Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 18971
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, ایران, تولید و تجارت, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, عمران و اشتغال, ویژه تاریخ انتشار : 15 ژوئن 2022 - 13:08 |

شوک اعمال محدودیت برق به صنعت سیمان در خراسان رضوی

معاون بازاریابی و فروش یک شرکت سیمان گفت: هم‌اکنون با اختصاص میزان محدود برق به کارخانه‌های سیمان خط تولید برخی از کارخانه‌ها غیرفعال خواهد شد و همین مساله منجر به کاهش تولید سیمان در استان و ایجاد التهاب در بازار سیمان شده است.
شوک اعمال محدودیت برق به صنعت سیمان در خراسان رضوی

تورج صادقی در خصوص دلایل گران شدن قیمت سیمان در خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته صنایع سیمانی با قطعی برق مواجه بود اما در سال جاری سهیمه برق کارخانه‌های سیمان محدود شده است. بر این اساس اگرچه برق به طور کامل قطع نمی‌شود ولی اختصاص برق محدود برای تولید نیز مشکل کارخانه‌های سیمان را مرتفع نمی‌کند. در حال حاضر میزان برقی که به کارخانه‌های سیمان استان اختصاص داده شده، بر اساس کارشناسی صورت نگرفته است. بر همین اساس تنها ۲۵ درصد برق مورد نیاز کارخانه سیمان ما تامین می‌شود. باید در نظر گرفت نیاز واحدهای صنعتی به یک میزان نیست و برق مصرفی هر صنعت متناسب با میزان تولید آن‌ باید تخصیص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه از اواسط خرداد جاری کاهش تخصیص برق به کارخانه‌ها استان صورت گرفته تصریح کرد: این مساله موجب افزایش  قیمت سیمان در بازار شده که این افزایش قیمت در مناطق مختلف نیز متفاوت است. طی چند روز گذشته افزایش قیمت سیمان در بورس در برخی برندها تا  ۱۰۰ درصد رخ داد که معاملات آن باطل اعلام شد. به طور کلی در خراسان رضوی در برندهای مختلف سیمان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به صورت میانگین قیمت سیمان افزایش یافته است.

صادقی در خصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت سیمان تا آخر تابستان گفت: قیمت سیمان بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. اگر در این مدت عرضه کاهش یابد، بازار ملتهب می‌شود ولی در صورتی که مشکل محدودیت برق در صنایع سیمانی کنترل شود، شاید عرضه سیمان به بازار افزایش یابد اما اگر این مشکل حل نشود، وضعیت حادتر خواهد شد. اگرچه اقدامات مقطعی برای جلوگیری از افزایش قیمت سیمان در بورس هم در نظر گرفته شده اما این اقدامات درمان‌های مقطعی است. در مجموع باید توجه داشت در صورتی  بازار به آرامش می‌رسد که حجم تولید بیشتر شود.

وی درباره ظرفیت فعلی تولید کارخانه‌های سیمان استان ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانه‌های استان زیر ۵۰ درصد رسیده است. محدودیت برق ظرفیت تولید کارخانه سیمان ما را نیز به زیر ۳۰ درصد رسانده است.

معاون بازاریابی و فروش این شرکت سیمان با اشاره به اینکه قیمت سیمان در مناطق مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: قبل از اعمال محدودیت برق به صنایع سیمانی استان قیمت سیمان تنی ۱۵۰۰ تومان بود ولی در حال حاضر به صورت کلی قیمت هر پاکت سیمان در خراسان رضوی به بالای ۴۰ هزار تومان رسیده است. این قیمت در روزهای مختلف متفاوت است زیرا بازار که ملتهب می‌شود، قیمت شفافی در بازار دیده نخواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.