۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 17666
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ادبیات و کتاب, تلویزیون, تیتر یک, خانواده, رسانه, سلامت, سینما, فرهنگی, گردشگری و میراث, هنرهای تجسمی, ورزشی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 07 می 2022 - 14:25 |
کارگردان "فوق ماراتن" مطرح کرد:

فیلم‌های ورزشی را سینمایی ببینیم

کارگردان مستند «فوق ماراتن» تاکید کرد که اگر ورزش بخواهد در سینمای ما وارد و فیلم ورزشی به‌صورت متداول شناخته شود، مسئولان باید نگاهی سینمایی به آن داشته باشند.
فیلم‌های ورزشی را سینمایی ببینیم

سعید کشاورز که در یازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران، نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم با موضوع ورزش، تندرستی و سلامت شده بوددرباره ساخت فیلم ورزشی گفت: پیش از ساخت «فوق مارتن» خیلی بر جنبه ورزشی آن تاکید نداشتم چراکه این نوع سینما در کشور ما چندان تجربه نشده است و این خطر وجود دارد که مخاطب با آن همراه نشود، از طرف دیگر حین ساخت این مستند تمام تلاش خود را کردم تا فیلمی بسازم که از سویه‌های مختلف نقدپذیر باشد زیرا معمولا فیلم‌های ورزشی لایه‌های زیرینی مثل بخش روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی ندارند و من تمام تلاش خود را کردم که اینگونه نشود و مخاطب بتواند با استفاده از المان‌های ورزشی در سینما استعاره‌سازی کند.

او درباره مشکلات ساخت فیلم ورزشی و راه‌ حل آن‌ها بیان کرد: حضور فیلم‌های ورزشی در سینمای ایران آنطور که باید و شاید جا نیفتاده است به‌خصوص سینمایی که در بخش گیشه دچار مشکل است و می‌تواند با اکران فیلم‌های ورزشی مورد توجه مخاطب قرار گیرد. برنامه‌ریزی درستی برای فیلم ورزشی صورت نگرفته است؛ شاید اگر وزارت ورزش و جوانان به ساخت فیلم‌های ورزشی، چه مستند و چه داستانی، وارد شود اینگونه فیلم‌ها بتوانند توسط مخاطب پذیرفته شوند. درحال حاضر سینمای ما در وضعیت بحرانی گیشه قرار دارد و هر پیشنهادی برای بهتر شدن وضعیت آن به مسائل مالی و بودجه مربوط خواهد شد بنابراین در ابتدا باید زیرساخت‌های اقتصادی بهبود یابند سپس به پیشنهادات دیگری فکر کنیم.

این فیلمساز ادامه داد: اگر ورزش بخواهد در سینمای ما وارد و فیلم ورزشی به‌صورت متداول شناخته شود، مسئولان این مساله باید نگاهی سینمایی به آن داشته باشند نه ورزشی، نباید صرفا به جنبه ورزشی ساخت اینگونه فیلم‌ها توجه کرد چراکه وقتی می‌خواهیم مساله‌ای را از طریق سینما بیان کنیم باید فاکتورهای سینمایی را نیز در آن رعایت کنیم که بخش مهمی از آن فیلمنامه است.

این مستندساز درباره اکران «فوق ماراتن» که روایت مردی روستایی در اطراف شیراز است که توانسته مسافتی را به طول ۹۲ کیلومتر بدود و رکوردی جدید ثبت کند و در ادامه تصمیم می‌گیرد رکورددار دو ماراتن جهان شود، عنوان کرد: «فوق ماراتن» را در سینماهای هنروتجربه اکران کردم و در این باره نیز به مشکل خاصی برنخوردم؛ هنروتجربه باتوجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشت، هر کاری که می‌توانست برای این نمایش انجام داد اما واقعیت این است که این میزان از حمایت برای سینمای نوپای مستقل کافی نیست. بسیاری از مردم تصور درستی از فیلم‌های مستقل ندارند پس این بخش از سینما لاجرم همچنان به حمایت‌های مالی دولتی نیازمند است؛ تا زمانی که بخش دولتی این سینما را به‌عنوان نیاز نپذیرد، هیچ مساله‌ای حل نمی‌شود.

کشاورز با انتقاد از برخی رویه‌های دولت‌ها در بی توجهی به سینما، تاکید کرد: هنر از شاخصه‌های اصلی یک جامعه متمدن است و باید به آن توجه شود، سینما به افراد آگاهی می‌دهد و چون آینه‌ای زندگی‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد پس نتیجه پشت کردن به آن در سال‌های آتی خود را نشان خواهد داد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم فیلم ورزشی می‌سازد، اظهار کرد: پس از ساخت «فوق ماراتن» تلاش کردم که فیلم‌های دیگری نیز در این فضا بسازم اما متاسفانه هیچ حمایتی دریافت نکردم؛ اگر هر جای دنیا فیلم خوبی بسازید که به جشنواره‌های مختلف وارد شود و مخاطب نیز آن را دوست داشته باشد باز هم مورد حمایت قرار می گیرید و از شما می‌خواهند که باز هم در آن ژانر که موفق ظاهر شدید فیلم بسازید اما در ایران اینگونه نیست.

کشاورز درباره واکنش مخاطبان مستند «فوق ماراتن» پس از اکران فیلم خاطرنشان کرد: از زمانی که فیلم ساخته شد تا کنون که پنج سال از ساخت آن می‌گذرد، بازخوردهای خوبی دریافت می‌کنم که برای من جای خوشحالی بسیاری دارد. خوشحالم فیلمی ساخته‌ام که تاریخ انقضا ندارد و هنوز تازگی خود را دارد.

این فیلمساز در پایان و در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره فیلم‌های ورزشی که سیزدهمین دوره آن به زودی برگزار می‌شود، تصریح کرد: هر جشنواره‌ای که در ایران شکل بگیرد پویایی‌ای را در مسیر فیلمسازان ایجاد می‌کند و ما حس می‌کنیم که همه بخش‌های فیلمسازی، چه مادی و چه معنوی، فایده‌ای دارد و می‌توانیم روی آن حساب کنیم. برای هر بخشی از سینما، جشنواره‌های مختلفی به‌عنوان الگو وجود دارد که می‌توان به آن رجوع کرد، از تجربیاتش بهره ببرد و باتوجه به نگاه بومی خود جشنواره‌ای را برگزار کنند.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران تیرماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته المپیک برگزار می‌شود و فیلمسازان تا اول خردادماه می توانند آثار خود را برای حضور در این دوره جشنواره ارسال کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.