۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 25158
  پرینتخانه » علم و فناوری, خواندنی ها تاریخ انتشار : 21 مارس 2024 - 15:05 |

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند بیمار ۲۹ ساله‌ی معلول نورالینک توانست ازطریق فکرکردن، ماوس کامپیوتر را تکان دهد و مشغول تجربه‌ی بازی شطرنج شود. به گزارش مشهدنیوز، نورالینک استارتاپ پرحاشیه‌ی ایلان ماسک است که تراشه‌ی مغزکامپیوتر را تولید می‌کند. این استارتاپ در ویدئویی پخش زنده نشان داد که […]

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

بیمار ۲۹ ساله‌ی معلول نورالینک توانست ازطریق فکرکردن، ماوس کامپیوتر را تکان دهد و مشغول تجربه‌ی بازی شطرنج شود.
به گزارش مشهدنیوز، نورالینک استارتاپ پرحاشیه‌ی ایلان ماسک است که تراشه‌ی مغزکامپیوتر را تولید می‌کند. این استارتاپ در ویدئویی پخش زنده نشان داد که اولین بیمارش چگونه با بهره‌گیری از تراشه‌ای که درون مغزش کاشته شده است، مشغول انجام بازی شطرنج می‌شود.
نولند آرباو، بیمار ۲۹ ساله‌ی نورالینک، پس از حادثه‌ای ناگوار هنگام شیرجه در آب از شانه به پایین فلج شده است. وی موفق شد با بهره‌گیری از تراشه‌ی مغزکامپیوتر نورالینک ضمن تجربه‌ی بازی شطرنج، نشانگر ماوس را روی نمایشگر لپ‌تاپ به‌حرکت دربیاورد. تراشه‌ی نورالینک در تلاش است تا به مردم برای کنترل ماوس و کیبورد کامپیوتر ازطریق فکرکردن کمک کند.
آرباو در اوایل سال ۲۰۲۴ عمل جراحی و تراشه‌ی نورالینک در مغز او کاشته شد. ماه گذشته‌ی میلادی، ایلان ماسک اعلام کرد که نولند آرباو می‌تواند صرفاً ازطریق افکارش ماوس را کنترل کند.
آرباو در ویدئویی که به‌صورت زنده در شبکه‌ی اجتماعی ایکس پخش شد، گفت عمل جراحی بسیار ساده بود و او توانست تنها یک روز پس از عمل، از بیمارستان مرخص شود: «هیچ‌گونه اختلالات شناختی ندارم.»
آرباو درادامه‌ی ویدئو گفت که به‌دلیل فلج‌شدن مجبور شده است تجربه‌ی بازی Civilization VI را برای همیشه فراموش کند؛ اما به‌لطف نورالینک توانست باردیگر به پای این بازی بنشیند: «شما (اشاره به نورالینک) به من توانایی دادید که این کار را دوباره انجام دهم و ۸ ساعت مداوم مشغول بازی‌کردن شوم.»
بیمار ۲۹ ساله‌ی نورالینک گفت که فناوری ساخته‌شده‌ی این شرکت هنوز کامل نیست و مشکلاتی دارد: «نمی‌خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. هنوز کارهای زیادی باید انجام شوند؛ اما نورالینک همین حالا توانسته زندگی من را تغییر دهد.»
گفته می‌شود که تراشه‌ی مغزکامپیوتر نورالینک فعلاً در مراحل اولیه به‌سر می‌برد و باید پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود.
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.