۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Sunday, 5 May , 2024
شناسه خبر : 20975
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, ایران, تیتر یک, جام حذفی, حوادث، انتظامی, خانواده, سلامت, شهری, علم و فناوری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, محیط زیست, والیبال, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : 01 فوریه 2023 - 10:52 |
حسن صانعی پور

حواشی فوتبال ایران و جهان از نگاه دنیای هوادار/ از پیوستن یزدانی به سپاهان تا تلاش طارمی برای کسب جایزه تیتان اسپورت

هر اندازه دمای هوای در اواسط زمستان سرد و یخی است به همان اندازه اخبار ریز ودرشت دنیای فوتبال گرم و آتشین می‌باشد. در حقیقت طبیعت این رشته بزرگ آنچنان است که باید هر لحظه و دقیقه منتظر انتشار رویدادی تازه در آن باشیم. با این حال کافی است چند روزنانه و یا صفحات گوناگون خبرگزاری‌ها را مرور کنیم و اتفاقات دنیای فوتبال رصد نماییم. با این مقدمه قصد داریم نگاهی به حواشی فوتبال ایران و جهان بیاندازیم:
حواشی فوتبال ایران و جهان از نگاه دنیای هوادار/ از پیوستن یزدانی به سپاهان تا تلاش طارمی برای کسب جایزه تیتان اسپورت

یزدانی و انتقالی جنجالی
به نظر می‌رسد سرنوشت سیاوش یزدانی با جنجال و حواشی گره خورده است. مدافع مغضوب آبی‌پوشان که با رویای ملی پوش شدن، سپاهان اصفهان را به مقصد استقلال تهران ترک کرد، بعد از چند فصل پر از فراز و نشیب به جمع طلایی پوشان بازگشت. پست احساسی یزدانی که در آن از هواداران استقلال خداحافظی کرده است، حکایت از روزهای سخت او در استقلال دارد و علیرغم اخبار منتشر شده علاقه قلبی او به استقلال را نشان می‌دهد. با این حال باید گفت: حضور سیاوش در استقلال توام با حواشی ناخواسته بود. آسیب دیدگی، جنجال‌های دربی رفت و برگشت درلیگ نوزدهم ، اتفاقات مبهم دوران مربیگری محمود فکری در استقلال و اعزام به خدمت سربازی درنیم فصل دوم لیگ گذشته خلاصه‌ای ازحضور یزدانی در استقلال بود که به بدترین وجه ممکن به پایان رسید.
تلاش طارمی برای کسب جایزه تیتان اسپورت
نشریه تیتان اسپورت هر ساله با نظرخواهی از روزنامه‌نگاران آسیایی و همچنین پوشش‌دهندگان رسانه‌ای فوتبال آسیا، مرد سال قاره کهن را انتخاب می‌کند. در 9 دوره پیشین این نظرسنجی سون هیونگ مین، ستاره تیم‌ ملی کره جنوبی هفت بار جایزه مرد سال آسیا را به خود اختصاص داده است. با این حال در دوره گذشته این نظر سنجی سردار آزمون و مهدی طارمی پس از بازیکن کره جنوبی در رتبه دوم و سوم ایستادند. طارمی با درخشش در باشگاه پورتوی پرتغال به همراه سعید عزت الهی در فهرست نظرسنجی فصل جدید این نشریه قرار گرفته و با توجه به درخشش او در مسابقات جام جهانی شانس بالایی برای تصاحب این عنوان برای او متصور شده است. باید یادآور شد: تفاوت جایزه تیتان اسپورت با ای اف سی در این است که بازیکنان آسیایی شاغل در سایر قاره‌ها و همچنین بازیکنان خارجی شاغل در تیم‌های آسیایی نیز در بین گزینه‌ها قرار می‌گیرند.
اتفاقات اهواز و اظهار نظرها
در حالی که به نظر می‌رسید یحیی گل‌محمدی و کادر فنی پرسپولیس آرامش را جایگزین انتقاد و اعتراض در فصل جدید کرده‌اند، وقایع اهواز که با باخت قرمز‌پوشان آغاز شد، خلاف این موضوع را نشان داد. با این حال سید جلال حسینی کاپیتان سابق پرسپولیس در خصوص اتفاقات بازی فولاد خوزستان با پرسپولیس گفته است: به نظرم اینکه این همه اعتراض هماهنگ به داور از ابتدای بازی انجام شود عجیب بود. برای هر خطا یا اوت ساده هم به داور اعتراض می‌کردند و مشخص بود که می‌خواهند داور را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر نیمکت، کلی آدم هم روی سکوها بود که مشخص بود هماهنگ شده عمل می‌کنند و فقط با داد و فریاد می‌خواستند کار داور را سخت کنند که در نهایت موفق هم شدند. بنیادی‌فر داور خوبی است، اما در این جو واقعا ترسیده بود و نتوانست بازی را مدیریت کند. وقایع اهواز بار دیگر نشان داد که مربیان ایرانی از تفکرات حرفه‌ای فاصله داشته و بعد از هر ناکامی به دنبال بهانه‌هایی هستند که صرفا ادامه راه را برای آنان سخت می‌کند.
بلاتکلیفی غفوری
وریا غفوری کاپیتان اسبق استقلال تهران از فولاد خوزستان جدا شد. به نظر می‌رسد غفوری در نیم فصل اول نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت در ترکیب فولاد خوزستان موثمر ثمر باشد و زودتر از تصور از این تیم جدا شد. با این حال غفوری در مورد تیم آینده خود سکوت کرده است تا شایعه‌های زیادی پیرامون این بازیکن شنیده شود. هرچند او تمام اخبار منتشره را تکذیب کرده و اعلام کرده تیم جدید خود را معرفی خواهد کرد.
شرایط جدید پرسپولیس
پرسپولیس هرچند صدر جدول را با اختلاف دو امتیاز با تیم دوم در اختیار دارد اما باخت اهواز شرایط جدیدی به این تیم تحمیل کرده است. در حقیقت برد اهواز کلید قهرمانی قرمزپوشان در فصل پیش رو بود زیرا اتفاقات بعد از هفته هجدهم می توانست به نفع این تیم رقم خورده و مسیر قهرمانی را بیشتراز گذشت هموار نماید. بررسی بازی این تیم در هفته هجدهم چند نکته را نشان می‌دهد؛ ابتدا اینکه خط حمله این تیم فرصت‌های زیادی را از دست می دهد و خلاء لوکادیا همچنان احساس می گردد. نکته دوم؛ پرسپولیس علیرغم اینکه منظم و پر فشار بازی می‌کند هدف مشخصی در برنامه تاکتیکی خود ندارد و سوم اینکه؛ سبک یکنواخت پرسپولیس چنانچه به سد محکمی چون فولاد برخورد نماید قادر نیست “پلن بی” خود را به حریف تحمیل کند. به نظر می‌رسد شرایط متفاوتی چه به لحاظ تاکتیکی و چه روحی و روانی در پیش رو قرمز پوشان پایتخت قرار گرفته است.
وعده‌های تمام نشدنی فتح الله زاده
مدیرعامل آبی‌پوشان گفته است: از نظر فیفا ما سفید هستیم. او همچنین از جذب یک بازیکن بزرگ خبر داده است. او در حاشیه جلسه مدیران فوتبال با نمایندگان مجلس درباره جذب بازیکن جدید مدعی شده است: یک نفر از لیست تیم خالی شده و درصدد جذب یک بازیکن خارجی بزرگ هستیم. متأسفانه رقیب زیاد است و نمی‌توانیم نامش را اعلام کنیم. حاجی آبی‌های پایتخت از بدو ورود دوباره به استقلال وعده‌های تمام نشدنی را به هواداران داده که هیچکدام عملی نشده است. اینکه او اظهار داشته رقیب زیاد است و نمی توانیم نام بازیکن مورد نظر را اعلام کنیم با توجه به اتمام مهلت نقل و انتقالات و نیاز مبرم این تیم به بازیکن در نوع خود جالب و شنیدنی است.

سرخابی‌های همیشه بدهکار
هدایت الله مبینی دبیر کل فدراسون فوتبال ایران اعلام کرده است: استقلال و پرسپولیس بدهکارترین باشگاه های ایران هستند. بدهی‌های فراوان داخلی و خارجی این دو باشگاه آنان را به سمتی برده است که اجازه هیچ اقدامی را به آنان نمی‌دهد. حتی ورود این دو باشگاه به فرابورس و اینکه جدیدا اعلام شده است 51 یک درصد سهام آنان با قیمت گذاری که مشخص نیست برکدام مبنی صورت گرفته، واگذار خواهد شد، مشکل چندانی را از این دو باشگاه حل نخواهد کرد. جلسات غالبا بدون خروجی که با تصمیمات بعدی بی اثر می‌گردد، همان گره کوری است که باید سریعا باز شده تا سرخابی‌ها در مسیر درست خصوصی سازی قراربگیرند.
اوجگیری دوباره قائدی
مهدی قائدی در فصل بیستم لیگ برترفوتبال ایران به مرز آمادگی رسیده بود و گل‌های حساسی را نیز برای آبی‌پوشان به ثمر رساند. یک اشتباه مدیریتی که منجر به ترانسفر ناشیانه این بازیکن شد وی را تا مرز نابودی پیش برد. با این حال قائدی پس از بازگشت به استقلال احیا شد و چند هفته‌ گذشته را تاثیرگذار بازی کرده است. او در بازی گذشته تیمش مقابل ملوان نمایش نسبتا امیدوارکننده‌ای از خود نشان داد و به نظر می‌رسد از نظر فنی به شرایط آرمانی گذشته نزدیک شده است. از طرفی شیطنت‌های قایدی و شوخی‌های او با بازیکنان در تمرینات نشان از شرایط خوب روحی این بازیکن دارد.
وعده رویایی تاج
گویا قرار است فصل آینده فوتبال ایران با بهره گیری از سیستم VAR برگزار شود. مهدی تاج رییس فدراسین فوتبال دراین خصوص گفته است: شرکتی که با آن وارد مذاکره شده‌ایم با صدا و سیما، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان قرارداد دارد و دوربین‌های این مؤسسات را تامین کرده است. سال آینده باید در لیگ برتر کمک‌داور ویدیویی (VAR) داشته باشیم تا اشتباهات داوری نیز به حداقل برسد. تجهیز ورزشگاه‌ها به کمک‌داور ویدیویی حق تماشاگران فوتبال است. دو نکته مهم در این خصوص اینست که آیا زیرساخت‌های ورزشگاه‌های ایران برای تجهیز به این مهم آماده شده است؟ و اینکه آیا صرف مجهز شدن به این سیستم مشکل داوری حل خواهد شد؟
خداحافظی حاتمی از فوتبال
فرزاد حاتمی که به مارکوپلوی فوتبال ایران معروف شده است از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او که سابقه حضور در تیم‌های سرخابی پایتخت را دارد حضور در هجده باشگاه را تجربه کرده است. مهاجم زنجانی فوتبال ایران در حالی در مرز سی و هفت سالگی کفش‌های خود را آویخت که علیرغم فیزیک مناسب و قدرت سرزنی به حقش در فوتبال ایران نرسید.
استقلال و قلب دفاع
با خروج یزدانی از استقلال خط دفاعی این تیم باردیگر دچار تغییرات خواهد شد. با این حال خبرها حاکی از بهبودی عارف غلامی مدافع مصدوم این تیم دارد و او احتمالا در هفته نوزدهم مقابل مس کرمان به میدان خواهد رفت. قلب دفاع استقلال علیرغم اینکه تغییرات زیادی نسبت به گذشته نداشته اما صلابت فصل گذشته را ندارد و آبی‌ها امیدوارند با اضافه شدن غلامی و آمادگی فوق العاده چشمی فرصت چندانی به حریفان در هجده قدم خود ندهند.
دنی آلوز و زندگی در زندان
بازکنان زیادی به دلایل مختلف محکوم به حبس گردیده‌اند. در این بین وضعیت دنی آلوز برزیلی که به جرم تجاوز به 18 سال حبس محکوم شده است شنیدنی است؛ او که هفته قبل با حکم دادگاه بازداشت و به زندان بریانز‌ دو در بارسلونا منتقل شد منتظر رسیدن 31 ژانویه است تا درخواست آزادی مشروط خود از این زندان را به دادگاه ارائه کند. آلوز پنجشنبه گذشته برای اولین بار در دیداری که با حضور سایر زندانیان در زمین فوتبال این زندان برگزار شده شرکت کرده است. گفته می‌شود که حضور او باعث گردیده انتظار سایر زندانیان از سطح کیفی این بازی بالا رفته و با اشتیاق منتظر تماشای بازی او بودند.
ایسکو ستاره رئال در لیگ دو آلمان
سرنوشت بازیکنان جهان بعد از سپری کردن دوران درخشش خود متفاوت است. بسیاری راهی تیم‌های آفریقایی و آسیایی می‌شوند و تعدادی از دنیای فوتبال خداحافظی می‌کنند. تابستان گذشته دوران 9 ساله حضور ایسکو در رئال به پایان رسید. ستاره اهل مالاگا در رئال مادرید به همه جام‌ها رسید. او در دو سال اخیر نشانی از روزهای خوب خودش نداشت و اغلب نیمکت‌نشین بود. بعد از پیوستن ایسکو به سویا به عنوان بازیکن آزاد، دوران حضور او در این باشگاه تنها 6 ماه طول کشید و او به دلیل اختلاف با کادر فنی و مدیر ورزشی باشگاه، قراردادش را فسخ کرد. گفته شده است مقصد بعدی ایسکو که به زودی 31 ساله خواهد شد لیگ دو آلمان است.

نویسنده : حسن صانعی پور
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.