Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 15397
  پرینتخانه » آخرین اخبار, بین الملل, تیتر یک, سیاست خارجی, سیاسی تاریخ انتشار : 22 فوریه 2022 - 13:19 |
رئیس جمهور در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF):

رویکرد کشورهای صادرکننده گاز برای عرضه بیشتر به بازار جهانی انسان ‌دوستانه است

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.
رویکرد کشورهای صادرکننده گاز برای عرضه بیشتر به بازار جهانی انسان ‌دوستانه است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قطر ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حَمَد آل ثانی برای ریاست بر ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تشکر از دولت و ملت قطر به برگزاری این نشست و مهمان‌نوازی‌ گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران، گفت: همچنین از جناب آقای دبیرکل و همکاران‌شان در دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز بابت تلاش‌ها و آماده‌سازی‌های نشست سران، قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدوارم به یاری خداوند این اجلاس بتواند زمینه‌ها و افق‌های همکاری بیشتر بین اعضا را برای حفظ و صیانت از گازطبیعی که سرمایه ملی خدادادی آن‌هاست، بیش از گذشته تقویت کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: برگزاری شش دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در طول عمر این سازمان بین‌الدولی نوپا، بیش از هر واقعیتی، نشانه‌ای قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی است که پایه‌های اولیه‌ی آن با ابتکار تهران در سال ۲۰۰۱، بنا گذاشته شد.

رئیسی افزود: هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حقِ حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود خصوصا گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادر کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گازطبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده‌ی گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.

رئیسی ادامه داد: پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان برگزاری اولین اجلاس سران این مجمع در سال ۲۰۱۱ که با شعار «گازطبیعی پاسخی به چالش‌های توسعه پایدار در قرن ۲۱» در دوحه برگزار شد، جهان اکنون بیش از گذشته نیازمند تلاش جمعی کشورهای عضوِ مجمع، برای تحقق این شعار است.

رئیسی خاطر نشان کرد: اجلاس ششم، نخستین نشست سران پس از شروع پاندمی کوید-۱۹ می‌باشد و شعار آن یعنی «گاز طبیعی: شکل دهنده آینده انرژی» خود پیام سازنده و مثبتی به جامعه دارد؛ مبنی بر اینکه در شرایط موجود بازارهای انرژی و در مسیر دشوار جهان در بازیابی اقتصادی پس از کرونا، گاز طبیعی یک عامل کمک‌کننده خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنی قابل استحصال، برای دهه های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطیِ خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد.

رئیسی تصریح کرد: روند رو به رشدِ برقی‌شدن در دهه‌های پیش رو، و نقش گاز طبیعی به عنوان مهمترین نهاده تولید برق، این چشم‌انداز را تقویت می‌نماید. از این منظر، رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.

ادامه دارد …

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.