۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 13636
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2021 - 12:16 |
نیرو‌های نظامی ناشناس اقدام به بازداشت نخست وزیر و برخی از وزرای سودان کردند.

زمزمه های بروز کودتا در سودان؛ بازداشت نخست وزیر و وزرای کابینه از سوی افراد مسلح

به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، نیرو‌های نظامی ناشناس منزل مسکونی “عبدالله حمدوک” نخست وزیر سودان را محاصره کرده اند و او را تحت بازداشت خانگی قرار دادند. بر این اساس، شبکه تلویزیونی الحدث همچنین از بازداشت “محمد الفکی” عضو شورای حاکمیتی و چهار وزیر دولت عبدالله حمدوک یعنی “ابراهیم الشیخ” وزیر صنعت، “خالد عمر […]

زمزمه های بروز کودتا در سودان؛ بازداشت نخست وزیر و وزرای کابینه از سوی افراد مسلح

به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، نیرو‌های نظامی ناشناس منزل مسکونی “عبدالله حمدوک” نخست وزیر سودان را محاصره کرده اند و او را تحت بازداشت خانگی قرار دادند.

بر این اساس، شبکه تلویزیونی الحدث همچنین از بازداشت “محمد الفکی” عضو شورای حاکمیتی و چهار وزیر دولت عبدالله حمدوک یعنی “ابراهیم الشیخ” وزیر صنعت، “خالد عمر یوسف” وزیر امور هیئت وزیران و “حمزه بلول” وزیر اطلاع رسانی و هاشم حسب الرسول” وزیر ارتباطات سودان به دست یک گروه نظامی ناشناس خبر داد.

الحدث همچنین از بازداشت “ایمن نور” فرماندار خارطوم، “عمر الدقیر” رئیس حزب کنگره سودان و بسته شدن پل‌ها و ورودی‌های خارطوم پایتخت سودان به دست نیرو‌های نظامی ناشناس خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: برخی منابع نزدیک به خانواده مشاور رسانه‌ای نخست وزیر سودان از بازداشت او به دست یک گروه نظامی ناشناس خبر دادند. شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع آگاه از بازداشت “جعفر حسن” سخنگوی نیرو‌های آزادی و تغییر سودان خبر داد.

الحدث گزارش داد: بازداشت مقامات شورای حاکمیتی و دولت سودان پس از آخرین نشست عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور صورت گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان با بیان اینکه خبر‌ها از تحرک نظامی برای به دست گرفتن قدرت حکایت دارد، از همه مردم و نیرو‌های انقلابی سودان خواست برای مقابله با کودتای نظامی صرف نظر از علت و عوامل آن به خیابان‌ها بیایند.

انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان همچنین از قطع اینترنت در این کشور پس از بازداشت اغلب اعضای شورای حاکمیتی و دولت خبر داد و خواستار اعتصاب عمومی و تحصن مدنی در برابر کودتای نظامی شد.

پیش از این تحولات؛ شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان روز یکشنبه در دیدار با فرستاده ویژه آمریکا در امور این کشور گفت: موفقیت مرحله انتقالی به تکمیل ساختار‌های قدرت در این دوره بستگی دارد. ما به دفاع از دوره انتقالی و اقدام طبق سند قانون اساسی و توافق جوبا تا رسیدن به زمان انتخابات پایبند هستیم و به همکاری با گروه‌های سیاسی برای از میان برداشتن موانع با هدف خروج کشور از بحران سیاسی کنونی تمایل داریم.

هم اینک راه های اصلی به خارطوم، پایتخت سودان مسدود شده و برق نیز قطع شده است.  منابع رسانه ای نیز از استقرار تجهیزات نظامی در اطراف فرودگاه خارطوم در پی بازداشت شماری از وزرای دولت سودان خبر دادند.

اکثریت اعضای شورای وزیران سودان و تعداد زیادی از رهبران احزاب حامی دولت و یکی از اعضای شورای حاکمیت سودان بازداشت شدند.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که ارتش سودان تردد غیرنظامیان را در پایتخت محدود می‌کند. افراد مسلح تعدادی از مقامات اجرایی سودان را در محل اقامت خود بازداشت کردند.

وزارت اطلاعات سودان نیز اعلام کرد: تعدادی از وزرا و اعضای شورای حاکمیت دستگیر و به مقاصد نامعلومی منتقل شدند.

در پی تشدید اوضاع در پایتخت سودان و استقرار تجهیزات نظامی در اطراف فرودگاه، فعالیت آن از حالت طبیعی خارج و تمامی پروازها متوقف شد. فرودگاه هم اکنون تعطیل شده است.

حزب کنگره سودان در پی این کودتا با صدور بیانیه ای از نیروهای انقلابی و مردم سودان خواست تا در برابر کودتای نظامی مقاومت کرده و فوراً به خیابان ها بیایند. حزب ملی امت سودان نیز دستگیریها و کودتاها را که نقض سند قانون اساسی است به شدت محکوم کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.