۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 22053
  پرینتخانه » گردشگری و میراث تاریخ انتشار : 15 دسامبر 2023 - 19:45 |

طلابودن اشیاء کشف‌شده در شهرستان برخوار قطعی نیست!

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان: طلابودن اشیاء کشف‌شده در شهرستان برخوار قطعی نیست! در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر کشف گنجینه ارزشمند هخامنشی در یک درگیری مسلحانه که شامل دو ریتون از جنس طلا بوده است، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: این خبر جدیدی نیست و در طلابودن […]

طلابودن اشیاء کشف‌شده در شهرستان برخوار قطعی نیست!

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان:

طلابودن اشیاء کشف‌شده در شهرستان برخوار قطعی نیست!

در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر کشف گنجینه ارزشمند هخامنشی در یک درگیری مسلحانه که شامل دو ریتون از جنس طلا بوده است، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: این خبر جدیدی نیست و در طلابودن آن اِنقُلت آورده‌اند.

خبر منتشرشده در فضای مجازی به نقل از دادستان شهرستان برخوار اصفهان، به این شرح بود: «سه تَکوک (ریتون) هخامنشی در شهرستان برخوار در یک درگیری مسلحانه با قاچاقچیان آثار باستانی کشف شد. در این درگیری مسلحانه جراحاتی ایجاد نشد و تمام قاچاقچیان دستگیر شدند. این سه تکوک ارزشمند که دو عدد آن از طلاست مربوط به دوران هخامنشی است، قابل قیمت‌گذاری نیست و به میراث فرهنگی تحویل داده شد و قاچاقچیان به زندان منتقل شدند. یکی از اصیل‌ترین نمادهای قدرت در ایران باستان تکوک یا ریتون یا جام‌های زرین است که به شکل حیوانات مختلف ساخته می‌شدند. هر حیوان نمادی از یک مفهوم بوده و پیشینیان معتقد بودند زمانی که فردی از این ریتون‌ها چیزی می‌نوشد، احساس قدرت حیوان بر او وارد شده و باعث چیرگی و بزرگی او می‌شود».

اما سرهنگ علی بابایی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان در توضیح این خبر گفت: این خبر مربوط به خیلی وقت پیش است و هنوز قطعی نشده چون از سوی معاونت میراث فرهنگی به آزمایشگاه استاندارد تحویل داده شد و این آزمایشگاه گفته است که به نظر طلا نمی آید و به نوعی طلابودن این اشیاء را رد کرده است. یکسری گفتند طلا است ولی آزمایشگاه استاندارد گفته باید آزمایش‌های خاص روی آنها انجام شود.

او افزود: یکی از این اشیاء، جام سنگی بوده و دوتا علی الظاهر طلا بوده که در دست آزمایش استاندارد است و هنوز جوابی در این خصوص نداده اند. این خبر مربوط به خیلی وقت پیش است و جدید نیست، مربوط به بیشتر از یکماه پیش است.

سرهنگ بابایی تصریح کرد: ما خودمان خبر این قضیه را کار نکردیم، درواقع روابط عمومی ما این خبر را کار نکرد به این دلیل که در طلا بودن دو شیء، اِنقُلت آوردند و گفتند اینها موادی است خیلی شبیه طلا و یکسری چیزهایی می‌ریزند و در قالب‌هایی درست می‌کنند. هنوز آزمایشگاه استاندارد جواب دقیقی نداده است و برای همین ما خیلی روی آن مانور ندادیم و خبر آن را کار نکردیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.