلالی جغتایی، سهیلی جغتایی، آهی جغتایی، صبوحی جغتایی و فنایی جغتایی نیز بوده است.

سد کمایستان و تفرجگاه‌های حومه آن، روستای زیبا و ییلاقی زرقان، باغ‌های جنوبی شهر جغتای با کوچه‌باغ‌های بی‌نظیر و زیبا برخی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این خطه از خراسان رضوی هستند.

همزمان با فرا رسیدن سال جدید با هدف خدمات‌رسانی احتمالی در سوانح جاده‌ای، هلال‌احمر جغتای با استقرار دو پایگاه جاده‌ای  یکی در محور جغتای به جاجرم در روستای فراشیان ویکی در محور ارتباطی جغتای به سبزوار در میدان ورودی شهر جغتای و استقرار یگان‌های انتظامی و پلیس‌راه در دو محور اصلی شهرستان وظیفه خدمات‌رسانی و راهنمایی زائران حضرت امام رضا (ع) را برعهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.